Död häst hittad i skogen utanför Uppsala

Läste någonstans konstiga kommentarer om att folk visste vems föl det var och det fanns massor av bilder på fölet på dennes instagram? Undrar ju om det råkat hända ngn typ av olycka och personen liksom fått en knäpp och dumpat kroppen i skogen? Folk kan ju göra konstiga saker i chock menar jag.
 
Läste någonstans konstiga kommentarer om att folk visste vems föl det var och det fanns massor av bilder på fölet på dennes instagram? Undrar ju om det råkat hända ngn typ av olycka och personen liksom fått en knäpp och dumpat kroppen i skogen? Folk kan ju göra konstiga saker i chock menar jag.
Jag har sett bild på fölet och det var mycket karaktäristiskt tecknat. Det finns ingen tvekan om vilket föl det rör sig om.
 
Vilket är dumt. Att inte utreda orsaken till fölets död.
Ja i ett av mina inlägg som nu är borta tyckte jag ju att en obduktion hade varit värdefull. Dock kan det ju vara så att kroppen inte är i skick att avgöra dödsorsak/obduceras och/eller att ägaren har angett en orsak till dödsfallet som inte föranleder någon misstanke om brott rörande just det.
 
Vem skulle utreda dödsorsaken, varför och i relation till vilken lagstiftning?
Om en dumpad djurkropp skulle visa tecken på t ex våld eller vanvård skulle det sannolikt aktualisera en utredning av hur djuret dog just för att utreda om det är brott bakom dödsfallet.

Så sannolikt finns inga sådana spår på kroppen alternativt finns en godtagbar förklaring till eventuella fynd. Dvs inget behov att vidare utreda dödsorsak, utan "bara" hanteringen av den redan döda kroppen.
 
Jag förstår inte: om mitt föl (häst, får, ko) dör hux flux (sådant händer) eller måste skjutas snabbt p.g.a. akut skada, så ringer jag Lantbrukstjänst, som mot en avgift kommer och hämtar kroppen.

Hade jag egen grävmaskin, så skulle jag kunna tänka mig att istället begära tillstånd för att begrava en älskad häst på gården.

Men lägga ut kroppen bara så där i skogen? Det finns många skäl för varför det inte ska göras, inte minst smittskyddsskäl, och har man inte råd med att låta Lantbrukstjänst hämta, hur har man då råd med häst?
 
Jag förstår inte: om mitt föl (häst, får, ko) dör hux flux (sådant händer) eller måste skjutas snabbt p.g.a. akut skada, så ringer jag Lantbrukstjänst, som mot en avgift kommer och hämtar kroppen.

Hade jag egen grävmaskin, så skulle jag kunna tänka mig att istället begära tillstånd för att begrava en älskad häst på gården.

Men lägga ut kroppen bara så där i skogen? Det finns många skäl för varför det inte ska göras, inte minst smittskyddsskäl, och har man inte råd med att låta Lantbrukstjänst hämta, hur har man då råd med häst?

Och har man inte råd att betala någon att hämta så ligger det väl mycket närmre att gräva ner den istället för att bara dumpa den så där? Inte för att det är lagligt, men mindre risk att det upptäcks. Det måste ju vara nåt som inte stämmer här...
 
Jag tycker inte det är en stor sak att ett djur läggs ut i skogen som här om det inte finns särskilda skäl mot det i det enskilda fallet, inte sällan lägger jägare ut slaktrester i skogen. Sen får det vara i ens egen skog förstås.
 
Jag tycker inte det är en stor sak att ett djur läggs ut i skogen som här om det inte finns särskilda skäl mot det i det enskilda fallet, inte sällan lägger jägare ut slaktrester i skogen. Sen får det vara i ens egen skog förstås.
Jo du, det finns många anledningar till att inte lägga ut döda lantbruksdjur (i det här fallet räknas "häst" med där).

Det finns många smittor och parasiter som inte ska spridas, och man måste förhindra att vilda djur inte äter på det döda djuret och sprider eventuell smitta på ett större område.

Att lägga "tillbaka" slaktrester från ett vilt djur, i närheten av där sköts är en helt annan sak. Det vilda djuret innehåller de smittor och parasiter som är naturliga för området. Med ett lantbruksdjur så tillför man eventuellt andra smittor och parasiter, som i värsta fall sprids till både vilda och tama djur.

Tänk lite "Afrikansk svinpest", som ju kan spridas genom en bortslängd, halväten skinkmacka. Eller för den delen mjältbrand eller mul- och klövsjuka, eller abortvirus på häst.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter En person hittades i fredags död i ett ridhus i Markaryds kommun i Småland. Dödsorsaken är oklar och kroppen har ännu inte kunnat...
Svar
0
· Visningar
570
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ännu en trafikolycka med dödlig utgång för en häst har skett, denna gång utanför Lungsjön, Ramsele, i Ångermanland.
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen som upptäcktes död i skogen i Sarvlax i Lovisa var sjuk och avlivades lagenligt genom nödslakt. Det skriver tidningen Ilta-Sanomat.
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp