Död hov?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Higekiteki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 895
H

Higekiteki

Så, jag har en shetlandsponny som hade fång januari-april 2006, och sedan dess har hennes hovar stinkit som fan så vi trodde hon hade hovröta på det såvi har varit jättenoga med att kratsa hovar hit och dit.. Nu får jag veta att hennes hovar egentligen är praktiskt taget döda..?! Någon som varit med om samma? Hon verkar inte lida av det då hon senast vi longerade henne på åkern kutade och bockade som een tok, och hon har inte visat hälttecken sedan fången..?

Sv: Död hov?!

Jg anser knappast att det är en diagnos en hovslagare kan ställa.
När hoven verkligen är död ramlar hovkapseln av.
Jag har en gång sett en häst med en "döende" hov där nästan ingen blodcirkulation kunde påvisas med dopplerultraljud med det ansågs vara ett extremt fall.
PL

Jg anser knappast att det är en diagnos en hovslagare kan ställa.
När hoven verkligen är död ramlar hovkapseln av.
Jag har en gång sett en häst med en "döende" hov där nästan ingen blodcirkulation kunde påvisas med dopplerultraljud med det ansågs vara ett extremt fall.
PL

Okej... :O Men dom borde väl liksom inte vilja kuta runt om dom har det..?

kanske bordes kollas upp ordentligt?

jag vet en ponny som fick fång och efter ett antal månader (vet inte exakt) slutade blodcirkulationen i hovarna att gå, den ponnyn lever inte idag.

Jusst pga. dålig blodcirkulation tycker jag det är viktigt att ge hästarna massage när dom har fång. Våran veterinr tycket även han att det var en bra ideé.

jag vet en ponny som fick fång och efter ett antal månader (vet inte exakt) slutade blodcirkulationen i hovarna att gå, den ponnyn lever inte idag.[/QUOTE]

HUR ställdes den diagnosen?

jag vet inte, jag är bara bekant med fallet, men dom flesta har nog sett fallet på Vetrinärerna, Ginne som var Tess ponny. Kommer inte ihåg vilken klinik dom åkte till, Strömsholm kanske.
mer vågar jag inte uttala mig då jag inte riktigt vet, men jag kan tipsa Tess om den här tråden så kanske hon kan förklara bättre, om hon orkar.

kanske bordes kollas upp ordentligt?

jag vet en ponny som fick fång och efter ett antal månader (vet inte exakt) slutade blodcirkulationen i hovarna att gå, den ponnyn lever inte idag.

Hon hade fång förra året mellan januari och mars och var frisk i juni så det är väl därifrån då.. Men jag tycker dom borde sagt något?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka