Djurplågeri?

P

_paniiik_

Hej,
Hur många katter tycker ni att man kan låta bo på sin gård utan att det blir "djurplågeri"?
Vi har gård och katterna som bor här har helt själva bestämt sig för att detta är deras hem. Trivs dom inte så flyttar dom helt enkelt. Mat får de några gånger i veckan nu på sommaren, varje dag på vintern och de honor som fått ungar får gärna lite mer mat..
Nu till frågan.. Hur många katter kan man ha på en gård utan att det blir djurplågeri? Just med tanke på att de är ute och är fria att gå som de vill..
Det hör till saken att om det blir så många att de blit sjuka så får jägarna komma ut och avliva dom..

Sv: Djurplågeri?

Det är ju lite svårt att välja om dom flyttar dit. Inte fler än att man kan hålla dom kastrerade och välnärda så. Om dom inte kastreras kommer det ju i slutänden att bli massa inavel bland ungarna och då är man ute på hal is.

Inte en katt är kastrerad.. Det går ju inte att få tag på dom så det får de sköta själv. Som jag sa, är dom illa däran så får jägarna komma och hjälpa till...

Okej, jag erkänner.. inte världens roligaste ämne,....

Djurplågeri är det att låta dem lida, men om ni ger dem mat och den veterinärvård de behöver (eventuellt avlivar dem när de blir sjuka) anser jag inte att det handlar om djurplågeri. Om det är god katthållning är dock en annan fråga.

Värt att tänka på är att om ni ser dessa katter som era egna kan ni vara skyldiga att ansöka om tillstånd hos kommunen. Har ni fler än 9 vuxna katter (katter äldre än 12 månader) eller föder upp/säljer fler än 2 kullar/år måste ni ha tillstånd från kommunen.

Sol skrev:
Djurplågeri är det att låta dem lida, men om ni ger dem mat och den veterinärvård de behöver (eventuellt avlivar dem när de blir sjuka) anser jag inte att det handlar om djurplågeri. Om det är god katthållning är dock en annan fråga.

Värt att tänka på är att om ni ser dessa katter som era egna kan ni vara skyldiga att ansöka om tillstånd hos kommunen. Har ni fler än 9 vuxna katter (katter äldre än 12 månader) eller föder upp/säljer fler än 2 kullar/år måste ni ha tillstånd från kommunen.
Njaa.. vi ser dom inte som våra egna. Förutom ett fåtal som blivit tama med åren (fyra stycken tror jag att de är)

Fråga; Är det mer "plågeri" att ha ganska många katter som kan gå som de vill, får leva ute och helt enkelt vara fria, än det är att ha ett par tre katter inne i en lägenhet där de knappt får gå ut..?
Vill bara höra era åsikter.. Jag är neutral:smirk:

Jag tycker att dom som fött upp dessa katter och sedan inte skött dom så dom har flyttat hem till er har brustit rejält i sitt ansvar.

Om dom nu valt att bo hemma hos er så har dom kanske valt er som ansvarstagare. :smirk:

Våran stallkatt har just dött (15 år gammal)

Man väljer inte alltid hur man vill ha det utan ibland väljer djuren att bli ditt ansvar.

Jag hade kastrerat hela hopen och i övrigt fortsatt att ge dom mat som du gör nu.

Hade det varit ekonomiskt möjligt så hade det såklart varit en bra lösning! Som tur är så har vi inte haft problem med inavel osv.. De flyttar när det blir för många. Unghanarna jagas iväg av de gamla hanarna och honorna flyttar själva.. Eller så har det iaf varit än så länge.. Lite som i en fri haremsflock;)

Här har vi inte en endasta katt nu! :(

Kan du sjasa iväg några hitåt tror du! :angel:

Varför skulle det öht. vara "plågeri" att ha innekatter? Väl stimulerade innekatter med en bra inomhusmiljö är inte ett dugg plågade.

Toriryttaren skrev:
Här har vi inte en endasta katt nu! :(

Kan du sjasa iväg några hitåt tror du! :angel:

Haha.. jodå! Vilken färg och storlek vill du ha? Tyvärr märker du nog inte vilka som är han/honkatter förrän de får ungar;)

Varför inte kontakta ett katthem och fråga om de kan fånga in de förvildade katterna? Dessa katter bidrar till det ökande antalet hemlösa/förvildade katter.

_paniiik_ skrev:
Som tur är så har vi inte haft problem med inavel osv.. De flyttar när det blir för många. Unghanarna jagas iväg av de gamla hanarna och honorna flyttar själva.. Eller så har det iaf varit än så länge.. Lite som i en fri haremsflock;)
Jag hoppas du inser att de katter som ger sig iväg från eran gård och "lättar din börda" hamnar som herrelösa katter på en annan gård (i bästa fall) där de inte heller är önskvärda. Där bidrar de till att ännu fler oönskade kattungar föds utan något framtida hem, osv osv. :crazy: De katter som ingen tar ansvar för lägger grunden för stora kolonier av hemlösa katter. I det långa loppet KOMMER man få problem med inavel osv.

Jag tycker ni ska kastrera de katter ni vill behålla och sen höra av er till ett katthem angående de andra. En sista utväg är att avliva de katter som ni inte har råd att ta hand om och KASTRERA, för det är just kastreringen som är det viktigaste i det här fallet. Det gäller både honkatter och hankatter. Har ni råd att föda ett tiotal katter med mat samt även deras upprepade kullar med kattungar så borde ni ha råd med en kastrering som är en engångsavgift och som ger katten ett bättre liv i resten av dess liv! :idea:

/Erica

Personligen AVSKYR jag situationen när katter flyttar från en gård där de blivit för många hem till mig... Förra året fick vi en stallkatt på det viset. Fin, äldre och gudskelov kastrerad hankatt som försiktigt närmade sig och innan vintern var fullt installerad. Och nu sköts om av mina föräldrar som ofrivilligt blivit kattägare.

I sommar har jag fått hem till mig en ca 1-årig icke-kastrerad hankatt som huserat snart hela sommaren hos mig vilket inte alls passar ihop med mina två befintliga katter. Dessutom är den mager och omaskad och äter massor av mina katters mat. JAG måste ta itu med det här innan vintern - antingen adoptera katten jag verkligen inte vill ha eller se till att han på något sätt blir omskött innan vintern kommer. Jag uppskattar inte att få såna här oönskade problem att lösa men kan ju inte ha katten på gården under vintern direkt.

Har ni ingen distriktsveterinär som kan komma hem till er och kastrera iaf hanarna billigt? Det kan ju göras på köksbordet så det borde gå att fixa "gopris".

Gör ni ingenting kommer ju antalet katter bara växa och till slut blir det ohanterbart många katter.

Sol skrev:
Har ni ingen distriktsveterinär som kan komma hem till er och kastrera iaf hanarna billigt? Det kan ju göras på köksbordet så det borde gå att fixa "gopris".

Gör ni ingenting kommer ju antalet katter bara växa och till slut blir det ohanterbart många katter.

Fast blev katterna för många skulle de ju skjuta av dem...

knapplån och allmän fundering

Mina föräldrar har ett ganska stort antal utekatter, alla okastrerade. Jag har börjat försöka övertala dem att kastrera en del av dem (främst honkatterna för att minska antalet kattungar), men börjar inse att det inte skulle fungera praktiskt. Dels är katterna lite halvtama och skulle antagligen bli ganska stressade av att skickas iväg till veterinären och efter kastrationen skulle det vara svårt att hålla koll på dem. Känns inte så stabilt att bara släppa ut dem och de skulle inte kunna gå omkring med tratt. Hur gör man? Eller ser jag problem som inte finns?

Jag känner igen detta inlägg, men inte från Buke. Har för mig jag svarat en gång på annan sajt :confused: . Nåja, min personliga åsikt är att NI tar bara halva ansvaret för de stackars katterna. Att mata dom dövar väl bara samvetet litegranna...men har du tänkt lite längre på att dom faktiskt blir fler å fler i och med NI matar dom ? Varför i hela friden kan ni inte skjuta av ALLA ? Är det rätt att låta honorna föda kull efter kull, att de katter som flyttar ska måsta flytta runt...för dom som flyttar lär ju knappast få en ny gård att bo på där andra matar dom, har du tänkt på sjukdomar ? Vad händer den dagen NI inte kan mata dom längre ? Jag tycker ni är ganska ansvarslösa....trots att ni matar dom.

I en mening svarar du att: du inte ser dom som dina egna...men varför matar du andras katter då ? Är dom inte ert ansvar i och med ni matar. Jag brukar inte gå omkring och mata andras katter, börjar jag mata någon så anser jag denna vara min och mitt ansvar.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama