Djurskyddsinspektörerna

Sv: Djurskyddsinspektörerna

Tror inte att hon gjort rent det där valprummet kvällen innan om det luktade så starkt av amoniak. Tom valparna ute luktade tydligen. Färsk skit å piss luktar inte amoniak.....det är gammalt som gör det.

När man tom tappat räkningen, inte ser en sjuk valp i mängden och inte ens vet om man håller sig inom sitt tillstånds ramar så har det spårat ur rejält.

Den här personen är inte uppfödare i mina ögon. Det här är en hundhandlare, som hanterar valparna som varor...som vilka varor som helst.

Nej, det tror inte jag heller. Man vill väl mest hoppas att det inte var riktigt så illa men jo, det är nog det. Vill inte ens veta hur hundarna upplevde den stanken med tanke på deras luktsinne. Om inspektörerna reagerade så starkt så ja..

"Den här har inte ett bra allmäntillstånd." "Nähä?" "Den är hängig, har långa klor.." "Men långa klor har väl inte med allmäntillståndet att göra?!". Snacka om desperat hon var där. Spelar det någon roll vad som ingår i "allmäntillstånd"? Borde hon inte oroa sig mer över det faktum att hennes lilla pengamaskin kanske kommer kosta mer än den drar in? Vem vet, hon kanske bara dunkar den i väggen och begraver den istället...

Hon är verkligen inte uppfödare. Hon är en vidrig människa som inte borde få ha djur över huvud taget. Hon skrev på FB att hon "drömmer om att ha en egen uppfödning". Hade inte det varit BRA mycket lättare att ordna än alla tillstånd som krävs för import, hus för förvaring etc. etc. etc. Hon vill inte föda upp, hon vill ha pengar..

Jag kan inte låta bli att fundera varför hon dessutom gav filmteamet tillstånd att visa hennes ansikte osv.
Jag menar oavsett om hon på nått mirakulöst sett skulle kunnat förklara det hela så måste hon ju förstå att folk kommer söka upp henne (vilket nu uppenbarligen har skett) och att hennes verksamhet förlorar (förhoppningsvis) sina kunder.

En människa som håller hundar så där redan från början kan i min värld inte ha alla hemma men den som dessutom väljer att tillåta media att visa upp denna verksamhet utan censur måste ju på fullt allvar ha nån typ av förståndshandikapp eller väldigt lågt IQ som inte kan förutse konsekvenserna av att denna djurhållning går ut i Media. Även om vi TVtittare uppskattar ocensurerat.

Mmmm....då tänker jag på hennes slutkläm i repotaget.

"Jag fixar allt. För mig är ingenting ett problem. Jag kommer få tillståndet tillbaka. Jag fixar det alltid på något sätt. Det gör jag jämt..." jadda jadda..........

Ett mycket stort självförtroende, knappnålsliten ödmjukhet och relativt bekymmerslös över situationen. Upplevde mer att hon blev stressad över allt hon skulle behöva fixa än om sitt ryckte eller hundarnas situation.

Det måste dom nog, med tanke på att där dom kollade på dom två travarna var hela huset och gården blurrat, så dom nekade nog?

Har alltid antagit det, funderade mest på varför man i hennes sits accepterar.

Dobbis: aha. Har som sagt aldrig riktigt tänkt att det förekommer (mer än smuggel) men det du beskriver är ju helt annorlunda :)

Har ni/den som har förstahandsinfo anmält? Kan ju tänka mig att de är extra intressrade av henne efter det här.

Ett rejält underpris mot vad en seriöst uppfödd valp av de raser inslaget visade skulle kosta. Mao pris går före hälsa och etik för valpköparna. Tror inte inslaget skrämmer bort hennes typ av kundkrets. De ser lika mycket ner i sin plånbok som hon........ Tyvärr lär en del av dom avla vidare på dessa valpar. Fler "renrasiga" valpar utan papper........

Inte konstigt att det finns så mycket sjuka hundar.

Delvis knapplån

Människan har uppdrag i två företag - inget av dem har hundar som verksamhetsområde. Undrar just hur mycket skatt hon betalar för inkomsterna från hundförsäljningen...

Går hett till på FB. Där uppges det att hon INTE givit sitt medgivande att medverka och att hon betalar skatt. Men det är sagt av de som står bakom henne....

Tror ju inte inspektörerna åker runt på måfå och knackar på utan de har nog fått in en anmälan (eller flera) som de kontrollerar. Ingen rök utan eld.

Dock lär hon (enligt henne själv på fb) ha blivit mordhotad nu och sånt är INTE okej.

Har ni/den som har förstahandsinfo anmält? Kan ju tänka mig att de är extra intressrade av henne efter det här.

Min kompis ringde in och gjorde en anonym anmälan dagen efter att de hade varit där, detta var dock flera år sedan.

Jag tror inte det sänds om personen sagt att h*n inte vill vara med...

Och jag håller verkligen med dig: det har gått för långt när man hotar henne till livet!

Vem vet...H*n kanske varken har sagt bu eller bä. Men det är väldigt mycket offerkofta......

*kl*
Jag tycker det är underligt att öht få tillstånd att importera 100 hundar på ett år, det är väldigt många hundar.

I övrigt tycker jag det var bra att det sändes på tv och jag HOPPAS att många av hennes valpköpare samt de som funderar på att köpa valp som inte är så noga med SKK reg och hälsotester utan är ute efter en billigare valp såg detta.
Hade oxå gärna sett att de informerat mer om vad för slags "uppfödare" det är på dessa valpar.

Jag hörde redan innan programmet sändes att det är många som inte velat vara med men tvproduktionen har förbisett det!

Jag själv tycker det är jätte bra att dom visar hur oseriösa vissa uppfödare är!

Sen tror jag aldrig att man kommer kunna få allas godkännande vid inspelning av djurmisskötsel eller djurvanvård.

Jag tror tex inte att Animal Police i USA har allas godkännande och jag bara väntar på att Sverige ska ta efter dom.
Har sett så många djur som har det riktig dåligt i Sverige och som Länsstyrelsen inte har gjort något åt.
Hade detta varit i USA så hade dom tagit valparna direkt tror jag.. Vilket jag tyckte djurinspektörerna skulle gjort.

Sen menar jag inte att Sverige ska ta efter USA gällande deras lagar exakt men definitivt när det gäller deras noll tolerans gentemot djurmisskötsel!

*delvis kl*
Jag är ganska oroad över att man gör TV-underhållning av myndighetsutövning...

kl

Jag har en kompis som har varit hemma hos denna kvinna och det som visades i tv (både före och efter) var välstädat i jämförelse hur det såg ut då. Sen förekom det en hel del annat som gör detta än mer oacceptabelt men vill inte gå in på det här då det förmodligen bryter mot någon regel att diskutera enskilda personer. Men kan säga att jag inte ger ett ruttet öre för hennes försvarstal på facebook och jag tycker att det är väldigt trist att hon får fortsätta med denna verksamhet.

Ja i hennes försvarstal nämndes inget om dom stackarna som satt ute i ladan. Hur fasen tänkte hon där?
Hon kan försöka bortförklara allt men man gör inte så !
När hon nämnde hennes dröm om att leva med massa hundar och ta emot omplaceringar osv blev jag nästan mörkrädd:eek:

Kanske beror det på all kritik dom får för att dom inte gör sina jobb? Att vinkla så allmänheten ser allt dom gör?
Man kunde ju göra ett program om allt dom inte gör oxå , mig veterligen står fortfarande efter 4 veckor och 4 anmälningar 2 c- ponnyer ute 24/7 , magra som få och utan torr liggplats, tillräckligt med vatten och delar på 5kg hö / dygn tillsammans och inte ett skit händer :rage:

Man når inte tjänstemännens missksötsel av sitt jobb genom att filma dem när de fikar. Man når dem genom att se till att det anställs kompetent personal och att de har resurser så att de kan utföra sitt jobb.

Det djurskyddsinspektörerna kritiseras hårdast för (bristfällig dokumentation osv) framkommer knappast i nöjes-TV. Snarare något för uppdrag granskning!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka