Död inombords?!?!!???

R

Ruffus

Hej alla bukisar ......

Jag var iväg på en clinic igår men tog med mig hästen hem efter en dag....
H*n som höll i clinicen sa att min häst är livsfarlig för han har tappat sin flyktkänsla och han har blivit uppfödd till att vara "nallebjörn" han reagerade inte på denna persons försök att flytta honom på både det ena och andra sättet (en del vilket jag inte riktigt gillade)
Då sa h*n att han är död inombords.....
Men h*n har inte sett min häst tillsammans med sin kompis, då är han minsann inte död någonstans :D :rofl:
Det är jättebra att det finns människor som hjälper personer med "problemhästar" men jag kommer inte att vara med på fler sånahär tillställningar........
Ngn som har liknande erfarenheter?!???

Sv: Död inombords?!?!!???

Jag har kanske inte riktigt lika erfarenhet av clinic
men jag tycker att det verkar vara mer fel på clinic-ledarens agerande än på din häst!
Tycka kan man ju göra...
jag vet ju egentligen inte vad clinicen gick ut på!
Du verkar ha en helcool häst som är att lita på!!
Det är ju just flykt-instinkterna som vi människor
försöker arbeta bort på hästar så att de kan klara
av bilar, skällande hundar mm.
Alltså att få trygga djur att rida på!
En Nallebjörn är helt rätt enligt min åsikt! :love:

Jag har ingen aning om vem du var på clinic för men jag vet vad man menar när hästars rädsla för människor är helt utplånad. Hästar måste tro att människan är starkare och farligare än hästen annars kan faktiskt hästen bli farlig. En häst utan respekt för människor kan bli en farlig häst.

Hmm... sån är nog min pålle också... går inte undan sådär som han borde.. Men han går inte precis på en heller... Förstår tanken med att dessa hästar kan bli farliga, men att den skulle vara uppfödd sån? Det stämmer då inte på min häst som var vild tills han var fem år gammal... Jag tror de bara är starka individer, på gott och ont...

Flyktinstinkt (detsamma som flyktkänsla?) och människorespekt är två olika saker.

Jag tror inte man kan träna bort en instinkt. Däremot lära hästen att hantera den.

Respekt är något man gör sig förtjänt av genom sina kunskaper och sitt uppträdande. Gäller även, eller fr a, gentemot hästar. Undrar om det är "människohänsyn" och inte rädsla, som du tänker på?

Nallebjörn som jag tolkar beteckningen är OK, men det verkar på Ruffus inlägg som att hennes häst stängt av signalsystemet, vilket är något helt annat. Jag kan förstå om clinichållaren får problem.

En trygg och lugn häst med stort människoförtroende och tämligen obekymrad över människans konstigheter, samtidigt som den är uppmärksam, kommunicerande och intresserad av sin omgivning, är modellen för mig.

LIA

Det där är intressant! Hur gör du (och andra?) för att flytta honom i tex. hagen?

/Jane

Träffade på en häst en gång som inte flyttade på sig för en människa, eller häst heller för den delen.
Den hade gått ensam i hagen en stor del av sitt liv och inte fått lära sig hur en häst ska beté sig.
Det var väldigt läskigt att gå ut i den hagen, när man skulle hämta andra hästar. Han fattade ju inte alls vad man menade när man viftde med händerna framför hans huvud, och så kom han alldeles för nära den andra hästen, som givetvis blev arg, och gav sig på honom. Vips var man mitt i ett hästbråk. Och så menar jag mitt i. :crazy:

martha skrev:
Varför arbeta bort flyktinstinkten?? ibland är den livsnödvändig.
Ja precis! jag använde fel ordval.
Arbeta "bort" flyktinstinkten, alltså helt bort är ju fel.
Det ska naturligtvis vara en balans!
Intressant ämne faktiskt!

ändrad pga felstavning :o

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som om du inte fått de svar du ville ha ......

Anledningen till att du åkte på clinic antar jag var att du har problem med din häst, det verkar så i slutet av ditt inlägg iallfall

Din egen flyktinistinkt verkar det däremot inte vara fel på, men den kommer ju inte att hjälpa varken dig eller din häst. Tvärtom.

taskmört skrev:
Det låter som om du inte fått de svar du ville ha ......

Anledningen till att du åkte på clinic antar jag var att du har problem med din häst, det verkar så i slutet av ditt inlägg iallfall

Din egen flyktinistinkt verkar det däremot inte vara fel på, men den kommer ju inte att hjälpa varken dig eller din häst. Tvärtom.
Taskmört vad menar du????
undrar Stisse snorgärs!

att inte få de svar....kanske har man åkt dit och föreställt sig att få ett helt annat omdöme om sin häst. Förväntningar som spricker.

trådskaparen sa att det iofs var bra med folk som tog sig an problemhästar eller nåt i den stilen-jag drog slutsatsen att det var anledningen till att trådskaparen åkt dit med sin häst...

flyktinstinkt, (ett stänk ironi)-trådskaparen drog ju ifrån clinicen innan den var slut...gav det inte en chans p.g.a - fel svar?Är det så är det svårt att få hjälp till självhjälp, då vet man ju vilka svar och vilken hjälp man eftersöker, och varför åka på clinic isåfall...

min högst personliga tolkning och slutsats.

Verkar som flyktinstinkten gjort sig gällande i den här tråden också!? :confused:

LIA

Jaha....
jag trodde att trådskaparen fick lov att ta
med sig sin häst hem för att han inte passade på clinicen.
Hur var det Ruffus?

hm.. bara för att en person som håller i en clinic, eller kurs eller vad man kallar det, säger så här och inte lyckas få hästen dit han/hon vill ha den betyder det inte att alla gör så för det första.. det kan bara vara ren okunskap hos tränaren. någon som själv varit på kurs för någon väldigt bra tränare...sedan gått hem å tyckt, "fan d här kan ju jag, jag startar egna kurser..!!" utan att egentligen vetat ordentligt hur och varför man gör saker.. det låter som din häst snarare lärt sig att ignorera vissa saker.. den är nog inte död inombord...bara det att den har lärt sig tvärt emot.. "om en människa gör sådär, ska jag trycka emot"...eller "det är ingen mening att göra nåt alls för hon slutar ändå snart.. " hästen ska absolut inte vara rädd för en, men man ska lära dom att gå undan för tryck.. och flyktinstinkten är kanon att den är borta, den vill man inte ha kvar... men däremot ska hästen gå undan om du ber den om det. DET är vad dom gör mot varandra hela tiden.. man ser d särsklit vid utfodring, den me högre chasar hela tiden undan den som är lägre...den visar att "nee, jag tror att jag vill stå här, så du får helt enkelt flytta på dig..."

"hästen ska ha respekt för människan utan att vara rädd.." Om du har en rädd häst kommer du aldrig kunna hantera eller rida den under lugna förhållanden..

Kan ju säga att alla redan sagt vad jag tänkt säga, men jag kan ju tillägga några ord jag fått höra från en gammal beprövad hästkarl som mamma känner: "Man får det förtroende man förtjänar"

Matilda_o_Bonita skrev:
Kan ju säga att alla redan sagt vad jag tänkt säga, men jag kan ju tillägga några ord jag fått höra från en gammal beprövad hästkarl som mamma känner: "Man får det förtroende man förtjänar"

Vi kan även förtydliga "Man har den häst man förtjänar"

Har suttit och läst alla snabba inlägg här men det finns en liten sk som jag inte uppfattat; Är din häst en "problem"häst??
Om inte varför var du på denna kursen?

Som instruktör/lärare måste man veta att närman har clinic´s /kurser så måste man arbeta psykologiskt mot både hästen & ryttaren.

I mitt tycke så finns det inget som heter Död inombords, din häst kanske bara är väldigt snäll och lite utråkad??

Hur som helst tycker jag att oom du är nöjd med din häst så skall du glömma denna lärare.

MVH
Marcus B

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 915
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar