- Svar: 42
- Visningar: 4 512
I Björklinge utanför Uppsala hittade en svampplockare en död hästkropp. Hur kroppen har hamnat där är ännu oklart och händelsen är polisanmäld.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har sett bild på fölet och det var mycket karaktäristiskt tecknat. Det finns ingen tvekan om vilket föl det rör sig om.Läste någonstans konstiga kommentarer om att folk visste vems föl det var och det fanns massor av bilder på fölet på dennes instagram? Undrar ju om det råkat hända ngn typ av olycka och personen liksom fått en knäpp och dumpat kroppen i skogen? Folk kan ju göra konstiga saker i chock menar jag.
Då borde det kunnas utredas ganska så snabbt vad som hänt?Jag har sett bild på fölet och det var mycket karaktäristiskt tecknat. Det finns ingen tvekan om vilket föl det rör sig om.
Man kan ju hoppasDå borde det kunnas utredas ganska så snabbt vad som hänt?
Nu har även polisen och LS identifierat ägaren. Var ju inte så svårt när filmerna på fölet ligger kvar på IG
Nu har även polisen och LS identifierat ägaren. Var ju inte så svårt när filmerna på fölet ligger kvar på IG
Vilket är dumt. Att inte utreda orsaken till fölets död.Det som utreds är enligt UNT "brott mot lagen om foder och animaliska biprodukter", dvs inget kring hur fölet dog verkar utredas..
https://unt.se/nyheter/bjorklinge/artikel/agaren-till-doda-hasten-hittad-haft-kontakt/j8e939yj
Ja i ett av mina inlägg som nu är borta tyckte jag ju att en obduktion hade varit värdefull. Dock kan det ju vara så att kroppen inte är i skick att avgöra dödsorsak/obduceras och/eller att ägaren har angett en orsak till dödsfallet som inte föranleder någon misstanke om brott rörande just det.Vilket är dumt. Att inte utreda orsaken till fölets död.
Vem skulle utreda dödsorsaken, varför och i relation till vilken lagstiftning?Vilket är dumt. Att inte utreda orsaken till fölets död.
Om en dumpad djurkropp skulle visa tecken på t ex våld eller vanvård skulle det sannolikt aktualisera en utredning av hur djuret dog just för att utreda om det är brott bakom dödsfallet.Vem skulle utreda dödsorsaken, varför och i relation till vilken lagstiftning?
Jag förstår inte: om mitt föl (häst, får, ko) dör hux flux (sådant händer) eller måste skjutas snabbt p.g.a. akut skada, så ringer jag Lantbrukstjänst, som mot en avgift kommer och hämtar kroppen.
Hade jag egen grävmaskin, så skulle jag kunna tänka mig att istället begära tillstånd för att begrava en älskad häst på gården.
Men lägga ut kroppen bara så där i skogen? Det finns många skäl för varför det inte ska göras, inte minst smittskyddsskäl, och har man inte råd med att låta Lantbrukstjänst hämta, hur har man då råd med häst?
Ja, man skulle gärna vilja vara en fluga på väggen och ha någon aning om varför man gjort sådär...Och har man inte råd att betala någon att hämta så ligger det väl mycket närmre att gräva ner den istället för att bara dumpa den så där? Inte för att det är lagligt, men mindre risk att det upptäcks. Det måste ju vara nåt som inte stämmer här...
Brott.Vem skulle utreda dödsorsaken, varför och i relation till vilken lagstiftning?
Jo du, det finns många anledningar till att inte lägga ut döda lantbruksdjur (i det här fallet räknas "häst" med där).Jag tycker inte det är en stor sak att ett djur läggs ut i skogen som här om det inte finns särskilda skäl mot det i det enskilda fallet, inte sällan lägger jägare ut slaktrester i skogen. Sen får det vara i ens egen skog förstås.