DNA-prov på import val med okänd stam?

N

Novalux

Hej!

Jag har en 3 årig valack med okänd stam, vet bara att han är importerad från Danmark. Hans pass är danskt, och han är chippad, men det finns ingen annan info om honom, han hade inte ens ett namn när jag köpte honom så i passet står det u.n.

Det jag undrar är lite över det här med om att man kan göra ett dna prov och kanske hitta någon förfäder om de är reggade? Men vad gäller för im. hästar? Kan man göra dna prov i de svenska labben då?

Vet att det kan vara lite långsökt, men min kille är världens finaste arabkorsning, han har varit så fantastisk under inridningen och hantering så man blir väldigt nyfiken :)

Så det skulle vara jätteroligt om någon skulle hjälpa mig lite? :)

Mvh Lina
 
Sv: DNA-prov på import val med okänd stam?

Du kan göra ett prov på din häst det kan du. Men för att ha någon glädje av det provet och även för kunna hitta släktingar så måste du ha prov från dessa hästar också.
Så i princip skulle du kunna testa din häst mot alla hästar som finns i DNA-basen. Men i praktiken innebär det en test för varje häst och en avgift för varje. Skulle tippa på ett varje test skulle kosta mellan 500 - 1000 kronor. D v s det är inte praktiskt genomförbart eller ekonomiskt bara för eventuellt kunna hitta någon släkting.
Så det bästa du kan göra för att ev kunna hitta stam är att vända dig till Danmark och om det finns uppfödare i passet, tidigare ägare eller den som utfärdat passet. Sedan får du nysta vidare därifrån.
 

Liknande trådar

Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 067
Avel I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är...
Svar
8
· Visningar
3 699
H
Avel Hej! Jag har just köpt en jättetrevlig 5-årig valack av halvblodstyp, 158 cm, fux med stjärn. Han är importerad från Tyskland...
Svar
12
· Visningar
2 437
Senast: KickiH
·
Avel För drygt 2 månader sedan köpte jag mig en supertrevlig valack import danmark. Dessvärre finns det ingen stam på honom men i passet har...
Svar
10
· Visningar
1 481
Senast: percival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp