DNA inför bedömning?

D

Dragonora

Läste på anm.info till avelsbedömningarna som startar i april, där står : För hingstar gäller även att spattröntgen ska vara gjord samt inskickad för avläsning, DNA-test mot far och mor ska vara gjort innan bedömningen och resultatet av DNA-testet ska vara inskickat till Avelskansliet
Ang. spattröntgen, är det så att han skall omröntgas här i Sverige?
Han är friröntgad på Island i september.
Hur i hela friden skall jag göra DNAproverna? Hans föräldrar står ju på island, är det kört då eller? :cry:

Kan nån förklara för mej?
Hästens reg.nr: IS2000136210

Sv: DNA inför bedömning?

Får du bara fatt i hans far och mor på Island och kan få dem DNA-typade så löser det sig! Så bara att börja luska och ta reda på var de finns. Kanske kan de du köpte hästen av eller Anna och Magnús hjälpa dig? Men var inställd på att det är du som får bekosta DNA-typningen. Om du är osäker så bara ring avelskansliet så förklarar de alla regler och bestämmelser kring allt från DNA till spattröntgen!

Vad gör man om föräldradjuren ärdöda då?
Varken hans mamma eller pappa lever, säger säljaren.
Nu är jag verkligen besviken.
Så mycket jobb för INGENTING.

På Island ska det räcka med DNA bara på hingsten som skall visas.

:cry:

Ring och prata med avelskansliet och med Magnús och Anna!
Det kommer lösa sig!

/Malin

Men gud vilket slit.

Ringde avelskanliset och dom sa att jag skulle kolla med SLU och Prokaria för att se om det gick att få fram ngt släktskap.
Suck....

Ok, inget napp på SLU.
Där behövde de DNA-prover på samtliga avkommor från hans mamma (5st med Dagur)...

Och tyvärr måste du även göra om röntgen om inte den är registrerad på worldfengur. Och var noggrann med att göra exakt som de skriver i anvisningarna. Vi fick göra om Atgeirs för vi glömde att skriva in hans regnr. på bilderna. :(

Vad är det du måste bevisa egentligen - att hästen är renrasig?
Just den biten borde inte vara några större problem eftersom hästen är född på Island.
Så egentligen borde du ha rätt att visa din häst i vilket fall som helst.
Men vilken "grupp" han hamnar i är en annan fråga.
Dvs om han sedan producerar fd bilagehästar eller inte...

Jag tycker det är hur löjligt som helst.
Då enl SIF och SLU skulle jag ta DNAprov på hans halvsyskon eller föräldrarnas syskon. Men hur lätt och kostamt är inte det?
På island gör man också DNA men enbart på hingsten som skall visas, inte på släktingar!!
Och jag tycker det är väldigt knepigt att man enbart gör det på hingstar som skall bedömmas, och inte ston...
Om det nu är för att "gynna" aveln.

:(

Jag tycker det låter som om visningsreglerna inte är uppdaterade efter de nya regler som gäller rätten för visning av samtliga renrasiga islandshästar.

Vad är det du måste bevisa egentligen - att hästen är renrasig?
Just den biten borde inte vara några större problem eftersom hästen är född på Island.
Så egentligen borde du ha rätt att visa din häst i vilket fall som helst.
Men vilken "grupp" han hamnar i är en annan fråga.
Dvs om han sedan producerar fd bilagehästar eller inte...

Man måste visa att stammen är vad den sägs vara, och inget annat. Därför kräver de DNA på bägge.

Spattröntgen kraven är mycket bra att vi har, det är bara att rnötga enligt de anvsingar du kan få av SIFs avelskansli. Personligen skulle jag inte betäcka ett sto med en icke friröntagd hingst. Jag har själv röntagt flera ston innan köp för att veta att de är friska innan de avlas på.

Bevisningskraven på härstamningen har vi haft i mååånga år, numera sker det via DNA, tidigare via blod. Det har förekommit felaktig/falsk härstamning åtminstione en gång. Som stoägare vill jag kunna lita på den härstamning som hingsten har, härstamningen säger en del för att inte tala om BLUPen. Hade vi inte dessa krav skulle det kunna "sägas" vara en härstamning som givit bra avkommor,,,,,, Nu vet vi att den härstamning som anges verkligen stämmer, det handlar mer än om renrasighet!

Skulle jag köpa en häst för avel med en speciell härstamning eller med viss BLUP oavsett sto eller hingst så skulle jag definitivt DNA testa härstamningen! Det kostar ca 1500kr på SLU, en spottstyver om man pratar om att köpa avelssto/avelshingst. Jag har hört för mycket historier om falska härstamningar.

Kolla bara på WF, så ser man hur härstamningar kan "ändras". Hur meningsfullt är det annars med en databas som WF om vi inte kan lita härstamningarna spec på hingstarna.

Inom halvblodsaveln så sker det stickprovskontroller på härstamningar gentemot far o mor o jag tror det rör sig om ca 5% som inte stämmer, samt att det var betydligt fler felaktiga härstamningar förr innan kontroller började genomföras.
Vem vet, vi kanske också har ett mörkerantal!

Den BLUP:en den BLUP:en ;-)
Att reglerna skiljer sig från Island och Sverige beror säkert på den smått hysteriska BLUP-jakt som råder här. På Island är den inte allena rådande.

För egen del föredrar jag en renrasig islandshäst med bra egenskaper med låg eller okänd BLUP än en renrasig islandshäst med hög BLUP och dåliga egenskaper.

Det har inget med BLUP att göra, men om en stoägare är ute efter en viss stam säg efter Kalle så vill man veta säkert att hingsten har gener efter Kalle och inte Pelle.

Det blir lite som att gå och köpa hjortron sylt som det står på burken, för att sen upptäcka att burken innehöll jordgubbssylt.

generna har samma värde oavsett om de skulle komma från "Kalle" eller "Pelle"
det är resultatet som räknas.
Hjortronsylt eller jordgubbssylt, ja det vet man inte förrän efteråt. Oavsett vad det står på burken ;)

Sannolikheten att det är hjortronsylt islället för falskskyltad jordgubbssylt är större när man öppnar o tittar i burken innan man köper hjortronsylten, dvs motsv DNA test på härstamning.

Det finns också de som vill ha hjortsylt, och absolut inte jordgubbssylt! (läs risk: inavel, spatt, lynne, excem, gångarter mm)

Se alla trådar här om - hur är den hingstens avkommor? -vilket lynne har den hingstens avkommor? o liknande frågor. Det bevisar att de som avlar aktivt väljer hingst efter sitt tycke, tro och sitt avelsmål.

Nu förstår jag inte alls vad du snackar om.
Det finns många högt bedömda hästar jag INTE skulle betäcka med, just föra att jag inte är förtjust i deras stam. Eller för att de är för nära släkt med det tilltänkta stoet.

Självklart är det viktigt att se så att stammen stämmer. Kanske är det inte "Kalle" jag är ute efter, utan generna från både Kalles mamma och Kalles pappa?
Då hade jag blivit väldigt besviken om det hade varit en Pelle.

Sannolikheten att det är hjortronsylt islället för falskskyltad jordgubbssylt är större när man öppnar o tittar i burken innan man köper hjortronsylten, dvs motsv DNA test på härstamning.

Det finns också de som vill ha hjortsylt, och absolut inte jordgubbssylt! (läs risk: inavel, spatt, lynne, excem, gångarter mm)

Se alla trådar här om - hur är den hingstens avkommor? -vilket lynne har den hingstens avkommor? o liknande frågor. Det bevisar att de som avlar aktivt väljer hingst efter sitt tycke, tro och sitt avelsmål.

Nu förstår jag inte alls vad du snackar om.
Det finns många högt bedömda hästar jag INTE skulle betäcka med, just föra att jag inte är förtjust i deras stam. Eller för att de är för nära släkt med det tilltänkta stoet.

Självklart är det viktigt att se så att stammen stämmer. Kanske är det inte "Kalle" jag är ute efter, utan generna från både Kalles mamma och Kalles pappa?
Då hade jag blivit väldigt besviken om det hade varit en Pelle.

Visst är det viktigt att stammen stämmer. Men BLUP:en talar inte om vad det är för individ. Det måste man kolla upp istället. T ex via en bedömning.
Förr gick det bra att avla utan DNA-tester. Stoet var fortfarande modern även efter årsskiftet fölet var fött.;) Det finns också hästar som har blodtypats. Det räckte med det också.

Vad jag menar med hjortonsylt visavi jordgubbssylt är att båda kan vara av god kvalitet. Men de kan också båda vara mögliga pga dålig tillverkningsprocess.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka