em76

Trådstartare
I nya Islandshästen står att DNA analys visar att Kjarval frá Sauðárkróki inte är efter Hervar frá Sauðárkróki. I WF står datum 03.05.2007.
Jag tittade på en annan hingst, Dagur frá Kjarnholtum I (eftersom hästen jag sökte på har honom som far och Kjarval som mormorsfar) och där står DNA analys undersöks datum 03.05.2007.
Varför tar det sådan tid?

Sv: Dna

Och en relaterad fråga. Har kravet på 3 leds härstamning på hingstar tagits bort?

Verkar ju inte vara nån stor sak för islänningarna, tja det var väl nån unghingst då!
Men alla 875 avkommornas ägare kanske vill ha full härstaminig. Eller åtminstone några.

Hrafn frá Holtsmula har tydligen inte heller rätt pappa och då börjar man undra hur många islandshästar har rätt stamtavla egentligen :confused: islänningarna verkar inte alltid ha varit så seriösa med sin avel :angel:

Och WF stämmer inte heller alltid, vårat gamla sto född 80 har gustur frá Holi som farfarsfar och Gustur är född 88 mkt märkligt :p

Sen har Lenja frá Stykkisholmi en avkomma med sig själv hon står nämligen som både pappa och mamma :p

På årets årsmöte togs det ngot beslut i liknande fråga. Men jag kan inte komma på vad som sades och jag kan inte hitta något protokoll eller de inlämnade motionerna så jag kan inte svära på vad som sades. Men en hingst kan nu bli godkänd i sverige trots att han inte är DNA typad, trots att en förälder eller syskon på dennes sida finns i livet...

Jag är inte heller säker på min för det stod två olika namn (på pappan) på min pålles besiktning. Men registreringen har den bättre pappan e Hervar :D. Sen har jag Hrafn också, så man undrar ju vad jag har köpt.

På årets årsmöte togs det ngot beslut i liknande fråga. Men jag kan inte komma på vad som sades och jag kan inte hitta något protokoll eller de inlämnade motionerna så jag kan inte svära på vad som sades. Men en hingst kan nu bli godkänd i sverige trots att han inte är DNA typad, trots att en förälder eller syskon på dennes sida finns i livet...

Neee, så var det inte!
Pga att förldern och syskon är döda ska det vara!

Hrafn frá Holtsmula har tydligen inte heller rätt pappa
Vad grundar du det påståendet på?
-------

Visst finns det felaktigheter i vissa uppgifter i WF. T ex så är inte uppgifterna för total exteriör och total exteriör alltid korrekta eftersom omräkningar felaktigt skett med viktningsfaktorer som inte gällt vid bedömningarna. Vi har t ex några avelsbedömda uppfödningar där resultaten inte är korrekta i WF.

Senast ändrad:

Neee, så var det inte!
Pga att förldern och syskon är döda ska det vara!

I flera fall så finns det blodtypning gjord vid härstamningskontroll på äldre hästar. Eftersom det inte fanns någon standard för DNA-typning på den tiden och hästarna i fråga är döda så måste blodtypningsresultatet gälla istället.

senaste islandshästen sidan 27 på samma ställe som det står om Hervar.

"En annan känd hingst som visat sig ha fel härstamning är avelslegenden Hrafn frá Holtsmul, han ska vara efter snaefaxi frá páfastödum, men senare visade det sig att han troligen var efter en helt annan hingst som sålts till sverige"

senaste islandshästen sidan 27 på samma ställe som det står om Hervar.

"En annan känd hingst som visat sig ha fel härstamning är avelslegenden Hrafn frá Holtsmul, han ska vara efter snaefaxi frá páfastödum, men senare visade det sig att han troligen var efter en helt annan hingst som sålts till sverige"

Jag har inte läst denna artikel. Vem har skrivit den? Skulle gärna se källan till detta, så att det inte är den vanliga ryktesspridningen som förekommit under många år som påståendet grundas på.

Jag vet också vilken hingst ryktena har handlat om och hur de från början uppkom. Grannen hävdade att det var hans hingst (en svart fyrgångare) som var fadern till Hrafn... Medan uppfödaren till Hrafn hävdade att det var Snaefaxi.

När det gäller färger på Hrafn´s avkommor och de jämna femgångsanlagen så talar det för mer för Snaefaxi än för denna andra hingst.

I Eidfaxi lades det fram bevis för några år sedan att det inte var "denna helt andra hingst" som var far till Hrafn utan istället Snaefaxi och därmed sattes det punkt för diskussionerna. Därför är jag intresserad av hur dessa nya "fakta" har framkommit.

