Sv: Djurskyddsinspektörerna
Jag med, men det har jag varit länge..konsekvenserna av att bryta våra djurskyddslagar är..obefintliga
De allra flesta har krasst sagt "råd" att vanvårda och missköta djur flera gånger om, utan att bry sig om de föreläggande man får över djurhållningen..det är tragiskt och lätt att det blir ett evigt snurrande hjul iom att de kan snabbåtgärda sina brister och sedan fortsätta på samma visa..2 års fängelse som max och det är aldrig utfärdat ens!
Finns där då ekonomi tex som enda motivet till att ha djuren så är det väldigt lätt för idioter att komma undan och fortsätta sin verksamhet
Det enda som händer är ju kontroll, efter kontroll, lite böter, kanske djurförbud och så håller det på..och de som blir fortsatt lidande är självfallet djuren eftersom att förövarna kan fortsätta år efter år med nya djur..det har jag själv sett bevis på ett flertalet gånger.
Jag vill se hårdare straff och hårdare åtgärder! Man ska inte kunna få en chans till, eller chans att "rätta" sig om man har vanvårdat djuren eller att man direkt kan se att djurägaren inte ens skänker kärlek till djuren alls..Det finns liksom sunt förnuft och en lägsta nivå alla normalt fungerande människor anser att djur ska skötas och hållas..allt under det = aldrig någonsin få ha djur igen (djur är ingen rättighet).
Jag kan faktiskt många gånger inte förstå varför de öht får en chans till, att åtgärda något på säg tex 2 veckor för något som kanske/ofta pågått i flera år..Vilka andra lagbrott fokuserar så mycket på "här och nu"??
Djurskyddet gör ett bra jobb..men snacka om att få ta hand om mycket skit..tar man bort en skithög så kan samma skithög återkomma tio gånger till..och de har nästan ingenting i ryggen att göra något åt det som det ser ut idag..att utfärda djurförbud är inget som görs på en pisskvart heller utan det tar som oftast väldigt lång tid, många gånger år innan det ens går att utfärda.
Jag ställer mig också undrande till hur det kan komma sig att man får importera 100 djur..låter helt sjukt. I många fall så tänker jag att det rent av borde vara olagligt för allas bästa att avla på djur hur som helst utan specifika skäl och kanske till och med tillstånd..Jag skulle lätt vara för "legitimerade djuruppfödare" faktiskt, eller att man var tvungen att ha en godkänd samt registrerad kennel och att man som privatperson inte skulle få hålla på med avel precis hur som helst. Mycket stackars vandringspokaler till djur som slutar upp på nåt djurpensionat skulle försvinna tror jag..