Djurskyddsinspektör

eldione

Trådstartare
Handlar om utbildning.
Jag är väldigt nyfiken på allt om detta yrke.

Det jag vill ha svar på är bla
*hur är lönen?
*efterfrågan?
*Var kan man utbilda sig?
*hur lång tid tar utbildningen?
*Vilka ämnen ska man ha läst?
*Vad är intagningspoängen (ungefär)?

Nån som har erfarenhet av detta yrke som kan berätta? Eller vet ni nån sida där man kan få info?

En djurskyddsinspektör ser till så att lagar och förordningar inom området följs. Man utbildar sig till Miljö- och hälso-inspektör och kan sedan inom yrket speciallisera sig mot just djurskydd. Utbildningen finns på Umeå universitet och omfattar 160 poäng. För att vara behörig måste du, förutom grundläggande behörighet, ha särskild behörighet genom att ha betyg i MaC, ShA och NkB (alternativt KeA+BiA). På Kalmar högskola finns det ett Miljövetenskapligt program som kan leda till anställning som Miljö- och
hälsoskyddsinspektör. Det omfattar också 160 poäng, men då måste du ha betyg i MaD, FyA, KeB och BiB = Naturvetenskapligt program.

Vet inte så mkt mer

Hej
Jag är Lantmästare och har jobbat som djurskyddsinspektör. Mer info om den utbildningen hittar du på www.slu.se
Av mina kollegor var det fler lantmästare samt agronomer och de som var utb. i Umeå.
Det tråkiga är att det på kommunerna är så lågt prioriterat att det många gånger bara är en deltidstjänst och därför ingår i ordinarie sysslor för en miljöinsperktör.
Det finns alltså många vägar att gå men jag tror att en agrar utbildning är ett mycket bra alternativ om man ska vara trovärdig i sin yrkesroll. Du kommer att stöta på en hel del bönder och de absolut mest ofelbara världsmästarna...hund- och hästfolk ;)

Lånar knappen...
Jag är också Lantmästare, läs mer om utbildningen här, och jag arbetar idag som djurskyddsinspektör på heltid.
Jag läste inte till lantmästare för att utbilda mig till just djurskyddsinspektör, men jag har haft mycket stor nytta av min utbildning (och min arbetslivserfarenhet från lantbrukssektorn) i mitt arbete. Som ann70 skriver ovan, är det bra att "kunna tala med bönder på bönders vis" om man skall vara trovärdig i sin yrkesroll.

Hlsn Helena

Jag tror också att om man bestämt sig för att man just vill arbeta med djurskydd så har man större nytta av en utbildning inom djurhållning för att sedan komplettera med t ex förvaltningsrätt och de fristående kurser som finns på Umeå universitet, än att läsa till miljö- och hälsoskyddsinspektör. "Djurdelen" i den utbildningen är rätt så grundläggande.

Vad jag däremot inte håller med om är det där att man måste "tala med bönder på bönders vis". På vilket vis pratar bönder? I mitt arbete träffar jag mycket bönder och en mer heterogen yrkesgrupp får man leta efter. De pratar som folk pratar mest enligt min uppfattning. Däremot har man stor nytta av att vara bra på att prata med FOLK i yrket som djurskyddsinspektör. Faktiskt - alla typer av människor har djur.

Jag tror att efterfrågan på djurskyddsinspektörer kan bli ganska bra - det ligger ju i tiden, det finns ett tryck från allmänhet och media, och kommunpolitiker påverkas av det trycket. Det som talar emot är kommunernas ekonomi som i största allmänhet ju inte är så lysande. Det verkar också som om många är intresserade av det yrket, så det kan nog vara en rätt så hård konkurrens om de jobb som finns.

Kolla www.dirf.nu.

Du har så rätt i att man måste kunne bemöta människor i yrket som djurskyddsinspektör, och det är det jag egentligen menar med "att tala med bönder på bönders vis". Det sistnämnda ser jag bara som ett uttryck för detta, så jag antar att vi egentligen menar samma sak...

Dirf känner jag mycket väl till, kolla styrelsen ;)

Hlsn Helena

Lite statistik på ingångslöner hittar du t ex på Agrifacks hemsida.
Observera att lönen skiljer sig beroende på vilken utbildning du har, och flera av de tänkbara utbildningsvägarna finns inte med i listorna.

Hlsn Helena

OK, länken till DIRF var mest menat till eldione, jag svarade för många på en gång...

Hur som helst, det där uttrycket "bönder på bönders vis" hör man då och då, och jag tycker att det ofta används på ett slarvigt och klyshigt sätt. Precis som att bönder skulle ha något eget språk. De är som folk är mest.

Jo, det är nog rätt att det uttrycket används slarvigt ibland, klart att lantbrukare är som "folk är mest".
Precis som "hästfolk", "hundmänniskor" och "kattanter" :D

Hlsn Helena

Jag känner mig inte så mycket klokare :crazy:

Vad för program är lämpligast att läsa då?
Går samhäll nu iaf...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 635
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25