"Enligt Göran Häggberg är det många hästar som haft fel stamtavla på 70 och 80 talet - Det var 100 tals hästar som importerades och ofta hade importörerna en klump med stamtavlor, men ingen vet om de var riktiga. En annan känd hingst som visat sig ha fel far är avelslegenden Hrafn frá Holtsmula. Han ska vara efter Snaefaxi frá Páfastödum, men senare visade det sig att han troligtvis hade en helt annan far - som sålts till sverige. Inte heller det har väckt någon större sensation. - Detta problemet med felaktig härstamning kommer försvinna mer och mer när vi nu DNA testar alla hästar. Dock är det fortfarande mellan en och två procent av hästarna varje år som har fel pappa, säger Göran Häggberg"

jag tror faktiskt inte att dom bara pratar ör skojs skull

Skoj och skoj:-) Jag har läst artikeln nu. Artikeln handlar egentligen om Kjarval och att det ibland förekommit fel i stamtavlorna. Det ifrågasätter jag inte. Däremot låter kommentaren om Snaefaxi alltför likt det gamla ryktessnacket. Så det är just uttalandet om Snaefaxi som jag ställer mig undrande till eftersom det på uppdrag av Eidfaxi utfördes blodtypning av ett antal besläktade hästar. Resultatet av testerna visade att ryktet om "den andra hingsten" inte var sant.

Som sagt ryktet om "den andra hingsten" har varit ett rykte utan bevis, bara spekulationer, som betraktats som sanning inom vissa kretsar i Sverige under ett antal år. Därför tänker jag ta reda på om det gjorts nya tester som motsäger de gamla testernas resultat. Är det bara ett rykte som tagit fart igen utan grund så ska det dementeras som sig bör.

Jag gillar inte när rykten anges som sanningar. Skulle det visa sig att det gjorts en ny vetenskaplig undersökning av släktskapet som stöder uttalandet är det en annan sak.

Senast ändrad:

ja det skulle vara intressant att veta om de gjorts några tester och om det är nytt eler bara samma gamla rykten. Snaefaxi står kvar som pappa i WFG än så länge iaf

spännande men helt sjukt egentligen, lr man förstår ju islänningarna förr i tiden de tyckte väl inte de va så himla noga med exakt stam hit o dit de släppte väl in 3-4st hingstar i en flock med ston o så visste de väl inte vem som betäckt vem så skrev de väl lite i stammen, det som lät bäst.

men visst även om man dna testar nu så är ju hela "grunden" av islandshäst stammen i princip "förstörd".

spännande men helt sjukt egentligen, lr man förstår ju islänningarna förr i tiden de tyckte väl inte de va så himla noga med exakt stam hit o dit de släppte väl in 3-4st hingstar i en flock med ston o så visste de väl inte vem som betäckt vem så skrev de väl lite i stammen, det som lät bäst.

men visst även om man dna testar nu så är ju hela "grunden" av islandshäst stammen i princip "förstörd".
Det var då att ta i :-)Hos en del har man haft för sed att välja ut EN hingst till en mindre mängd ston.

det viktigaste är att hästarna är renrasiga och har bra egenskaper.

Senast ändrad av en moderator:

Nu överdriver du allt. Nog för att det är och har varit mycket vanligare på Island än här att använda unga hingstar i aveln så har det ändå inte avlats hej vilt utan kontroll. Vanligast är helt klart en hingst och ett antal ston. Inte flera hingstar i samma flock ston.

Eftersom människor som höll på med hästavel i äldre tid inte var korkade tror jag att metoden att med berått mod släppa in 3-4 hingstar till en flock ston aldrig varit speciellt förekommande. Man valde ut hingstarna innan man släppte dem till stona, och JA - i de nordiska länderna var hingsthetsning troligen en del av urvalet (jag vet inte hur långt fram i historien). Men den skedde under andra former.

När det gäller hästar som hålls i utegångsdrift så har man till för bara några årtionden sådan i många fall inte kunnat gå ed på vem som var fadern, det är helt sant. Det gäller alltså inte bara islandshästar utan t.ex. russet och flera av de brittiska ponnyraserna. Och det är inte ett system som förstört grunden på islandshästen (eller russ, new forest, connemara, exmoor, welsh o.s.v.) utan istället vad som byggt upp dessa raser.

Idag är stam på individnivå viktigt. För bara drygt hundra år sedan brydde man sig i många fall inte om den utan istället var det vilken flock (stam/familj) hästen kom ur som var avgörande för stamtavlans kvalitet. Det omtalas redan i den fornnordiska litteraturen. Exempelvis berättare en text, som behandlar händelser för mer än tusen år sedan, hur en hjälte väljer sin häst (som är något utöver det vanliga) ur en speciell flock.

Tittar man i första bandet av russtamboken så möter man ganska ofta att en av foundation-stona (första generationen i stamboken) är "ur ägarens gamla stam". I England och Wales finns det belägg nästan tusen år tillbaka i tiden på att man släppte ut hästar av främmande blod i områden med vilda ponnyer för att på det sättet förbättra stammen. Men om just den där arabhingsten blev pappa till många föl kunde man inte säga. Man såg mer hela populationen som en enhet.

Jag har inte så stor detaljkunskap om just islandshäst, men att man inte har hundra koll på stamtavlorna på individnivå är inget som är unikt för Island. Det är snarare en del av avelssystemet till senare delen av 1900-talet för alla flockuppfödda raser. Hur skulle det annars kunna fungera? Stamböckerna för många av nordeuropas raser börjar under senare delen av 1800-talet. Och då hade hästarna redan funnits tusen år på Island.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 289
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 134
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka