DMi Borås inställt, blir av på Bränntomt istället.

Sv: DMi Borås inställt, blir av på Bränntomt istället.

Ja, jag stannde också ut mig!:( Ingen bra första Lätt bana. :crazy: Hmm, alltså han var konstig hela dagen, jättespänd och lös i magen. I dressyren så var det i ridhus ( som min häst hatar ) och så skulle han hålla på och fjanta för domaren...

Så jag fick 58%, och i hoppningen ( var på gräs ) stannade han en gång av någon konstig anledning, han har inte stannat på jättelänge, var en helt vanlig grind...:crazy:

Vilka som vann DM, hmm på c-ponny så vann Ludvig någonting på Jolly Roger, på b-ponny så vann, vet inte...:o och på d-ponny så vad det Bugatti och Rednox som gick runt banan, så en av dom vann!!:)

* Kan för tillfället inte ryttarnas namn!!*:p ;)

Okej, tårkigt =/ Vissa dagar är det så helt enkelt... och svåra banor ställer till det :p

Okej, men det går säkert jättebra nästa gång ni startar :)

Tack, fasst det blir inte förrens nästa år!!;) Vi kanske ses på någon tävling, ska börja hoppa debutant efter vintern!!:)

#KL#

Jag satt som hinderdomare vid vattnet och det var lite tråkigt att inte fler tog sig dit. Och vi hade ett par som vägrade ut sig där. Kom det inte någon ryttare snabbt efter så fick de försöka igen ändå.

Snyggaste ridningen på trappan och vattnet stod Martina Hedlund med Bugatti för. De vann också bland D-ponnyerna. Eller? (Fulaste ridningen nämner jag inte vid namn, ryttaren fick ett kryss i kolumnen för olämpligt uppträdande plus att de vägrade ut sig).

Det var trevlig ridning överlag, ponnyerna var som vanligt säkrast. Några stora hästar var lite osäkra om det inte var farligt att blöta ner sin tjusiga fötter men alla lät sig övertalas att gå i efter lite lirkande från ryttarna.:)

Ni aaaaaaaanar inte hur avunsjuk jag är på er som fått rida på Bränntomt. Där red jag varje år under ponnytiden, älskar att tävla där. Det var liksom höjdpunkten på året. (För ca 15 år sen...;) )
Var där som hinderdomare på terrängen där under SM förra året och ja, man blir helt sjuuuuuuuuuk!!!

Förresten, om ni nu tycker banan var svår, förr i tiden, t o m långt före min tid;) , så gick den lättaste klassen i msv-nivå! Då gällde det att ha tränat hästen. Nu har det nästan blivit FÖR lätt. Har sett folk på andra tävlingar som egentligen borde vara hemma och träna istället för att starta ens en debutant. Tyvärr. Och då händer ibland olyckor.
Och lätt klass kan inte vara för enkelt, blir inte hoppet till msv för stort då tro?

MVH

A-K.Eng (funderar på om det heter hinderdomare eller bara hinderfunktionär...hmm)

Ja, det stora steget i fältävlan sägs ju var mellan Debutant och Lätt! Och jag förstår nu att det är sant!! ( Iallafall enligt mig!:p )

Nja, alltså jag har gjort några starter i debutant, och då har han gått nolla varje gång i terrängen + att jag då fått någon placering! Så eftersom det inte går så många fältävlingar per år, att den här var den sista ( Vad jag har sett iaf ) så tänkte jag att jag kunde åka dit och bara pröva, någon gång måste man försöka, annars är man ju kvar på samma nivå för alltid!!;)

Nu var min häst lite konstig hela dagen, han brukar annars ha stor framåtbjudning i terrängen! Men det är var nog för svårt för han, men då vet man det och så tränar man istället tills man åker ut igen... Jag har bara tränat på Säve's terräng bana, men dom har inte så bra hinder (tycker jag ) + att dom inte har något riktigt vatten, så jag ska nog åka till Borås och träna hade jag tänkt.:)

Kanske lite flummigt inlägg, men du kanske förstår lite iallafall!!;)

Nu har jag och mamma läst TR och där stod det att i Lätt för c-ponny får maxhöjden vara MAX 70cm!! C-ponnyerna hoppade i princip samma hinder som d-ponyerna förutom på upphoppet och jordoxern!! Den dära Trakherngraven (stavning?), björkbommen med grav under kan ju för 17 inte varit 70 cm, den MÅSTE ha varit högre!! Kontrollmätte ni alla hinder?!

Sen hörde jag någon som snackade om att om det inte vore DM där så skulle dom aldrig åkt dit... Vet inte om jag ska åka dit igen, speciellt inte för alla kossorna, min häst var rädd för dom!!:p

Jag red min första MSV B på ponny där för 3-4år sedan och det var stort och maxat och inte många som fullföljde, och kossorna skrämde slag på min häst också, de gick ju i en hage precis vid dressyrbanorna och så luktade det kossa nåt fruktansvärt.

Jag kan ju säga att det inte blev någon lyckad debut för oss...sen dess har jag inte varit där ,men det låter ju som om det är sig likt

Och precis ALLT var maxat, klart att det ska vara maxat, men inte alla hinder...!:crazy: Det var nästan ingen som gick runt, bara ponnyerna som tävlar SM gick runt, resten stannade ut sig...:smirk:

Vi stod i en kosshage, och vi sprang runt hela dagen och halkade i koskit...!:crazy: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Ja du, det där med att det kommer otränade ekipage, det upplever jag att man ser i debutant, de som rider lätt har ju redan ridit debutant och därmed fått lite kött på benen.

Är det din första lätt klass och du inte haft tillgång till bra hinder så kan det klart bli lite knivigt, men det blir säkert bra när du får möjlighet att träna.:)

Vad det gäller hinderhöjderna så är jag inte inblandad i det, har inte varit med att bygga banan, jag satt bara och höll koll på "mitt" hinder. Tycker du att det ser högt ut så be arrangören att kontrollmäta innan terrängen startar. Eller ha med ett måttband.
Har en känsla av att det hela blev en smula provisoriskt då arrangören valde att ta över tävlingen och det med kort varsel. Duktigt ändå att fixa det på 1 1/2 vecka.
Och det är kanske inte så lätt att ändra om kossornas bete bara sådär. (Gick de nära banan? Jag reflekterade inte alls över dem).När det har varit mer planerade tävlingar så har kossorna inte varit nåt problem, kanske för att min ponny var van vid sådana.
Hoppas bara att ingen åkte av med vita ridbyxor i koskiten.;)

Mvh

A-K.Eng- Hinderdomare/funktionär på vattnet, eller nåt.

Du har inte försökt rida dressyren precis intill svinstallar...? Jag lovar att det inverkar på den mest förhärdade av ponnyer. Fniss. Boxholm, lätt klass, 1992 och jag slutade precis utanför placering.

Eller ha med ett måttband.
Vi hade faktiskt tänkt att ta med det nästa gång jag tävlar terräng...:D :p
Duktigt ändå att fixa det på 1 1/2 vecka.
Ja, det var jätteduktigt gjort av dom, hehe, dom var ju knappt färdiga med banan när man gick banan, stackarna, har slitat,käpat och stressat hela veckan...

Och det är kanske inte så lätt att ändra om kossornas bete bara sådär.
Nä, jag tror dom var inne, jag tror vi stod i deras hage...:D Dom stod iaf inne och råma, och varje gång dom gjorde det så blev min häst jättespänd... Aja, jag har blivit en liten erfarenhet rikare iallafall!!:)

Jag och Redsox kom 2:a i Dm:et:) hade 66%(ca: 49 straff) sedan blev soke helt crazy inför banhoppningen så rev ner 5 hinder men eftersom det bara var vi o martina o bugatti som gick runt kat D kom vi 2:a :D

Får man starta terrängen med 5 ner?? Man får det ju inte på stor häst i alla fall

Var det bara 2 placeringar?!

Du har inte försökt rida dressyren precis intill svinstallar...? Jag lovar att det inverkar på den mest förhärdade av ponnyer. Fniss. Boxholm, lätt klass, 1992 och jag slutade precis utanför placering.

eller dressyr i takt med kyrkklockor på ett stressat fullblod :angel: (Tågarp)

Nä, jag tror dom var inne, jag tror vi stod i deras hage...:D Dom stod iaf inne och råma, och varje gång dom gjorde det så blev min häst jättespänd... Aja, jag har blivit en liten erfarenhet rikare iallafall!!:)
Bra träning. Trossnäs har det likadant. :idea:
och Styringes bana hos Lundins... (stod kor och råmade vid transporterna)

*KL*

Nu var inte jag där men jag är ganska säker på att banan var enligt tr annars så godkänner inte den tekniska deligaten banan.

Jag vet med erfarenhet att det brukar vara problem där. När SM gick där så var banan inte så maxad dock ganska så teknisk, men man hörde hur folk pratade på bangången om hur enkel banan var osv. 2/3 av startfältet (ca) vägrade ut sig.

Även om nu banan var maxad så brukar de allra flesta ponnyer kunna hoppa över dessa hinder tror mer det är ryttaren som inte analyserat banan rätt.

Och ang banhoppningen, många ponnyer/hästar tycker inte om att hoppa uppe på backen då de känns som man hoppar rakt ner i vättern(vänern???) så det är vanligt med mycket fel i banhopppningen

Ja, banbyggaren sa det att hästarna kunde tycka det var äckligt att hoppa där, eftersom det fanns så mycket vyer, b la utsikten över Vättern! (ganska coolt, man såg hela Visingsö!!:D )

Ja, antagligen, blev jag lite rädd när jag såg dom hindrerna, antagligen var nog inget över maxhöjden, men det kändes högt!!:p Orutin beror det väl på, det var iaf stooor skillnad mellan Debutant och Lätt!

Men, vissa hinder var över midjan på mig och jag är ändå ca 170cm och jag anser inte att min midja är så kort som 90cm...!!:p Isåfall skulle min överkropp vara jättelång och det är den inte!!;)

Men om man kollar på andra Lätt-banor, som t ex Trollhättan så är den ganska okomplicerad, medans den här banan var litee svårare. Men det kanske beror på att det var DM också?!

Dels kan det ju bero på att det var DM och att det var i slutet på säsongen. Sedan är det ju så att vissa banor anses som lättare andra svårare.

Lycka till nästa gång. Man lär sig faktiskt som mest när det går dåligt även om det inte känns så kul(en som talar av erfarenhet:smirk: )

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 067
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 511
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Usch jag känner mig väldigt upprörd över sättet SBK/UG lydnad (utvecklignsgruppen för lydnad) hanterar arbetat med de nya...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: Kattla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur