Djurplågeri ??!

B

Bella_

Hej !

Jag tänkte berätta om en gård i nyköping som jag var och provred en häst på.
LÄS FAST DET ÄR MKT, MEN DET ÄR SÅ HEMSKT.

När vi kom dit såg vi några katter komma,
en efter en.... och till slut var det nog 50katter vi kunde räkna till !:o
och det var nog ännu fler, och det var säkert 20kattungar, smala och beniga...
så kom det två baggar mot oss, helt lösa ?
och när vi gick till häst hagen, var det bara en sandig paddok dom stod i . alla stod helt still, inte en ända kom fram och ens hälsade ? ingen reagarade på att vi var där ?
dom var helt livlösa.

när ägaren kom, ( som verkade allmänt virrig )
fick vi gå in i stallet, och ALDRIG I HELA MITT LIV har jag varit nånstans där det har luktat så mkt katt piss .
det luktade inte ens häst i stallet ?
det var bajs överallt, och vi såg att det bodde höns i stallet också.
det var hemskt..

när vi skulle ta in hästarna vi skulle provrida, ville dom inte ens gå in.. och ingen häst hade några skor, å alla var utan muskler.
jag var livrädd att ens sätta mig på en häst som är 1.70 omusklad och spruckna hovar ända upp ?
men enligt ägaren hade han blivit riden nyss, så jag hoppa väl på med mkt om och men, han snurra runt baka å baka hela tin.. när jag väl var uppe, ville han inte gå.. han var ömm fotat som bara den, och när vi kom ut på åkern, gick det bättre , men han var stel som en pinne och ingen ork alls.
och hästarna mina kompisar red var precis lika dana, när vi travade hostade dom, och blev svettiga på en gång.. när vi skulle galoppera var det som om dom inte hade galopperat på åratal, stela och helt otroligt slöa.
jag tyckte så synd om hästarna, så jag ville nästan ta med mig dom hem bara för jag tyckte synd om dom där.
ingen hade ens lite " glimten i ögat "
man fick absolut inga känslor för dom, ingen personliget alls.

och tanten verkade helt snurrig, hon sa att hon hade haft ridskola med 35hästar förr i titen, och allt var så bra å blaa blaa.. men nu har hon väl inge pengar kvar, å inge ork ( hon var kanske 70 år )
så allt har väl gått över styr..

och vad jag tycker synd om djuren där..
men kallar ni det djurplågari, ska jag anmäla dom ?

Sv: Djurplågeri ??!

Om det är så illa som du beskriver ska du ringa till djurskyddsinspektören i din kommun (hittar du inte direktnumret är det bara att ringa till kommunens växel så kopplar de dig vidare). Du kan ringa helt anonymt, men tänk då på att inte presentera dig.

Om inte annat så krävs det tillstånd för att ha så många katter.

JA!!

Om det är så illa som du beskriver så ska du berätta för myndigheter om detta.

Jag förstår däremot ärligt talat inte att du/ni red hästarna :eek: och dessutom galloperade.

JA!!

Om det är så illa som du beskriver så ska du berätta för myndigheter om detta.

Jag förstår däremot ärligt talat inte att du/ni red hästarna :eek: och dessutom galloperade.

nej nu i efterhand förstår inte jag heller det,men vi litade väl på ägaren, eftersom hon sa att det var ok att gallopera.. men anser att det var dumt gjort.

vi har nu anmält det.

Ja visst är det djurplågeri:eek:...anmäl ögonaböj...jag skulle inte vilja rida på håglösa krakar.

Håll oss uppdaterade.....

Du ska inte ringa till din kommun utan till den kommun där stallet finns, om det inte är samma. Bara så att det blir rätt;)

Ja visst är det djurplågeri:eek:...anmäl ögonaböj...jag skulle inte vilja rida på håglösa krakar.

Håll oss uppdaterade.....

jaa vi har nu ringt, och dom lovade att åka dit och kolla..

mer information när jag vet nått nytt =)

Vem ringde du till? Kommunen har väl inte folk i tjänst på veckosluten? :confused:

Immer

Jag undrar också.
Och varför ens sitta upp på såna hästar?
Var ni verkligen intresserade av att köpa/fortsätta rida de hästarna när de såg ut som de gjorde?

Jag hade nog tackat för mig och vänt i dörren.

Trollvarning deluxe för mig. Inte rider man på sådana hästar om man har ngt vett i skallen, än mindre travar och ÄNNU mindre galopperar om hästen redan innan visat både temperaments och hälsomässigt att de inte far väl av det.

Hej Bella! Vilken hemsk upplevelse det måste ha varit för dig och dina vänner. Bra att du reagerade! Jag undrar hur du fick reda på att hästarna var till salu? Finns de ute på annons? Jag bor nämligen i Nyköping och.. Ja, man blir ju bekymrad när sådant förekommer runt husknuten:( Om du vill får du gärna skicka pm till mig, är nog inte så bra att länka till ev. annons här.

Självklart är det djurplågeri. MEN det är lika mkt djurplågeri att rida på hästar som inte är friska.

Är väldigt nyfiken på hur du lyckades anmäla på en söndag.

Låter helt hemskt! Anmäl! Du kan anmäla anonymt. Hon har ju själv erkänt att det har gått överstyr, så du gör både djuren och henne en tjänst. Inga djur ska behöva leva så! Har själv plockat hem en hel del vanvårdsdjur, det finns alldeles för många av dom tyvärr!

Självklart är det djurplågeri. MEN det är lika mkt djurplågeri att rida på hästar som inte är friska.

Är väldigt nyfiken på hur du lyckades anmäla på en söndag.

Miljöförvaltningen tar emot samtal på söndagar i min kommun iallafall! :idea:

usch vad hemskt!

jag tycker att det där verkar vaea djurplåeri i varje fall !

Trollvarning deluxe för mig. Inte rider man på sådana hästar om man har ngt vett i skallen, än mindre travar och ÄNNU mindre galopperar om hästen redan innan visat både temperaments och hälsomässigt att de inte far väl av det.

Håller med dig. Trollvarning så det skriker om det

Och skulle det vara sant så är TS den värsta djurplågaren. För att ens sätta sig på den typen av hästar som det beskrivs är bevis på ett hårt och kallt hjärta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila