DNA inför bedömning?

Sv: DNA inför bedömning?

frågan är vilket som är bäst. DNA testa och vet, eller strunta i det och tro.
Här är det inte fråga om att strunta i. I vissa fall går det helt enkelt inte att utföra en fullständig DNA-analys, eftersom t ex föräldrarna inte DNA-typats och nu är döda.

Du kan också hitta hästar med tämligen okänd stam som visat sej vara goda nedärvare. En kändis-stam är ingen garanti för att individen i sej är en god nedärvare. Det kan du t ex lätt konstatera genom att studera ett gäng helsyskon. Dom kan skilja sej rejält sinsemellan när det gäller egenskaper och vilka egenskaper dom sedan i sin tur ärver ner.

Fast det har ju inte med saken att göra fn, eller hur. Väljer jag den typen av hingst så gör jag det, men jag ska kunna få det jag utgår och vad som påstås. OCH krävs DNA av den ena hingsten för att bevisa dennes stam, kan jag faktiskt inte förstå varför man ska skippa den biten på nästa hingst.
I princip kan vi ju skippa hela DNA biten, för då slipper man ju detta regeltrassel för vissa hingstar och så kan man bedöma alla oavsett.;)

PS, Om du som köpare beställde en Audi, (den har ofta en speciell teknik som många eftersöker) och får en Skoda (som inte alls har samma teknik) så är jag tvärsäker på att du stod hos allmänna reklamationsnämnden ganska snart. Speciellt om det framgår att det inte är en Audi i grunden, trots att det var det du valde och betalade för.

Fast det har ju inte med saken att göra fn, eller hur. Väljer jag den typen av hingst så gör jag det, men jag ska kunna få det jag utgår och vad som påstås. OCH krävs DNA av den ena hingsten för att bevisa dennes stam, kan jag faktiskt inte förstå varför man ska skippa den biten på nästa hingst.
I princip kan vi ju skippa hela DNA biten, för då slipper man ju detta regeltrassel för vissa hingstar och så kan man bedöma alla oavsett.;)

PS, Om du som köpare beställde en Audi, (den har ofta en speciell teknik som många eftersöker) och får en Skoda (som inte alls har samma teknik) så är jag tvärsäker på att du stod hos allmänna reklamationsnämnden ganska snart. Speciellt om det framgår att det inte är en Audi i grunden, trots att det var det du valde och betalade för.
Har att göra med vad?
Har du hängt med på mitt resonemang om renrasighet eller inte? Och övergångsperioden som nu finns på Island?

Planerar du att gå till "allmänna reklamationsnämnden" om du får ett föl som du inte är nöjd med? Som trots DNA-typning till höger och vänster inte får dom egenskaper som du förväntat dej?

Senast ändrad av en moderator:

Problemet finns tyvärr att det är närmast omöjligt att få tag på DNA till vissa Islandsfödda hästar och att vi riskerar att förlora värdefulla arvsanlag pga detta.
Jag är defenitivt en förespråkare av DNA-kontroller och säkra härstammningar men tycker ändå att vi borde vara lite flexibla under en övergångperiod.
Hur långt tillbaka bör vi sedan gå? Finns tex DNA från Hervar?

Hälsar gärna till mamma, men från vem?

*kl*
förresten - är alla medvetna om regeln angående semin?
citerar:
"För föl födda efter insemination krävs fullständig härstamningskontroll mot fader
och moder med DNA-test."
Nu är ju användningen av semin tydligen växande så det lär öka antalet DNA-typade islandshästar i Sverige.
Hur är det på Island? Semin har ju använts även där. Finns samma regel där också?

Har att göra med vad?
Har du hängt med på mitt resonemang om renrasighet eller inte? Och övergångsperioden som nu finns på Island?

Planerar du att gå till "allmänna reklamationsnämnden" om du får ett föl som du inte är nöjd med? Som trots DNA-typning till höger och vänster inte får dom egenskaper som du förväntat dej?

Vet du vad, jag tror att det är du som inte hänger med.;)

*kl*
förresten - är alla medvetna om regeln angående semin?
citerar:
"För föl födda efter insemination krävs fullständig härstamningskontroll mot fader
och moder med DNA-test."
Nu är ju användningen av semin tydligen växande så det lär öka antalet DNA-typade islandshästar i Sverige.
Hur är det på Island? Semin har ju använts även där. Finns samma regel där också?

Semin har inte varit aktuellt på Island de senaste åren. Jag har insiminerat ston på Island men det var "före DNA" och vad jag vet har seminstationen i Gunnarsholt inte varit verksam sedan 2005 (rätta mig gärna om jag har fel:))

Vet du vad, jag tror att det är du som inte hänger med.;)
Min fråga var inte ironisk. Det verkar som vi skriver förbi varandra. Du har flera gånger lagt värderingar på mej som inte är sanna.
T ex har du antagit att jag anser att avelsvisningar och avelsvärderingar inte är något att ha. Och antagit att jag anser att DNA-tester ska slopas helt.

Semin har inte varit aktuellt på Island de senaste åren. Jag har insiminerat ston på Island men det var "före DNA" och vad jag vet har seminstationen i Gunnarsholt inte varit verksam sedan 2005 (rätta mig gärna om jag har fel:))
Vad beror det på? Jag har för mej att det inte gav så stor dräktighetsprocent eller var det någon annan orsak att semin fallit bort?
Här i Sverige snarare pushas det för inseminering. I alla fall kan man få det intrycket.

Både intresse och pengar fattades för att fortsätta verksamheten skulle jag tro. Det kan dock hända att de håller på uppe på Holar, där vet jag att de har hållt på med att flytta embryon mellan ston i alla fall

Fast dina argument svävar gärna ut och bitvis känns det som att du har väldigt underliga resonemang. Precis som att anta att folk inte är smarta nog att inse att bara för att man betäcker med Orri så finns det inga garantier för att avkomman blir en ny Orri. Tror nog att folk har lite mer under pannbenet än du tror om man säger så:rofl:
Vad är det för fel att få det man betalar för? Varför ska man sitta och hålla god min om man fått Skuggfaxi istället för Orri som man beställt och betalt för? Det har varit så mycket strul kring Bingo, så jag skulle inte välja att betäcka med en importerad/livmodernsimporterad hingst som inte är DNA typad. Sen så kan vi inte alltid 100%igt veta med säkerhet vad som finns längre tillbaka i hästarnas stamtavlor, men kan man inte ens säkerställa fäderne och möderne så drar i alla fall jag öronen bakåt oavsett hur god hingsten är som individ eller förvärvare. Då finns det andra DNA testade och godkända hingstar som är minst lika bra, att välja mellan anser jag.
Jag tycker att det är utmärkt att SIF kommer att införa krav på DNA tester av alla nyfödda föl från och med 2008. Däremot så kan man ju fundera på HUR dyrt det kommer att bli för uppfödarna. Det kostar redan en rejäl slant att ta ut kontrollanter, chipa fölen och registera dem....

Problemet finns tyvärr att det är närmast omöjligt att få tag på DNA till vissa Islandsfödda hästar och att vi riskerar att förlora värdefulla arvsanlag pga detta.
Jag är defenitivt en förespråkare av DNA-kontroller och säkra härstammningar men tycker ändå att vi borde vara lite flexibla under en övergångperiod.
Hur långt tillbaka bör vi sedan gå? Finns tex DNA från Hervar?

Hälsar gärna till mamma, men från vem?

:angel:
Nu har jag lyckligtvis en valack men hur 17 ska man veta vad man får från Island när det står ett namn på registreringen men två andra namn på veterinärintyget:eek:. Jag skiter ju i vilket nu ,men jag håller på Hervar:cool:

Hur går det för TS? Kämpar hon på eller har hon gett upp?
Håller alla tummar och tår för att det löser sig!!!

Fast dina argument svävar gärna ut och bitvis känns det som att du har väldigt underliga resonemang. Precis som att anta att folk inte är smarta nog att inse att bara för att man betäcker med Orri så finns det inga garantier för att avkomman blir en ny Orri. Tror nog att folk har lite mer under pannbenet än du tror om man säger så:rofl:
Vad är det för fel att få det man betalar för? Varför ska man sitta och hålla god min om man fått Skuggfaxi istället för Orri som man beställt och betalt för? Det har varit så mycket strul kring Bingo, så jag skulle inte välja att betäcka med en importerad/livmodernsimporterad hingst som inte är DNA typad. Sen så kan vi inte alltid 100%igt veta med säkerhet vad som finns längre tillbaka i hästarnas stamtavlor, men kan man inte ens säkerställa fäderne och möderne så drar i alla fall jag öronen bakåt oavsett hur god hingsten är som individ eller förvärvare. Då finns det andra DNA testade och godkända hingstar som är minst lika bra, att välja mellan anser jag.
Jag tycker att det är utmärkt att SIF kommer att införa krav på DNA tester av alla nyfödda föl från och med 2008. Däremot så kan man ju fundera på HUR dyrt det kommer att bli för uppfödarna. Det kostar redan en rejäl slant att ta ut kontrollanter, chipa fölen och registera dem....
Även du har inte läst igenom mina inlägg ordentligt märker jag och lägger på mig extra åsikter som jag verkligen inte har. Dra inte förhastade slutsatser ;)

Har desa DNAregler funnits länge?
Minns att jag tillbringade timmar på att läsa igenom alla regler kring avelsvisningar osv, men måste ha misat det totalt..
Jag kan inte sticka under stolen med att jag är grymt besviken, inte bara kostar det 9000kr i månaden för att ha en häst på träning, plus alla omkostnader.
Och jag förstår inte varför tränaren inte har sagt något ?
Men han kanske inte tänkte på det, är i övrigt mycket nöjd med vad han presterat med min häst.

Dagurs pappa har bara honom som avkomma, och är inte själv bedömd, och död enligt säljaren.
Men modern är bedömd, gör man inte DNAtest på ston vid bedömning?
Varför inte i såfall? Hingsten kan ju vara hur bra som helst, men då kan ju lika gärna stoet vara något helt annat än den där jordgubbsylten eller audin, och då spelar ju inte BLUP eller stammen någon som helst roll...

Vet någon vad det kostar att göra DNA på en häst? (på island?)
Jag har ju flera stycken isåfall att jaga DNa på och han skulle egentligen visats i vaggeryd nu i april men nu sket det ju till sig rejält...
Just nu känner jag bara för att ge upp, sälja honom och köpa ett sto istället.
Kanske kan bedömma nästa år, då har jag haft tid att släkt-forska och träna honom ännu mer, men då blir han ju 9 år, skall man bedömma borde man göra det nu.

Tack för alla svar, hoppas ni alla haft en god påskhelg!

Tror inte det är så dyrt att ta DNA på Island (2-3000 Ikr + vet. kostnader) Veterinär är mkt billigare där än här. Dvs under 500-lappen om man har tur (obs inga säkra uppgifter). Det kruxiga i ditt fall är ju att hitta några hästar att ta DNA av!
Hoppas du hittar ngt sätt att lösa det här!

Har desa DNAregler funnits länge?
Minns att jag tillbringade timmar på att läsa igenom alla regler kring avelsvisningar osv, men måste ha misat det totalt..

Regeln har funnits i Sverige i minst 5 år om inte längre, man har dock tidigare (inte de senaste 2 åren om jag mins rätt) ändå kunnat visa hingsten men den fick inte sin licens förrän allt var klart.

Prata med SIF för enligt de nya EU regler borde de tillåta honom i avel då han ju är importerat och man ju kan visa att han är renrasig. Ringo fick ju i våras sin riktiga licens (han har inte godkänd stam) då han är livmoderimport från Island. De gick ju ända till EU domstolen och fick rätt.

Jag har roat mig med att kolla upp din häst i WF:D När det gäller mamman är hon ju från Hólar och jag skulle vända mig till Vikingur Gunnarsson som har huvudansvaret för avelsarbetet på Hólar för att få hjälp med hennes DNA, kan inte de hjälpa dig så borde de skämmas:D. Pappan är svårare, det jag kunde hitta är att Dagurs farfar (som också heter Dagur) har en halvsyster (Ljóska) som har en dotter som det finns DNA av (Lukka frá Jaðri IS2001288336).
Har ingen aning om det kan hjälpa, men man försöker:smirk:

Såg på WF att föräldrarna inte är registrerade som döda (vilket i och för sig inte behöver betyda att de inte är döda) utan befinner sig i ägo Sigurður Bergþórsson på Höfða. Köpte du hästen av honom?
Venus in Furs här på Buke befinner sig i "närheten" tror jag, kanske det går att skicka dit henne på uppdrag:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka