Djurplågeri?

Sv: Djurplågeri?

jag svarar bara för mig själv.
jag hade aldrig stått ut med mig själv om jag hade så många katter och inte ens kunde se till att de inte kastreras. gud vet hur många kattungar och katter som får sätta livet till bara för att människor inte kan ta ansvar och se till att de blir kastrerade. :mad:

du får ursäkta, men jag har haft alldeles för mycket att göra med folk som inte låter kastrera sina djur. sen när det blir kattungar så behåller de hanarna och dumpar eller slår ihjäl honorna. hanarna blir inte kastrerade. och de flesta springer till skogs till slut och kommer aldrig tillbaka...

det är för jävligt att kattungar är så söta och att katter fortplantar sig så fort...

tack för mig... ursäkta den hårda tonen... men har sett alldeles för många katter lida i onödan.

Det går att lösa det där problemet om man hittar en veterinär som bara gör väldigt små öppningar och som syr igen med självupplösande sutur. I USA är det väldigt vanligt att man fångar in förvildade katter, kastrerar och släpper ut igen men där används ofta flanksnitt (veterinären öppnar katten från sidan istället för underifrån och såret blir väldigt litet) men den operationstekniken är ovanlig i Sverige.

När min huskatthona kastrerades behövdes dock bara 2 stygn och självupplösande sutur användes. Hon behövde aldrig ha tratt och hon slickade aldrig på såren så hittar ni en veterinär som gör på samma sätt går det nog att lösa. Problemet är väl det där med vart operationen ska ske. Hanar kan man få kastrerade hemma i köket, men en buköppning är ju alltid lite mer riskabel och då vill nog veterinären vara på sin klinik om komplikationer skulle uppstå. Ett annat problem är ju att operationssåret inte går att få litet om det visar sig att honkatten är dräktig.

Men kontakta en veterinär och fråga om det går att lösa detta på något sätt som funkar bra för alla.

Vi har som mest haft runt 20 katter i stallet. De flesta kattungar. Nu är alla utom 7 katter tack och lov sålda. Vi ger dom mat dagligen (fri tillgång), avmaskar efter behov (typ jämt:crazy: ), kel när dom vill, burkmat ibland, veterinärvård när det behövs och avlivas om det är så illa. Alla är kastrerade både honor och hanar.

Jag tycker ni ska välja att kastrera nu. Om ni inte har råd så välj några ni vill ha kvar sen ringer ni ett katthem eller så skjuter ni dom.

Det här är en lite klurig fråga.
Många av de här katterna är ju att betrakta som vildkatter faktiskt. De är födda som vilda och fortsätter leva som så. Så i det avseendet tycker jag inte att det är ett problem att du helt enkelt låter dem stanna. De kan ju bo där likväl som i skogen.

Problemet kommer väl när de blir så många på gårdar lite här och var, så att de måste skjutas av. Risken för att en och annan tamkatt råkar illa ut är ju ganska stor - och det är ju inte så roligt för dem som håller den katten kär.

Jag tycker man har ett ansvar gentemot katterna från den sekund man börjar ge dem mat. De må vara förvildade men eftersom man man ger katterna mat och logi s a s har man redan tagit dem under sina vingar. Klarar man inte av att hantera populationen får man helt enkelt lösa det, antingen genom att omplacera eller avliva. Bäst är ju att förebygga ohanterbart stor population genom att kastrera.

Sedan får man även tänka på det här med sjukdomar. Ju fler katter, ju högre smittotryck vilket innebär att risken för sjukdomsutbrott och epidemier ska bryta ut (tex. kattpest, kattsnuva, FIV, ringorm etc.).

Jag får nog säga att jag tycker det bästa alternativet är att skjuta dem allihop om det inte finns pengar till att kastrera dem. Det är viktigt att stoppa dessa katter från att skaffa kattungar. Därför köper jag inte resonemanget att det är OK att bara låta dem vara.

Men har vi verkligen rätt att avgöra när ett djur lider och inte?
Ska man avliva alla vilda djur snarare än att ge dem mat? Igelkottar t.ex?

Katter är inte vilda djur. De är tamdjur och kan på sin höjd bli förvildade.

Jag anser att vi har ett särskilt ansvar mot domesticerade djur och se till att de far väl. Hade vi tagit vårat ansvar redan från början hade det inte funnits förvildade katter, men nu finns de och då får andra, ansvarsfulla människor, städa upp efter de som inte klarat av ansvaret att ha katt. Detta ska man inte göra bara för katterna utan även för den svenska faunan. Idag kanske inte antalet förvildade katter har någon stor påverkan på smådjurs- eller småfågelspopulationerna, men om vi låter katterna föröka sig hej vilt kommer de bli ett stort problem.

Vi har ett ansvar att se till att katten (som människan fört in) inte förökar sig ohejdat och skadar den svenska faunan. Sedan har vi givetvis ett ansvar att se till att tamdjur sköts på ett sätt så att de inte utsätts för onödigt lidande och katten är fortfarande tamdjur.

Vilda djur anser jag inte att man ska mata öht.

Definitionsfråga. Ett djur som som har fötts i frihet och befinner sig i frihet är enligt mig inte i den ordinära betydelsen förvildat.
Sålänge inte djuren lider ser jag inte det som ett jätteproblem.

Det är lättare att förebygga problem än att lösa dem. Låter vi de förvildade katterna fortsätta föröka sig kommer vi hamna i samma situation amerikanarna sitter i nu. Det uppskattas finnas 60 miljoner förvildade katter i USA idag. USA är ett stort land, men 60 miljoner katter... det är många katter. Det är uppskattningsvis 0,2 förvildade katter per invånare. I Sverige ligger vi "bara" på 0,01 hemlösa katter per invånare än så länge. I USA har förvildade katter blivit ett ohanterbart problem och katterna lider, iaf en stor del av dem. Jag tycker det är dumt att bara sitta och vänta på att samma sak ska ske här i Sverige för vi är på väg åt det hållet. Antalet hemlösa och förvildade katter minskar inte idag.

Jag tycker inte det handlar så mycket om huruvida den enskilda katten lider eller inte utan jag tycker det handlar om att se längre fram i tiden, att se konsekvenserna av att låta de förvildade katterna föröka sig fritt.

Jag tycker absolut att man ska kastrera sina katter. Men jag kan inte riktigt se att ett djur blir ens ansvar bara för att man inte vill se det svälta, utan ger det lite käk riktigt...

Men i och med man börjat mata har man ju tagit på sig ett vårdansvar...annars matar man väl inte om man inte vill ta ansvar.

När man börjar mata djur gör man dem beroende av en och därmed anser jag att man blir ansvarig för dem.

Fast att de blir mer beroende av en för att man börjar mata dem är ju en extrem förenkling. De blir ju inte sämre på att jaga för det.

Men de blir vana matningen och ser således detta som en trygghet. Under perioder när det är svårare med byten blir katterna helt utelämnade om den som matar bestämmer sig för att åka på semester en vecka eller så. De kommer hålla sig till platsen där de brukar få mat ganska länge innan de inser att maten aldrig kommer och då kanske de redan är tillräckligt försvagade för att de inte ska orka ta sig till en annan gård för att få mat.

Själv förstår jag bara inte hur man kan ha hjärta till att börja mata katter men strunta i större ansvar. Bara gå och se hur de förökar sig, slåss, blir sjuka... utan att göra någonting.

Har för mig att jag har läst någonstan att om man håller en katt med mat är man enligt lagen ägare/ansvarig för den. Och är man ägare/ansvarig för ett djur så är man skyldig att se till att det inte far illa. Då bör man även se till att det inte förökar sig hejvilt utan att man har goda hem till alla kattungar och har råd att föda upp ungarna på ett ordentligt sätt. Dessutom för man inte föda upp fler än tre kattkullar per år utan tillstånd från kommunen.

Håller med dig. Mina stallkatter har alla bara kommit. Jag har tatt hand om dom, tatt dom till vet. när dom varit sjuka/skadade, sett till att ge bort/avliva kattungar, försökt ge honor p-piller. Jag kastrerade en hona och hennes son och dom har jag behållit, ser dom som mina katter nu!!

Förstår inte hur man kan stå ut med att ha massa katter som far mer eller mindre illa - det gör dom om dom lever i såna stora antal och är okastrerade.

Har för mig att jag har läst någonstan att om man håller en katt med mat är man enligt lagen ägare/ansvarig för den. Och är man ägare/ansvarig för ett djur så är man skyldig att se till att det inte far illa. Då bör man även se till att det inte förökar sig hejvilt utan att man har goda hem till alla kattungar och har råd att föda upp ungarna på ett ordentligt sätt. Dessutom för man inte föda upp fler än tre kattkullar per år utan tillstånd från kommunen.
Skrev fel, två kullar får man max föda upp utan tillstånd.

Skrev fel, två kullar får man max föda upp utan tillstånd.

Jag tycker:
Fånga in katterna, låna fällor om så behövs.
Ta dit en veterinär som kan kastrera på ort och ställe och ger "mängdrabatt".
Låt kastrera varenda katt och märk dem så att ni snabbt kan avgöra vilka som är kastrerade (märke i örat t ex)
Kastrera varje ny katt som eventuellt flyttar in.
Fortsätt mata och sköta som ni gör nu.

Efter en tid kommer antalet katter naturligt minska och ni har bättre kontroll på läget.

Men det är ju bara min lilla åsikt.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama