Djurplågeri???

ino_124

Trådstartare
OK, tänk er en gamal nordsvensk, 28 år. Hängmage, ryggraden "sticker ut", höftknölarna syns tydligt. Överben i knälederna, går ej att sko bak då den inte kan lyfta benen så länge.
Ligger knappt om hon inte har ramlat (vet inte på nätterna om den ligger men det tvivlar jag på). Kan inte stå och sova för då ramlar den ihop efter ett tag, har alltså inte "låsningen" i benen.
Halt eller "stel"(om man nu vill kalla det så).

En ung tjej rider den en eller två gånger i veckan.

Ja vad tycker ni? Hur länge ska man ha kvar sin gamla häst?

Sv: Djurplågeri???

Vad ska jag skriva...Det låter otroligt hårt för en häst att inte kunna ligga & sova för att den har problem med lederna & inte heller kunna stå & sova pga samma problem.
Det är ju känt att hästar med dåliga leder undviker att lägga sig men om den är så dålig att den ramlar ihop om den sovit stående ett tag skulle jag ta bort den.
Alla hästar är olika & jag vet hästar över 30 som varit pigga men när de inte kan ha en värdig tillvaro så måste man tänka på deras bästa.
Motion kan ju vara bra för stela leder men detta har gått längre än så, om hästen aldrig riktigt kan vila så skulle jag heller inte anstränga den med ridning.Lindas benen ordentlig?

Svankrygg & dåligt musklad är ju i sig inte akuta problem, det får man räkna med på äldre hästar som inte bygger muskler mer.
Hur äter den?kan inte finnas så långa tänder kvar?

Menar du att hästen aldrig sover? Den kan inte stå och sova skriver du, och du är tveksam vad gäller att den ligger ner på nätterna.

Hur länge man skall ha kvar sin gamla häst beror naturligtvis på hur den mår och ser ut, från dag till dag. När hästen har kroniskt ont och/ eller har tappat livsgnistan är det dags att ta farväl av sin vän tycker jag.

Hästen lindas inte, tror inte det skulle hjälpa heller.

Vet faktist inte om den sover alls:eek:
Har sett på sommrarna när dom står inne på dagen att den har ramlat ihop flera gånger och senast idag såg jag den göra likadant.

Vill bara säga att det inte är min häst.

Den äter bra, tror inte att den har så mkt problem så och som sagt svankrygg och hängmage får man ju stå ut med.

En häst som ramlar ihop av utmattning på grund av hög ålder och ledproblem ska självklart tas bort så fort som möjligt.

Men be djurskyddet ta en titt på den om du tycker att det är så illa.

Men om den kommer på fötter igen efter att ha ramlat ihop, då kan den troligen både lägga sig för att sova och sedan resa sig upp på alla fyra igen.

Immer

Alltså jag har bara sett den sitta i hagen och det tog kanske 2-3 minuter för den att komma upp. För det mesta när hon somnar och ramlar ihop så hinner hon vakna innan hon ramlar helt. Ofta står hon mot väggen så den tar emot lite.

Det låter hemskt, alla har rätt att kunna få sova, den hästen måste ju få otroliga psykiska påfrestningar i längden:eek:

i ett sånt här fall så är det nog inte fel att be hälsovårdsnämden/djurskyddet att ta sig en titt på hästen. och sen är det upp till dom att avgöra hur hästen mår .

däremot så har jag svårt att tänka mig att hästen skulle klara av att bli riden om den nu är jättedålig. den borde ju ramla ihop om den får extratyngd på ryggen när den har svårt att klara sin egen kroppsvikt..så det kan ju faktiskt se värre ut än vad det är

och den ständiga frågan : när ska man ta bort sin älskade vän?
jag för min del litar på veterinären anser dom att det är dags så är det nog också det..man kan ju gärna be om en andra åsikt om man tycker att just den veterinären är lite opålitlig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 884
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·
H
Hästvård Har tidigare postat en tråd om min Nordsvensk som blev plötsligt halt 22 juli. Vi misstänkte först hovböld men efter besök av veterinär...
Svar
4
· Visningar
1 638
Senast: Hallon
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 927
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025