död fågel i höet- farligt?

L

lundborg

BLÄÄ. idag såg jag rester från en fågel (fjädrar)

är det farligt med döda djur i ett rundbalshö?

Balen väger ca 100kg och är löst pressat.

/en nojjig hästägare

Sv: död fågel i höet- farligt?

huh! nu blir jag jätteorolig!!!!!
menar du att det kan vara livsfarligt?

Ja, om inte hästen är vaccinerad mot botulism (fast du ska nog inte fodra mer från den balen ändå..)

Ang just botulism och hösilage: "Om hösilaget är av god kvalitet är det en bra grovfodergiva som de flesta hästar tycker smakar gott. Att fodra med hösilage ställer stora krav och risken för botulism är helt beroende av skördemetod och förvaring. Bakterien som orsakar botulism finns i jord.

Om det vid inplastningen har kommit in jord eller döda djur, t ex. sork, i balen har bakterien mycket goda möjligheter att växa till i den syrefria miljön."

alltså det är HÖ, inte inplastat.

farligt ändå?

Men var det inte vanligt hö? Eller var det hösilage?

För att botulinum toxinet ska kunna utvecklas krävs syrefri miljö. Med torrt grovfoder dvs vanligt hö blir det sällan syrefritt i plastade balar och därmed inga botulinumtoxiner.

Hade det vart jag hade jag plockat bort ett par "varv" av balen och kastat det dåliga och sen kört på som vanligt. Förutsatt att det inte
är hösilage, då får du kasta hela balen. Men skulle det vara hösilage så känner man nästan direkt på lukten när man öppnar en bal om det ligger något dött djur i.

I hö är det nog inte lika farligt, men fräscht är det ju inte, det bästa är nog att kasta balen! Eller iaf ta bort ett stort område där.

Att fodra med hösilage ställer stora krav och risken för botulism är helt beroende av skördemetod och förvaring. Bakterien som orsakar botulism finns i jord.

Om det vid inplastningen har kommit in jord eller döda djur, t ex. sork, i balen har bakterien mycket goda möjligheter att växa till i den syrefria miljön."

Någon som vet mer om det med faran i hösilage?
I tidigare stall fodrades det glatt av både mögligt hösilage och med hösilage med dött djur i, ansågs som att det "var bara att ta bort det värsta" :mad:
(vi gav dock inte av det i den mån vi kunde)

Enl en vet vi pratat med så sprids det iaf en meter åt alla håll, bakterien om det är ett inplastat dött djur, minst.

Lite mögel på ett litet område, räcker det att ta bort den biten, och lite jord i en relativt torr bal, skulle ni se det som fara?

KAN vara farligt, men det är sällsynt med botulism, i synnerhet när det gäller torrt silage eller hö.

För ett tag sedan hittade jag en manglad kaninunge i silagebalen med ca 70% ts. För sent dock då hästarna redan ätit upp, vi hade balen i hagen. Ingen blev sjuk av det, 4 hästar.

Botulism visar sig väl, inom någon vecka om jag inte har fel.

Men var det inte vanligt hö? Eller var det hösilage?

För att botulinum toxinet ska kunna utvecklas krävs syrefri miljö. Med torrt grovfoder dvs vanligt hö blir det sällan syrefritt i plastade balar och därmed inga botulinumtoxiner.

Hade det vart jag hade jag plockat bort ett par "varv" av balen och kastat det dåliga och sen kört på som vanligt. Förutsatt att det inte
är hösilage, då får du kasta hela balen. Men skulle det vara hösilage så känner man nästan direkt på lukten när man öppnar en bal om det ligger något dött djur i.

det är vanligt HÖ.
rundbalshö, liten löspressad bal på 100kg

alltså INTE inplastat

Du kan vara lugn jag hade gjort så som Ameli skrivit ovan.
Däremot är jag en sån som aldrig skulle ge mina ensilage/hösilage
vare sig med vaccin el inte.
Det är (tycker jag) för få som tar in det på rätt sätt.

Ja det är farligt släng skiten!!!!!!

Lite jord eller mögel och jag slänger.;) Vill inte riskera att hästarna far illa även om dom inte dör av lite halv taskigt foder så tycker inte jag att de är ok..

Enkelt jämfört så kan man säga så här du dör inte av att äta mögligt bröd och du kan även slafsa i dig sur mjölk och härsket kött utan att få värre problem än äcklig smak och matförgiftning,så dom som fodrar sina hästarna med undermåligt foder kan ju även börja äta skämd mat hemma för att se hur bra man mår av det!!:d

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 607
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar