DNA-tester inför reggning av "hemmagjort" föl?

tanten

Trådstartare
Jag är ID-kontrollant och ska ut på en koll i helgen där jag känner att jag har lite tunn is under fötterna. Islandshästförbundet har ingen personal på plats så jag frågar här! :laugh:

Det gäller två föl efter en hingst som finns på samma gård. Hingsten är reggad men inte avelsvärderad och är numera tydligen valack. Fattade jag det rätt är han inte ens född i Sverige?

Fölen DNA-typas självklart - men hur många fler DNA behövs?
Pappan förstås - men mammorna? Inte kan de väl behöva typas om de är reggade och har pass?

Allvetande isisbuke - hjälp mig!

Tanten

Sv: DNA-tester inför reggning av "hemmagjort" föl?

OM det finns aprångrullar på betäckningen behöver fölen inte DNA testas mod modern, finns det inte det tro jag att det ska finnas DNA även från modern.

PLAN OCH RIKTLINJER FÖR SVENSKA ISLANDSHÄSTFÖRBUNDETS VERKSAMHET SOM AVELS OCH STAMBOK FÖRANDE ORGANISATION samt avelsreglemente

6:2 Stambok
WORLD FENGUR, den internationella hästdatabasen för islandshästpopulationen inom FEIF (International Federation of Icelandic Horses) utgör register och stambok för alla renrasiga islandshästar. För registrering av svenskfödda hästar krävs renrasighet dokumenterad genom att föräldrarna är registrerade i WF. För föl födda från och med 2008 krävs dessutom DNA-test mot fader. Föl födda från år 2003 skall ID-kontrolleras vid sidan av modern och chipmärkas inom det år de är födda.
För föl efter ej godkända hingstar krävs endast DNA-test mot fader om betäckningsbevis utfärdats annars krävs fullständig härstamningskontroll mot fader och moder med DNA-test. För dessa hästar uttas en högre avgift för utfärdandet av hästpass.
För föl födda efter insemination med färsksperma och transportsperma krävs DNA-test mot fader. För föl födda efter insemination med fryst sperma och importerad sperma krävs fullständig härstamningskontroll mot fader och moder med DNA-test.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

TACK!!!

Då är det solklart. Har de betäckningsbevis så är det bara tre DNA - annars fem. Betäckningsbevis antar jag - på goda grunder - saknas just för dessa så då är det fem som gäller.

Visste väl att jag skulle få svar här. :bow::bow:

Liknande trådar

Avel Numera åker ju tyska avelsförbund runt i landet och besiktar föl efter hingstar som är godkända där men inte i Sverige. Tyska regler...
Svar
4
· Visningar
1 212
Senast: Girasol
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror