Djurplågeri? Vad anser ni?

F

Frehley

I min grannby (som jag passerar varje dag på väg till och från jobbet) finns ett stall med ett gäng ponnyer. Jag har många gånger funderat på skötseln kring de ponnyerna. T ex. är de aldrig ute om det är dåligt väder, så är det skitväder i en vecka så står häststackarna innne i en vecka. Stallet är ett kapitel för sig. Jag har aldrig varit inne i det och vet ingen här i byarna som varit det men utifrån med tanke på storleken på stallet så borde det inte rymmas mer än 4 ponnyer därinne, nu är de 7st allt ifrån b till d-ponnyer. Det är allmänt känt häromkring att ägarna ofta har fång på ponnyerna och häromdagen när jag var på väg till jobbet såg jag att en av dem var i akutstadiet och hade mycket svåra plågor. Dagen efter när jag återigen passerade sent på eftermiddagen såg jag att stackaren stod kvar i samma tillstånd. Jag har funderat på att anmäla, och skulle inte tveka om det inte var så att jag bodde här i trakten. Jag undrar vad ni tycker och hur ni skulle göra. Det är lätt att säga att det är självklart att man anmäler, men hur skulle ni verkligen göra om det var någon i er grannby, dvs någon som ni stöter på emellanåt.

så du känner dessa människor som håller på sådär? eftersom att du tvekar att anmäla menar jag..
En av mina FD kompisar anmälde sin granne (som hon kände) för vanvård.. hon anmälde såklart anonymt och spelade ovetande inför grannen..

jag tycker helt klart att du ska anmäla..

Nja, känner och känner.. Jag vet vad de heter men inte så mycket mer, sen är det bara ryckten. Det är flera små byar som ligger tätt och det skvallras om det mesta byarna emellan. Problemet med ägarna till de här ponnyerna är att de är inte riktigt kloka. Enligt bysnacket har de blivit anmälda flertalet gånger förut angående deras kor, och då hotat de som anmält, eller som de tror anmält, med både det ena och det andra. Det finns veterinärer som vägrar åka till den gården utan polisbeskydd. Vi umgås genom bekanta med de som bor grannar med dessa människor och enligt de så är de verkligen "grannarna från helvetet".

Anmäl!! Absolut. de behöver aldrig någonsin få veta att det var du ! om det dessutom är så "känt" hur de har det med sina djur är det ännu mindre risk för dig!

Anmäl nu med det samma!!

Det är klart att du ska anmäla. Spelar väl ingen roll om du känner personerna som är djurplågare. Djuren lider lika mycket för det. :mad:

Jag tycker att du ska anmäla!!!
Du har all rätt att anmäla anonymt, och djurskyddsinspektören får inte andas ett ljud om vem som har anmält!!!

Om du nu tycker att det är illa så anmäl, var anonym och låt den som kommer och tittar bestämma om det är fallet med djurplågeri. Är det inte det är det ju bra och är det det så får hästarna en befrielse!

Hmm....undrar om vi bor i närheten av varandra... Finns ett par "här" som håller på på ungefär samma sätt.
Anmäl anonymt och neka inför paret vid en ev. konfrontation. Jag skulle göra det om det var sjuka djur!!! (Eller djur som jag ansåg for illa på ett eller annat sätt)

Det verkar som om vi bor nära varann allihop, det låter nämligen som en av mina grannar. Hon har också fångproblem på sina hästar och nu i veckan så stod den ena med akut fång och kunde inte röra sig. Jag ringde till henne och erbjöd min hjälp då jag jobbar som hovslagare, men hon förklarade bara att hon var medveten om problemet och inte behövde ngn hjälp. I det här fallet blev hon anmäld senare samma dag, jag blev varse om det då hon sladdade in på gårdsplanen och började anklaga mig för anmälan. När jag tillslut lyckades förklara att jag var oskyldig vände hon bara och gick utan att be om ursäkt eller att tacka för erbjudandet om hjälp.
Tänk vad "roliga" grannar det finns.

Det här är ju inte riktigt klokt.. Faktum är att jag nu har hört att hon faktiskt blev anmäld, så antingen finns det många idioter därute eller så bor vi nära varandra. Fast just i det här fallet verkar det handla om idioternas idiot för enligt våra bekanta (som jag nämnde i ett tidigare inlägg) sågs hon senare samma kväll rida på den här ponnyn.

Anmäl anonymt, så behöver ingen veta att det var du. Du kan ju även ta kontakt med Svenska Hästars Värn.
Problemet med myndigheterna är att det tar så förbaskat lång tid ibland. Åtminstone i min kommun. :crazy: Så skynda dig och ring!

Anmäl, anonymt om du vill. Det fina med att ha inspektörer är ju att det är inspektören som står för inspektionen och avgör om det är vanvård eller ej. Man själv misstänker vanvård, inspektören kontrollerar om man har rätt eller inte!!

Det tråkiga med inspektörerna är att de tyvärr har väldigt lite att säga till om i verkligheten... Som djurägare får man rätt många chanser att bättra sig innan man får djurförbud. Inte inspektörens fel, utan fel i systemet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka