Djursjukskötare utomlands

LovingLife

Trådstartare
..Någon som går eller har läst detta utomlands? Vill gärna veta hur ansökningsprocess etc går till, om ni sökte på egen hand eller via förmedlare osv.

Vet inte hur det går till att söka mm, men har du tänkt jobba som det i Sverige efter examen, se till att utbildningen ger rätt till svensk legitimation!

Hej!

Bra fråga! Jag undrar också om man kan läsa till djursjukskötare utomlands. Har kommit över lite info att det ska finnas eller har funnit en 4-årig utbildning i Skottland och att det finns personer som utbildat sig till djursjukskötare i Danmark.

Finns det någon vänlig själ som har koll? Har googlat som fasiken men tycker det är rätt svårt att hitta information.

Gammal tråd men jag lånar den.

Vad tror ni om möjligheterna att jobba som djurvårdare samt administrativt på djursjukhus efter detta program?
http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/sport-och-sallskapsdjur/sport-och-sallskapsdjur/

har mejlat med programansvarig och inga djurvårdande kurser kommer tyvärr ingå vilket jag tycker är konstigt, dock läser man ju om om djuret som helhet och mer ingående än DJSK programmet iom att det krävs naturv. behörighet. Alla era tankar är välkomna :)

Gammal tråd men jag lånar den.

Vad tror ni om möjligheterna att jobba som djurvårdare samt administrativt på djursjukhus efter detta program?
http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/sport-och-sallskapsdjur/sport-och-sallskapsdjur/

har mejlat med programansvarig och inga djurvårdande kurser kommer tyvärr ingå vilket jag tycker är konstigt, dock läser man ju om om djuret som helhet och mer ingående än DJSK programmet iom att det krävs naturv. behörighet. Alla era tankar är välkomna :)

Det är väldigt svårt att säga eftersom programmet är helt nytt och vi inte vet hur arbetsmarknaden kommer se på de som utexas. Jag sitter med i arbetsgruppen som delvis jobbat fram programmet och tycker nog att din tanke på jobb skulle passa alldeles utmärkt. Att det inte ingår något praktiskt är för att det inte är en praktisk utbildning. Däremot skulle jag nog inte säga att det kommer ge något mer ingående om djuret än DSS, snarare tvärt om. Däremot får de som går detta (SoS i vårt vardagliga tal) få andra kompetenser som de på DSS inte får.

Se där tack för för svaret! :) Kanske ska förtydliga med att jag inte menar praktiskt kurs utan en teoretisk om djurens vanliga sjukdomar och smittskydd. Och kanske möjlighet till en kortare praktik.

Du vet inte någonstans man kan vända sig där de har någorlunda koll på olika djurarbetens kompetenskrav? En vanlig syo-konsulent tror jag inte är tillräckligt insatt men jag skulle behöva bolla mina tankar med någon insatt känner jag..

Frågan är vilket som väger tyngst hos arbetsgivare:
3-årig högskoleutbildning helt inriktat på de aktuella djurslagen. Man borde väl t.ex. kunna jobba med foderrådgivning och kanske lite rehabilitering på djursjukhus, men kommer inte kunna så grundläggande saker som t.ex. lägga om sår, ta prover och hur man hanterar sjuka djur, är lite rädd att bli bortvald där och stå utan jobb!

Eller läsa 1 ½ år till Djurvårdare Utökad Nivå på Yrkeshögskola, få lära sig de olika arbetsuppgifterna både teoretiskt och praktiskt och få kunskap om djurslagen men inte lika djupt som på SoS och utan en kandidat i ryggen. Man riskerar ju även att förlora den utökade delen om några år..

Se där tack för för svaret! :) Kanske ska förtydliga med att jag inte menar praktiskt kurs utan en teoretisk om djurens vanliga sjukdomar och smittskydd. Och kanske möjlighet till en kortare praktik.

Du vet inte någonstans man kan vända sig där de har någorlunda koll på olika djurarbetens kompetenskrav? En vanlig syo-konsulent tror jag inte är tillräckligt insatt men jag skulle behöva bolla mina tankar med någon insatt känner jag..

Frågan är vilket som väger tyngst hos arbetsgivare:
3-årig högskoleutbildning helt inriktat på de aktuella djurslagen. Man borde väl t.ex. kunna jobba med foderrådgivning och kanske lite rehabilitering på djursjukhus, men kommer inte kunna så grundläggande saker som t.ex. lägga om sår, ta prover och hur man hanterar sjuka djur, är lite rädd att bli bortvald där och stå utan jobb!

Eller läsa 1 ½ år till Djurvårdare Utökad Nivå på Yrkeshögskola, få lära sig de olika arbetsuppgifterna både teoretiskt och praktiskt och få kunskap om djurslagen men inte lika djupt som på SoS och utan en kandidat i ryggen. Man riskerar ju även att förlora den utökade delen om några år..

Vill du arbeta som djursjukskötare så läs djursjukskötarprogrammet. Finns massor med folk som har djurkunskap men det som främst efterfrågas på kliniker är legitimationen som djursjukskötare som gör att du får hålla på med narkos, ge alla läkemedel, vaccinera osv. Kan nog garantera att på en klinik kommer alltid de utan legitimation bli bortvalda om det finns personer med legitimation att anställa.

Rehab utför i regel antingen vidareutbildad veterinär/djursjukskötare eller sjukgymnast godkänd för arbete med djur.

Vill du arbeta som djursjukskötare så läs djursjukskötarprogrammet. Finns massor med folk som har djurkunskap men det som främst efterfrågas på kliniker är legitimationen som djursjukskötare som gör att du får hålla på med narkos, ge alla läkemedel, vaccinera osv. Kan nog garantera att på en klinik kommer alltid de utan legitimation bli bortvalda om det finns personer med legitimation att anställa.

Rehab utför i regel antingen vidareutbildad veterinär/djursjukskötare eller sjukgymnast godkänd för arbete med djur.

Ja min dröm är att läsa till djursjukskötare, har sökt många gånger & kämpar med högskoleprovet, kommer fortsätta sålänge jag kan. Åren går dock och jag vill börja vidareutbilda mig eftersom jag inte vill fortsätta arbeta med det jag gör idag, försöker därför hitta ett 2:a handsval som på något sätt kan ta mig till något liknande yrke. Mycket tråkigt att det ska vara så svårt att komma in, jag hade varit världens lyckligaste om jag fick plugga till Djsk! :love::( Också ett av de få yrken som verkligen skulle passa mig, kommer inte bara från mig utan också sagt av andra runtomkring mig innan jag nämnt det, lärare och bekanta..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 224
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 455
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025