Sv: Djurplågeri att inte rida???
sippsa skrev:
Han är den typen som funkar bäst barbacka i skogen. Jag har mycket hästfolk omkring mig och de säger att man måste se till att bygga muskler annars dör hästarna mycket tidigare. Men om hästen trivs bra utan motion så borde det väl vara OK. Han tillbringar nästan 15timmar i hagen. Jag behöver inte sälja honom ävenom han inte tränas?
Om du aldrig tänker rida mer är det väl inte något större problem. Kanske skulle hästen dock trivas bättre att få arbeta, 15 år ingen ålder.
Det är dock svårare att muskla upp en lite äldre häst om den tappar för mycket. Ang att dö tidigare så ja, det kan vara så. Om den nu tappar muskler och smidighet kan den vara mer illa ute om den tex skadar sej och behöver en bra fysik för att klara det.
Som exempel kan jag ta en häst en bekant haft som bara stått av olika skäl, inga muskler men bra hull. När den fick en allvarlig skada i ett ben (fraktur, inte av men spricka,) då klarade kroppen inte påfrestningarna, den hade inga muskler som kunde hjälpa till när den
avlastade och den föll ur blixtsnabbt fick ont i kroppen och avlivades till slut.
Så jag förstår vad de menar som du har omkring dej.
Skogsmulleryttare brukar bli upprörda om man säger att en häst behöver ridas, men arbeta och hålla igång kroppen mår den bättre av, om man säger så. Det kan vara annat arbete än ridning.
Tänker du rida mer någon gång i framriden är risken ocksås törre för förslitningsskador om du låter den tappa för mycket nu.
Men tänker du inte rida mer och den rör sig mycket, leker och busar så visst, den lider nog inte. Står den mest still så ja, då skulle nog jag arbeta den på något sätt, för hästens skull.