Tussemaja

Trådstartare
Nån som kan berätta vad det egentligen är och hur det verkar? Verkar det själv (och i så fall för vad- som "vanligt" linement eller...?) eller behöver andra ämnen - tex. cortison tillsättas för att det ska vara verksamt? Är det en veterinär produkt eller mera åt alternativmedicin? Jag har förstått att det används vid tex gaffelbandsskador.

Sv: Dmso

Vet inte mer än att det är cancerogent, effektivt och är eller har varit ganska väl använt inom travet. Doftar tydligen löksoppa ;)
Är starkt blistrande och ska nog undvikas om man inte är helt hundra på vad man gör. Vet inte ens om det är lagligt eller går att få tag på längre.

Känns väldigt trav och väldigt 70-tal.

Jag trodde det var förbjudet, håller i vilket fall med Dreamer, inget för kreti och pleti att handskas med

DMSO är i all annan form än utvärtes omslag ganska omtvistat. Men det används både som underhudsblister och som injektion i led, och det är inte förbjudet (även om Veterinärförbundet inte rekommenderar användning i led t ex, och flera försäkringsbolag INTE ersätter DMSO i t ex led).

Jag har fått min häst behandlad med både DMSO sprutat som underhudsblister och sprutat i led och har sett strålande resultat av det. Däremot är det ingenting jag vill använda 'just in case'. Men när det finns ett problem så har jag inga problem att använda det. Men just för det är så förbenat giftigt och såpass omstritt så är det inget jag tar till 'för säkerhets skull'.

Dreamer skrev:
Vet inte mer än att det är cancerogent, effektivt och är eller har varit ganska väl använt inom travet. Doftar tydligen löksoppa ;)
Är starkt blistrande och ska nog undvikas om man inte är helt hundra på vad man gör. Vet inte ens om det är lagligt eller går att få tag på längre.

Både lagligt och går att få tag på, men det måste gå via en veterinär.

Sen, det luktar inte löksoppa, det SMAKAR löksoppa. Och grejen med DMSO är att det OTROLIGT lätt går igenom t ex hud, så om man hanterar DMSOlösning (som i stallarna ofta går under just namnet löksoppa) och får det på huden, så kommer det smaka löksoppa i munnen en stund (om det gör det för hästarna med är dock en obesvarad fråga ;))

En liten följdfråga....
När en häst fått DMSO som underhudsblister, hur länge är det vanligt att de är svullna?
Min häst har fått i ett bakknä och första dagarna var det stort som en fotboll, men nu efter 2 veckor är det fortfarande lite svullet....i ett ca 3 cm brett område....men med tanke på hur det kan se ut efter blister s¨å kan jag ju tänka mig....ajjjjj :cry:

Zandrah skrev:
En liten följdfråga....
När en häst fått DMSO som underhudsblister, hur länge är det vanligt att de är svullna?
Min häst har fått i ett bakknä och första dagarna var det stort som en fotboll, men nu efter 2 veckor är det fortfarande lite svullet....i ett ca 3 cm brett område....men med tanke på hur det kan se ut efter blister s¨å kan jag ju tänka mig....ajjjjj :cry:

Min herre har två gånger underhudsblistrats (av veterinär) med DMSO kring bakknäna. Har knappt svullnat ALLS, möjligen aningens aningens svullnad (palperbar men inte synbar) första dygnet. I övrigt inget alls.

Så baserat på MINA erfarenheter låter det där helt uppåt väggarna.. :crazy:

Han har fått DMSO på flera ställen kring skulderbladet och manken med, samt i bogmuskeln. Ingen svullnad alls whatsoever..

Hmmm....nä jag tycker det är skumt....verkligen...
Någon annan som har fått någon häst med reaktioner??

Usch...blir lite orolig....har dock hört att de kan bli starka reaktioner om det är en kraftig inflammation, men ändå...

Mitt ston blev behandlad med DMSO i en kotled för några år sedan. Efter behandlingen blev hon något haltare är före behandlingen och svullnade lite runt "stickstället". Svullnade gick bort på några dagar men den ökade hältan höll i sig nästen en vecka. Helt normalt enligt behandlande veterinär och vid nästa återbesök hade hon svarat bra på behandlingen. :)

Hur definierar du lösningsmedel då? ;) Efter en artikel i Metro idag var jag tvungen att söka lite på DMSO, eftersom jag hade för mig att min häst fick det i kotlederna för ett par år sedan. och i artikeln lät det inte så trevligt :crazy:

Hittade bl.a. detta:
DMSO är också ett av världens bästa lösningsmedel, allt du stoppar i DMSO löses upp i vätskan, oavsett om det är synstetiska ämnen som mediciner eller organiska som te x örter.
När DMSO appliceras på huden, absorberar huden genast upp DMSO och transporterar ut det i kroppen, vilket också ämnena gör du löst upp i DMSO, vilket innebär att du får en omedelbar effekt av ämnet du löst upp i DMSO.

Finns lite mer att läsa här http://www.naturensdroger.nu/enter.html?target=p_2386.html&lang=sv

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat