Djurskyddsinspektörerna

Sv: Djurskyddsinspektörerna

Hon hade tillstånd att importera eller handla med 100 hundar (valpar?) Per år, men inget tillstånd att hålla dem (vilket innebär att man får ha 9 hundar).

Kl
Bra och intressant program! Nu har jag aldrig riktigt funderat över det, men jag blev väldigt förvånad över att det öht ges tillstånd att importera (och sälja vidare) så många som 100 valpar per år. Trodde faktiskt inte att sånt gick att göra lagligt i sverige, till vilken nytta?
Tyvärr verkar hon ju inte ha lärt sig så mycket (av slutet på programmet att döma).

*kl*

Tillägg:
Hur kan man inte ha koll på hur många hundar man har? Någon form av register osv måste man ha?
Oavsett renlighet tänker jag? För vissa ska ju tydligen ha stamtavla, hur håller hon reda på vilket som hör ihop med vilken hund?

Googla lite så kommer man till en tråd i ett annat svenskt forum känt för sitt grävande...

Chip antar jag? (I den mån man bryr sig...)

Jag har jättesvårt för grejen att inte veta hur många djur man har! Känns så främmande och som att man omöjligt kan ha bra djurhållning då. Men det är väl mest för att det är annorlunda än hur vi som tex bara har sällskapshundar (oavsett tävling etc) har det och vilken relation till djuren vi har.
Jag vet tex flera kaninuppfödare som inte på rak arm kan svara på hur många man har. Dock finns dokumentation, bra koll och djuren har det bra såvitt jag vet.

Och jag bara sitter här och gapar,jag importerar/förmedlar ju importhundar ibland (alla med stantavla o korrekta papper) och jag tyckar det är svårt att hitta 10 bra hem/år.
Sen har jag besökt riktiga puppymills i ungern och inte ens där såg det så jävligt ut.
Sen reagerade jag som uppfödare av raserna på att dom nya frallorna o bulldoggarna skulle vara 8-9v gamla,men det kan inte stämma,då bulldogsvalpar är mycket större än 8v frallor och på hennes var det nästan ingen storleks skillnad.

Och jag bara sitter här och gapar,jag importerar/förmedlar ju importhundar ibland (alla med stantavla o korrekta papper) och jag tyckar det är svårt att hitta 10 bra hem/år.
Sen har jag besökt riktiga puppymills i ungern och inte ens där såg det så jävligt ut.
Sen reagerade jag som uppfödare av raserna på att dom nya frallorna o bulldoggarna skulle vara 8-9v gamla,men det kan inte stämma,då bulldogsvalpar är mycket större än 8v frallor och på hennes var det nästan ingen storleks skillnad.

Nu blev jag nyfiken, i vilket syfte gör du det?

Det finns ingen vinst i min import,dom flesta köps av vänner eller vänners vänner,uppfödare.
Vid något tillfälle har jag sålt då jag haft svårt att välja på 2 individer och tagit båda för att senare sälja den jag valt bort.
Och vid ett par tillfällen har jag haft annons ute på raser som jag inte kan men som en tjänst till uppfödaren i utlandet.
Flera av mina uppfödare (har bara import hundar) föder upp andra raser förutom dom jag har köpt.
Så det blir väl tjänster och gentjänster syfte :)

kl

Jag har en kompis som har varit hemma hos denna kvinna och det som visades i tv (både före och efter) var välstädat i jämförelse hur det såg ut då. Sen förekom det en hel del annat som gör detta än mer oacceptabelt men vill inte gå in på det här då det förmodligen bryter mot någon regel att diskutera enskilda personer. Men kan säga att jag inte ger ett ruttet öre för hennes försvarstal på facebook och jag tycker att det är väldigt trist att hon får fortsätta med denna verksamhet.

Senast ändrad:

*kl*

Idag kollade ju två inspektörer in genom fönstret till den skånska kvinnan. Får de lov att göra det? De verkar ju inte ens få kolla in i stall o.s.v. utan ägarens tillstånd. Var en som skrev det på facebook så jag blev nyfiken själv.

Personligen anser jag att det borde ju vara okej då de liksom inte bröt sig in i huset eller liknande samt att det handlar om levande individers välfärd.

Jag tänkte också på att bulldoggarna var precis lika små som frallorna. Korsningar eller för unga?

KL
Tydligen har kvinnan bott i Tjeckien, så det är väl där hon skaffat sig kontakter. Jag tycker ändå att det är varningstecken när man tar in flera olika raser i stor mängd.

Det reagerade jag med på. Bulldogvalparna var ju i samma storlek som min Dvärgschnauzer när han var 8 v...och då väger han 9 kg som "färdig" och det gör ju knappast en bulldog.

KL

Läste lite på hennes FB-sida under valpbilderna. Under en så frågade någon efter nästa valpkull och hon svarade när den skulle komma och att de var utan stamtavla men att det var någon som man kanske kunde få stamtavla till :confused:
Vadå kanske? Antingen finns det väl stamtavla eller inte? Eller har hon lite stamtavlor liggandes som man kan få köpa till typ?

Kan tänka mig att hon köper in en stor kull utan stamtavla, men kanske även kan få köpa nånvalp från en kull med stamtavla (som då splittas mellan olika uppköpare).

*kl

Såg det också och blev så ledsen och arg hur de hade det! Jag tänkte bara, "beslagta dem nu!!"
Hon skyller på allt, tar inget ansvar. Ingen har väl tvingat henne att köpa hem en massa valpar som hon inte har plats för och antagligen tjänar en massa pengar på!?! Hemskt

*kl*

Läste hennes lilla text på Facebook där hon bedyrar sin oskuld. Det är tydligen SÅ synd om hennes barn som mått väldigt dåligt nu när deras mamma anklagats för att vara djurplågare. Undrar just om hennes barn har fått se stället där hon har valparna?
Såg precis avsnittet och vet inte ens vad jag ska säga.. Att skylla ifrån sig och säga att "vi hann inte" duger inte i ett sådant här fall. Att hundarna har långa klor är inget som sker över en natt. Att det stinker kiss och hundarna får knata runt i sin egen avföring är inte okej! Ska man till veterinären tidigt på morgonen går man upp ÄNNU tidigare och fixar allt sådant innan man åker. Hon ljuger så hon tror sig själv..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka