Djurplågeri att inte rida???

S

sippsa

Jag har en 15årig valack. Jag har funderat på att sälja honom för att jag inte hunnit rida så ofta den senaste tiden (ca 1-3 ggr/vecka i ca 1-2h). Men när jag har börjat sätta i gång processen känner jag att hur mycket jag tycker om honom. Är det djurplågeri att inte rida en häst som trivs bäst med att lunka omkring i hagen med sin kompis(20årig korsningponny)? Eler är det OK att ha det så?
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

Såklart att det är OK att ha en häst på det sättet! Mår du och han bra så är det väl jättebra! Jag har också en 15-åring som mest är sällskapsdam och hon verkar trivas jättebra med det. Det är i alla fall absolut inte djurplågeri, bara han får komma ut i hagen varje dag.
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

hej det är klart att det inte är djurplåeri han kan väl gå och lunka där i sin hage med sin kompis och du rider 2-3 dagar i veckan:bow:
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

Han är den typen som funkar bäst barbacka i skogen. Jag har mycket hästfolk omkring mig och de säger att man måste se till att bygga muskler annars dör hästarna mycket tidigare. Men om hästen trivs bra utan motion så borde det väl vara OK. Han tillbringar nästan 15timmar i hagen. Jag behöver inte sälja honom ävenom han inte tränas?
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

sippsa skrev:
Jag har en 15årig valack. Jag har funderat på att sälja honom för att jag inte hunnit rida så ofta den senaste tiden (ca 1-3 ggr/vecka i ca 1-2h). Men när jag har börjat sätta i gång processen känner jag att hur mycket jag tycker om honom. Är det djurplågeri att inte rida en häst som trivs bäst med att lunka omkring i hagen med sin kompis(20årig korsningponny)? Eler är det OK att ha det så?
Eftersom hästar inte är gjorda för att rida på utan faktiskt endast skapade för att leva så att säga så ser jag inga problem alls med att låta en häst "bara vara häst". Så länge han har roligt med kompisen och hyfsat stor hage som ger variation så är det inget att oroa sig för! Hästar är hästar; vi rider på dem för VÅR egen skull, för att VI tycker det är skoj, inte för att hästen behöver det. Så; låt du din häst lunka runt i hagen om han verkar nöjd med det!
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

Håller fullständigt med Björk!!

Att tro att hästen lever uteslutande för att en människa ska sitta och skumpa runt på den någon timme per dag är trams.
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

Vissa hästar är mer arbetssugna än andra. En mkt arbetsvillig häst skulle nog må bättre hos någon som "brukade" den. En häst mindre arbetsvilling häst som trivs bra med att lunka om kring i hagen behöver man naturligtvis inte sälja. Däremot blir hästeriet då ett väldigt dyrt nöje! Sköta hästar kan man få göra gratis på vilket stall som helst.
Något man ska tänka på är att rider man väldigt oregelbundet får man ta det väldigt försiktigt ridmässigt, att rida ett ordentligt pass på 2 h en gång per vecka och låta hästen stå resten är ingenting att rekommendera. Vill man kunna rida lite hårdare när man rider men själv har dåligt med tid rekommenderar jag skötare eller medryttare som kan ha glädje av hästen och motionera den när man själv inte brukar den.
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

sippsa skrev:
Han är den typen som funkar bäst barbacka i skogen. Jag har mycket hästfolk omkring mig och de säger att man måste se till att bygga muskler annars dör hästarna mycket tidigare. Men om hästen trivs bra utan motion så borde det väl vara OK. Han tillbringar nästan 15timmar i hagen. Jag behöver inte sälja honom ävenom han inte tränas?


Om du aldrig tänker rida mer är det väl inte något större problem. Kanske skulle hästen dock trivas bättre att få arbeta, 15 år ingen ålder.

Det är dock svårare att muskla upp en lite äldre häst om den tappar för mycket. Ang att dö tidigare så ja, det kan vara så. Om den nu tappar muskler och smidighet kan den vara mer illa ute om den tex skadar sej och behöver en bra fysik för att klara det.
Som exempel kan jag ta en häst en bekant haft som bara stått av olika skäl, inga muskler men bra hull. När den fick en allvarlig skada i ett ben (fraktur, inte av men spricka,) då klarade kroppen inte påfrestningarna, den hade inga muskler som kunde hjälpa till när den
avlastade och den föll ur blixtsnabbt fick ont i kroppen och avlivades till slut.
Så jag förstår vad de menar som du har omkring dej.
Skogsmulleryttare brukar bli upprörda om man säger att en häst behöver ridas, men arbeta och hålla igång kroppen mår den bättre av, om man säger så. Det kan vara annat arbete än ridning.


Tänker du rida mer någon gång i framriden är risken ocksås törre för förslitningsskador om du låter den tappa för mycket nu.

Men tänker du inte rida mer och den rör sig mycket, leker och busar så visst, den lider nog inte. Står den mest still så ja, då skulle nog jag arbeta den på något sätt, för hästens skull.
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

Nej jag tycker inte det är djurplågeri.
Men någon form av aktivering behöver alla hästar. Den kan ske i en stor och trevlig hage med hästkompisar eller genom att människor aktiverar den.

Om den får långtråkigt lär du märka det på hästens humör.
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

Tror inte på att hästen dör tidigare bara för att du inte tränar tuffa dressyrpass el liknande.
Jag red en häst förra året, jag var den enda som red honom och jag red ca 3 ggr i veckan. Denna hästen är idag 24år och mår alldeles utmärkt! Syns inte mkt att han är en gammal häst, men så tar han varje dag ett par varv i galopp runt hagen och går ute i stora, kuperade hagar, så man kan säga att han håller sig själv iform:)

Men det är ju inte alla hästar som är sådana, försök se till vad just din häst trivs med och mår bäst av!
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

Det är inte djurplågeri att inte rida. Däremot mår hästen såklart bra av att röra på sig (precis som vi). Ju större hage de har desto mer kan de tillfredställa det behovet själva. Sen beror det ju på hur mkt de busar och så. Jag tror att du ser på din egen häst om den ser ut att må bra eller ej. Personligen skulle jag helst se att alla hästar fick motion några dagar i veckan. Känner du att du absolut inte hinner med så kanske du kan skaffa en medryttare?
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

sippsa skrev:
Jag har en 15årig valack. Jag har funderat på att sälja honom för att jag inte hunnit rida så ofta den senaste tiden (ca 1-3 ggr/vecka i ca 1-2h). Men när jag har börjat sätta i gång processen känner jag att hur mycket jag tycker om honom. Är det djurplågeri att inte rida en häst som trivs bäst med att lunka omkring i hagen med sin kompis(20årig korsningponny)? Eler är det OK att ha det så?

Vad är det för häst du ha?
Du kan väl rida honom 1-3 gånger i veckan,det som du hinner,ut o lulla i skogen m honom...
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

En av mina hästar blev 26 år och henne red jag inte överdrivet mycket. Hon sa lixom till när hon ville bli riden. Ibland var det nästan varje dag ibland ville hon inte alls.
Och jag tycker att 26 är en ganska hög ålder på en storhäst.
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

sippsa skrev:
Är det djurplågeri att inte rida en häst som trivs bäst med att lunka omkring i hagen med sin kompis(20årig korsningponny)?
Den stora lyckan för en häst är att få äta , no more no less! Ja möjligen fortplanta sej !:D
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

Jag är av den uppfattningen att en häst i regel mår bättre om den får röra på sig.

Vi har ett nordsvenskt sto i stallet som under tiden hon var ca 18-21 år reds ca 4 gr i veckan. Mest långa skrittturer i skogen. Sedan fick hästen vila ca 3 mån för att hon som red den skulle utomlands å plugga. Efter tre mån tog en tolvårig tjej som ridigt i ca ett år hand om hästen(mamman var med). Hela hästen lyste upp när den fick komma ut varje dag. Även tjejen som haft den tidigare sa för nån vecka sedn att hon aldrig sett henne så fin, inte ens när hon haft den. Och damen är 22 nu:)

Så har du möjlighet att tex ha medryttare tkr jag att du ska försöka få det:)
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

sippsa skrev:
Jag har en 15årig valack. Jag har funderat på att sälja honom för att jag inte hunnit rida så ofta den senaste tiden (ca 1-3 ggr/vecka i ca 1-2h). Men när jag har börjat sätta i gång processen känner jag att hur mycket jag tycker om honom. Är det djurplågeri att inte rida en häst som trivs bäst med att lunka omkring i hagen med sin kompis(20årig korsningponny)? Eler är det OK att ha det så?

Djurplågeri är det inte, men jag tycker att hästar ska få röra på sig, på ett eller annat sätt. Då menar jag hästar som mår bättre av det, och hästar som får väldigt långtråkigt osv. av att "bara" stå i hagen. Sen, om hästen trivs bäst av att vara i hagen, så visst räcker det! Själv rider jag mitt nordsvensk-sto 4-6 dagar i veckan, pga. att hon blir väldigt rastlös när hon inte får jobba. Rider 95% av gångerna barbacka, och hon älskar att vara ute på långa skogspromenader. Hoppar hinder i skogen, skrittar, badar, tömkör är det vi gör. Annars blir hon less, och uttråkad. Ser eller märker jag på henne att idag vill hon inte arbeta, då får hon vila. Så, det beror ju mest på hästen. Blir den rastlös och vantrivs av att "bara" stå i hagen, så tycker jag att du skaffar medryttare, eller säljer hästen, för hästens bästa. Men den verkar ju må alldeles utmärkt av att vara med sin kompis i hagen, så, det funkar nog! Det här med att hästen dör tidigare, det vet man ju aldrig. Men skadar den sig, så kanske inte kroppen klarar av påfrestningarna om den inte är i någorlunda bra trim. Lycka till!
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

En häst mår bra av att röra på sig, en människa mår bra av att röra på sig - är det då människoplågeri att inte träna mer än 1-3 ggr per vecka?

Ok, det är kanske inte en helt adekvat jämförelse (människan har ju ett val, hästen är utlämnad till oss och de förutsättningar vi ger den och kan inte helt välja själv) men jag tror att ovanstående fråga besvaras väldigt olika beroende på vem man är. Flera i min familj skulle definitivt säga att det vore människoplågeri att tvinga dem att träna flera gånger i veckan, jag skulle säga att det vore plågeri om jag inte fick ta mina trivsel och motionscykelturer nästan varje kväll och det finns garanterat de som anser att det vore plågeri att inte få träna så gott som varje dag...

Det jag försöker säga är att det nog är väldigt olika och beror på individ. En del människor är som lyckligast när de får stanna i sängen med en bok hela dagen medan andra använder en ledig dag till att träna inför vätternrundan... Det är i alla fall min tro att det är lika med hästar. Alla mår bra av att röra på sig men sedan kan man vara olika beroende av motion och man kan uppskatta det olika mycket.
 
Sv: Djurplågeri att inte rida???

jag tycker inte det är djurplågeri att bara rida 1-3 gånger i veckan - förutsatt naturligtvis att hästen i övrigt får fullgod skötsel, omvårdnad och pyssel...

red själv en häst tidigare, född 84 (dvs 22 i år) som när jag red henne gick 4-5 gånger i veckan, annars 1-3 gånger.. hon verkar inte direkt lida av att gå så lite, även om jag som "utomstående" skulle önska mer pyssel av hästen eftersom jag vet hur mkt hon tycker om just den biten...

tror inte heller att de skulle dö i yngre år pga för lite motion, den här hästen är riden på detta viset i ett par års tid nu och är i princip hälsan själv.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp