Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så inte nog med att du trodde dig köpa hjortronsylt, som sen visade sig vara jordgubbssylt och dessutom möglig och skämd sådan.
Troligtvis väljer du då en Orri-son med goda egenskaper och inte en Orri-son bara för att det är en Orri-son - eller hurMen jag pratar inte BLUP. Jag skiter högaktningsfullt i BLUP. Jag pratar stam, och det är där det är viktigt att stammen är rätt. Vill jag ha en Orri-son som far till mitt föl så vill jag ha just DET, och inte en Skuggfaxi-som-bor-hos-grannen-son.
Varför förutsätter du att hjortronsylten aldrig är möglig?Så inte nog med att du trodde dig köpa hjortronsylt, som sen visade sig vara jordgubbssylt och dessutom möglig och skämd sådan.
Skuggfaxi som bor hos grannen - ja det beror väl på vilka egenskaper den har och om den är visad. Har den mycket goda egenskaper och är friröntgad så - varför inte?
Hellre en Skuggfaxi med goda egenskaper än en Orri-son med dåliga egenskaper.
Jo för all del, men om du sedan ska fortsätta avla på fölet som du får är det ju av ganska stor vikt att VETA om det är Skuggfaxi eller Orrisson som har varit i farten. När det gäller sylten känner ju de flesta skillnaden när man smakar men om det inte slumpar sig så att Skuggfaxi ärver ned nån färg som omöjligtvis kan komma från Orrisson kan man ju vara (lyckligt kanske) ovetande om att fölet är felstammat.
Vi har ju dock ett problem med Islandsfödda hästar med lite ovanlig stam att det kan som i TS fall vara svårt att få tag på DNA. Dessa hästar är dock ofta värdefulla i aveln (lite "nytt" blod så att säga) och jag hoppas att TS inte ger upp och jag hoppas att det går att böja reglerna på ngt sätt så att dessa hästar också kan få en bedömning i SVerige.
Då går hela DNA regeln förlorad, eftersom vid en sådan regel skulle ju vem som helst kunna påstå att denna häst är efter Kalle, men det är inget jag garantrer.
Som stoägare skulle jag ledigt välja bort den typen av hingst, frågan är då vem gagnar det. Att man har ett antal hingstar som ej har fastställd stam, som kostat ägaren en massa pengar men som inte får några ston eller kanske ett fåtal i bästa fall. Om de får några ston tror jag att det hänger på språngavgiften, inte skulle jag betäcka med en hingst där stammen inte går att fastställa för samma pengar som den hingst som har fastställd stam.
Javisst är det en taskig sits för TS, men ska vi skapa om reglerna varje gång någon kör fast i dessa?
Att inte få det man betalar för är ju i vanliga fall jämställt med bedrägeri, varför skulle detta vara annorlunda menar du?
Det är inte bedrägeri om man vet om att det inte är fullt bevisat. Som sagt ett sto med föl är fortfarande ett sto med föl även om årsskiftet passerats.
Jo men fortfarande faller hela ditt resonemang, om man ska gå enligt din linje så kvittar det ju vilken hingst man väljer. Ett sto med föl är den samma oavsett vilket år vi passerar, så i princip behöver vi ha varken DNA eller hingstvisningar. Vad är det då den blivande hingsten behöver bevisa?
En hingst är en hingst, sådana kan i de flesta fall göra små föl det behöver de inte bevisa. Om inte stammen är intressant, torde inte heller resten vara av värde och genom det borde vi egentligen skippa hela avelsbedömningen.
Du är inte garanterad att en hingst nedärver bra bara för att den t ex är efter Orri. Vore avel så enkel skulle det krylla av hästar med över 8.50 i avelsbedömningar. Här är BLUP totalt överskattad i Sverige. Den används just nu utan att fästa någon större uppmärksamhet på individens bedömningar. Unghingstar får betäckningsrätter utan att överhuvudtaget ha visats på en bedömning. Utan bedömningar fungerar inte BLUP. Bedömningsresultat och prestation kommer kombinerat att ligga som grund för den statistiska prognosen för avelsvärdet hos hästarna. Så avfärda inte prestation hos en individ...Jo, men hingsten har ju fått sina egenskaper någonstans ifrån eller hur. Här är ju stammen viktigt, man kan frankt konstatera att hingstar kan vara hur presterande som helst, men vissa av dem nedärver nada till sina avkommor. Varför då ens fundera på en hingst som är högpresterande, men nedärver inget av detta till sin blivande avkomma?
Det är också så att om man provar sig genom olika linjer som stoägare, vill man ju veta att linjen är vad den utger sig för att vara.
För min del har jag nu tagit 1 avkomma från 3 olika linjer, detta för att se vilket som funkar bäst på mitt sto. Om jag återvänder till någon av dessa linjer för att den funkade bra, så vill jag väl också veta att det verkligen är det jag betalar för.
Nu ska jag dra en annan liknelse, alltså inte sylt.
Jag beställer en Audi från Volkswagen och betalar för den, när leverans sker så får jag en Skoda med motiveringen att den är tillverkad i samma fabrik. Acceptabelt? Eller inte?
Du är inte garanterad att en hingst nedärver bra bara för att den t ex är efter Orri.
Du verkar hela tiden utgå ifrån att samtliga hästar som inte är DNA-typade har falsk stam.
Så - tyvärr för dig då - är ju då dina stammar inte heller att lita på ett par generationer tillbaka.