DNA test för splash/bukskäck

cowgirl73

Trådstartare
Jag undrar om någon vet om det finns DNA test att göra för att kolla om hästen är bärare av bukskäckgenen ?

Sv: DNA test för splash/bukskäck

tyvärr gör det inte det... frågade det när jag DNA testade engla för hennes färg i höstas... däremot undrar jag va det är för skillnad på splash o bukskäck??

Sv: DNA test för splash/bukskäck

Det var ju väldigt synd.....:(

Blir till att kolla avkommor då.
Min hingst har fått en avkomma med blått öga som jag inte kan se kommer från mammans sida.
Visserligen är avkomman skäck, dock inte bukskäck (mamman är skäck) men just det blå ögat förbryllar mig ändå....:confused:

Och när jag kollade upp stammen på min hingst så finns det bukskäck längre bak i stammen så möjligheten finns ju faktiskt att den finns i honom oxå.

Hade därför varit intressant att kunna testa men då går alltså inte det....

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 662
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Te-samo-far, vad är det?
  • Julmat 2024

Hund, Katt, Andra Djur