Doctype + css i explorer och firefox

psychogrrl

Trådstartare
Jag har nu upptäckt ännu en dimension i mitt amatör-hemsidebyggande, nämligen doctype. Jag har tidigare inte vetat om denna kodning, men sidorna har ändå visats bra i explorer.

Nu när jag ska göra en lite mer "proffsig" sida vill jag att den även ska funka i firefox och andra läsare och då kommer ju dessa problem in ;)

Jag bygger i css, men använder tabeller osv på sidan för att strukturera upp innehållet. Kanske lite fusk, men vad jag förstår SKA det funka att göra så?

Sidan är: http://web.telia.com/~u85811931/

Det ligger inne ett par länkar i menyn och där ser man olika färgexempel (men det är det inget problem med).

Vad som är problem är att i firefox visas inte bakgrunden och den tar inte roll-list-kodningen. I både firefox och explorer tar de inte text-kodningen, men på olika sätt. I explorer blir det verdana 14 px över hela sidan, men i firefox blir det verdana 14 px på en sida men den skiter helt i verdana-kodning på andra sidor. Den tar ändå att det ska vara verdana och byter mellan bold och vanlig när det ska vara så, bara att den inte tar storleken?

Dessutom skulle jag vilja ha tabellen, med menyn och boxen, centrerad, men utan att all text blir centrerad. Hur sjutton gör jag det?

Vad är det i min kodning som gör att det inte funkar? Är det att jag valt fel doctype, eller är det något annat?

/Karin - som snart sliter sitt hår i irritation över att det inte funkar

PS. Ser ni all kodning eller behöver ni det inskrivet här? DS
 
Sv: Doctype + css i explorer och firefox

w3c-validera alla sidor med rätt doctype inlkagd så borde du slippa problem. Sen bygger man inte sidor i css och doctype är ingen kodning.
 
Sv: Doctype + css i explorer och firefox

Var hittar man vilken doctype man ska välja?
Försökt med olika, men stöter på problem med alla känns det som.

html 4.01 transitional kändes ändå som den som passade bäst, men kanske inte?
 
Sv: Doctype + css i explorer och firefox

Så, nu är koden fixad (css och html) och nu funkar allt, förutom en sak.

Jag vill nämligen ha tabellen som meny och box ligger i, centrerad. Lägger jag det i html blir ju hela sidan centrerad, även texten. Kan jag lösa det i css på nåt sätt, med margins tex? Att man lägger in att vänster- och högermargin är lika stora (fast anpassar sig till besökarens skrämstorlek, upplösning etc). Hur kan man lägga in det på bästa sätt?
 
Sv: Doctype + css i explorer och firefox

Längst ner har du eller Front Page (sk*tprogram) stoppat in <CENTER></CENTER>, där gör det ingen nytta. Om du stoppar in din tabell i den taggen så kommer den centrera tabellen, åtminstone i Explorer. Att få centrerat i både Explorer och Firefox kan vara ett gissel men lös det i cssen.

Läs mer.
Och här.

Sen tycker jag du ska spara om alla bilder i menyn i gif-format.
 
Sv: Doctype + css i explorer och firefox

Jo, när jag gjort klart sidan och vi alla som är involverade har bestämt oss för färger osv så kommer jag göra om meny-bilderna till gif. Det enda är ju att gif-format begränsar färgerna jag kan jobba med så därför vill jag vara helt säker på att bilden ska se ut sådan innan jag gör om de.

Håller med om att frontpage är skitprogram. Jag använder det mest för att göra enklare saker, lägga upp tabell osv. Bygga stommen och sen kodar jag själv i det.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Håller på att bygga en sida baserad på templates istället för frames. Det funkar bra, förutom att jag vill ha en färg på länkarna i...
Svar
2
· Visningar
799
Senast: Spider84
·
IT & mobiler Sitter och pular med ett nytt upplägg på en av sidorna. Jag är nybörjare på css, so be gentle ;) http://w1.858.telia.com/~u85811929/...
Svar
19
· Visningar
1 250
Senast: Cheeserica
·
IT & mobiler Jag försöker göra en extern css-mall till min hemsida, men jag får inte riktigt till det. Jag vill ha två typer av tabeller på sidan. På...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 444
Senast: loveponies
·
IT & mobiler Jag har ju ett par hemsidor som jag gjort med lite hjälp av Frontpage (och sen gått in och rensat och ändrat i html-koden). Alltså är...
Svar
1
· Visningar
1 071
Senast: Nazazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp