Djurmisshandel!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Busen

Trådstartare
Fy vad jag mår dåligt just nu!!!
I hålan där jag bor finns en gubbe som har ett gäng hästar.. (10-12)
Skötseln av dessa djur har väl alltis sviktat till å från under flera år.
(dåligmat/ingen mat alls, de har vart dåligt med utsläpp på vinter halvåret, samt dåligt med mockning å strö)
Han är väl anmäld ett ANTAL gånger för bristande häst vård men även för att hästarna har vart ute i samhället, sprungit sönder folks trädgårdar, en gång blev en ponny på körd!! :eek:)

För några månader gick de nu ryckte om att gubb jäveln äntligen had fått en varning, han hade väl tydligen fått tillsagt sig att han bara fick ha 2 hästar kvar resten skulle bort innom x antal månader,
(om detta bara var ryckte lr ej förtäljer inte historien)

Tre av hästarna är shettis hingstar, och för att det inte ska bli FLER föl så har dessa snällt blivit instängda i en "sunkigare" del av ladugården.
Om de fått någon mat, hur mkt lr av vilken kvalitet de i så fall varit är svårt att veta men de är iaf magra och antalet gånger de vart ute sedan förra sommaren går nog att räkna på en hand.

I förr går kväll ringde min syster mig, heeelt förstörd för en kompis till henne (som förövrigt uppenbart är dum i huvudet) hade skickat henne bilder som visade hur en av shettisarna låg ner, gubben som äger dem släpade, drog å sparkade på honom för att få upp honom, men det gick inte.
Trotts att jag inte sett med egna ögon (mer än bilderna) hur illa det var så tog jag beslutet att något måste göras,
Så ja ringde jour havnade vet för att se vad man kunde göra, och hon sa som jag hade räknat med att när det var så akut så skulle man ringa polisen,
Jag försökte ringa dit, både på nytt och gamalt nr men det gick inte att komma fram, å det kändes lite dumt att ringa typ 112 när jag inte ens sett hästen själv å visste riktigt hur illa de va...
Så ja tänkte att vi får väl avakta till söndan (detta var sent på lörda kväll)
Jag jobbade hela söndan och på väg hem på e.m så betsämmde sig ja o pv att åka förbi hemma hos gubben och se om vi kunde se nått...
Då var veterinären där!!! (+ en annan bil)

Min syster fick sedan höra av sin puckade kompis att de avlivat hästen, vilket jag väl inprincip räknat ut...

Men på sätt å vis känns det ju bra att veta att den inte lider längre, även om den säkert led bra i minst ett dygn innan den fick "gå vidare"

(fick dess utom höra av mammas arbets kamrat att han sett denna ponny stått tjudrad vid ett träd en vecka tidigare och redan då haft svårt att resa sig)

Jag tänker naturligtvis ringa och anmäla, men vad kommer det göra för skillnad, :cry:
Han har ju redan ett antal anmälningar på sig utan att det hänt nått.

Jag blir så arg, hur jävla illa ska det behöva va för att man ska ta djuren i från den här jäkla människan?!?!
Han är ju hur gamal som hellst, det är ganska uppenbart att han varken har råd eller ork att sköta så många hästar.
Ännu värre är det med föräldrarna som låter sina barn springa i stallet å rida på dessa stackars vanvårdade djur!!!

Förlåt om de här bara blev långt och trist men jag behövde skriva av mig!!! :cry:
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Om du har synpunkter på hur miljö-och hälsoinspektören sköter sitt arbete kan du framföra detta till lämplig instans. Jag är inte säker, men jag tror att du skulle kunna prata med Länsstyrelsen.
Sen är det väl inte helt fel heller att kontakta den lokala tidningen och berätta om hur inspektören missköter sitt jobb :angel: Din systers kompis har väl kvar bilderna?

Immer
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Men alltså jag fattar inte hur man kan göra så mot livs levande djur!!! Har du personligen gått dit och pratat med honom eller har du eller din kompis skickat en vuxen att prata med honom och diskutera hur man kan sköta sina hästar bättre. Om han inte har råd så kan ju ni hjälpa till att få hästarna sålda eller så kan ni om ni har tid gå dit och vara "en av dom" som rider på hästarna och se till att det kan bli bättre...

Jag skulle iaf ha gått dit och frågat hur det ligger till och om han skickar hem mig skulle jag ha tagit dit en vuxen som man kan lita på och har förtroende för och KAN hästar...

Om det är någon inspektör där någon mer gång så kan du ju gå dit och fråga vilka lagar som gäller oich hjälp med det du kan, sen är det väl gubbens fel om han inte vill göra sig av med dom eller ge hästarna ett bättre liv. Visst jag tycker synd om hästarna men det känns som att jag inte kan göra något utan bara ge dig tips på vad du kan göra... Vill du ha hjälp är det bara att skriva...:rofl:
 
Sv: Djurmisshandel!!!

De känns ganska lönlöst att försöka hjälpa till att "rida till" hästarna, för de första så e de inte EN häst,snarare 10 å de flesta är ponnyer (alldeles för små för mig med andra ord) och någon är alldeles för gammal.
+ att jag inte vill rida på hästar som inte får ordenligt med mat, har någon passande utrustning, är verkade eller skodda och fulla med mask i magen!!! Och att åtgärda allt det för att kunna rida på hästen?!?! Njaeee tror inte de...

Gubben vill ju inte göra sig av me dem för han anser ju att 1.De har de bra hos honom, (han lever efter "gamla normer" hästar ska stå inne på vintern precis som kor osv)
2. Han tror att de e någon form av "ridverksamhet" han berdriver, han säger att han har hästarna för att alla barn ska kunna komma dit och rida på dem.

Och som sagt, ja tycker inte de lämpar sig att rida på hästar som får så dålig skötsel!!!

Jag kan verkligen inteförstå hur dessa ungars föräldrar tänker...men de är klart de har väl ingen djurvana överhuvudtaget!! :mad:
 
Sv: Djurmisshandel!!!

De känns ganska lönlöst att försöka hjälpa till att "rida till" hästarna, för de första så e de inte EN häst,snarare 10 å de flesta är ponnyer (alldeles för små för mig med andra ord) och någon är alldeles för gammal.
+ att jag inte vill rida på hästar som inte får ordenligt med mat, har någon passande utrustning, är verkade eller skodda och fulla med mask i magen!!! Och att åtgärda allt det för att kunna rida på hästen?!?! Njaeee tror inte de...

Gubben vill ju inte göra sig av me dem för han anser ju att 1.De har de bra hos honom, (han lever efter "gamla normer" hästar ska stå inne på vintern precis som kor osv)
2. Han tror att de e någon form av "ridverksamhet" han berdriver, han säger att han har hästarna för att alla barn ska kunna komma dit och rida på dem.

Och som sagt, ja tycker inte de lämpar sig att rida på hästar som får så dålig skötsel!!!

Jag kan verkligen inteförstå hur dessa ungars föräldrar tänker...men de är klart de har väl ingen djurvana överhuvudtaget!! :mad:


Jo du kanske inte kan rida på hästarna men det är väl ändå värt ett försök att gå dit nån dag och pyssla om hästarna och se till så de har ordentligt med mat och vatten och sen kan du ju fråga om du får gå ut och gå med dom så den kan få äta gräs nu när det är så fint ute...:grin:

Hållar han sig efter de lagar som finns, eller tar han allt på eget initiativ?:confused:
 
Sv: Djurmisshandel!!!

I dag hade lokal tidningen här hemma en halv stor artikel där huvud rubriken löd "Veterinären tvingades avliva svårt skadat häst"

Gubb jäveln hade motsatts sig avlivningen!!! Han är ju för helvete hellt dum i huvudet!!!! :mad:
Sedan i mars i år är han ålagd att bara fåå ha TVÅ hästar!!! Han har nu minst 10!!!

Det var någon sam komenterade något om nr till polisen...de va 114 14 som jag försökte ringa till....

Ja ja... oav så sitter då gubben rejält i skiten nu när de tvingades avliva den stackars idande ponnyn MOT hans vilja!!! :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Jasså det var han! (os och slutar på kar, vill inte skriva ut namnet)
Läste det i tidningen idag! Jag var med flera gånger och anmälde då jag bodde i Brålanda men inget händer. Detta är runt 10år sedan och har de stackars hästarna inte haft strö de senaste 10 åren övht, knappt ngn mat!!
Det är ju riktigt skrämmande.
Gubben är riktigt senil nu oxå och totalt livsfarlig för allmänheten! (mitt x är släkt med honom!)

Undrar om Regazzo finns kvar där???, stor fux, hade honom hemma ett tag men då gubben begärde 40000:- för en opålitlig knappt inriden häst så lämnade jag tillbax honom, försökte få honom att gå med på att jag lämnade ut honom på foder men det gick inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurmisshandel!!!

Tyvärr så har folk anmält i minst 15 års tid och INGET händer...det är verkligen skrämmande!
 
Sv: Djurmisshandel!!!

jag anmälde en äldre man och kvinna som har mängder med hästar som vanskötts, ingen mat , vatten , hovvård eller liknande.
Det enda inspektörerna gjorde vara att "säga till att såhär gör man inte" och de berättade också för mig att de inte omhändertag hästarna förrän det är så illa att man måste avliva dem :mad:

Därför har jag nu startat mitt hästhem..
 
Sv: Djurmisshandel!!!

I dag hade lokal tidningen här hemma en halv stor artikel där huvud rubriken löd "Veterinären tvingades avliva svårt skadat häst"

Gubb jäveln hade motsatts sig avlivningen!!! Han är ju för helvete hellt dum i huvudet!!!! :mad:
Sedan i mars i år är han ålagd att bara fåå ha TVÅ hästar!!! Han har nu minst 10!!!

Det var någon sam komenterade något om nr till polisen...de va 114 14 som jag försökte ringa till....

Ja ja... oav så sitter då gubben rejält i skiten nu när de tvingades avliva den stackars idande ponnyn MOT hans vilja!!! :mad: :mad: :mad:

Jag tror tom att jag har läst den artikeln :(
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Cardan:

Ja precis!!! Han är bra senil, men ja tycker att NU borde de hända ngt, de har faktiskt TVINGATS avliva en ponny mot hans vilja + att den var väääldigt illa därann... Det är dags att ta djuren i från honom NU!!! :mad:Ang, Regazzo, så vet ja inte om han finns kvar men jag har inte sett någon som stämmer i på den beskrivningen... Ska försäkerhets skull kika med min lilla syster...(hon går i samma klass som pucko tjejen som hänger i hans stall)Oav så har han då alldeles för mååånga hästar för att klara av att sköta dem vare sig han har ork eller ej...De är förjävligt rent ut sagt!! :mad:
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Jag tycker att djurskyddslagarna är för snälla. Vad spelar det för roll om han har 2 eller 200 hästar om han ändå inte kan sköta dem. Om det har hållit på så där länge hjälper inte några varningar längre. djurhållningsförbud, böter, fängelse och en stor utskällning i dagstidningen skulle sitta bra. Jag fattar inte varför föräldrarna låter sina barn vara där öht...
 
Sv: Djurmisshandel!!!

*ryser*
Jag hatar detta =(

... jag köppte mina unghingstar från ett ställe i skåne.. dom va varnvårdade osv.. fd ägaren påstod att "man ska inte röra fölets hovar förens den är färdigvuxen"

alltså menade hon att man ska vänta i ca 1-2 år? eller tills den är 4?
hon hade aldrig verkat hästarna..
jag köppte dom för att jag ville ge dem en ny chans.. de har gått några månader och dom är fortfarande "sötta i kanten"
har fått misstankar om misshandel =(...

Men jag ska fortsätta framåt och ge dem de bästa långvarigaste liven dom vill ha =)..

När ja käppte dom så tänkte jag inte på
*hur bra presterar denna hästen på banan
*vad har den och vad har den inte
(visst livshotande skador och sjukdommar hade jag i bakhuvudet)

Men.. jag köppte dom och ja fick många blickar för detta köp
men jag bryr mig inte jag ville inget annat än rädda dom små kraken :)

Veterinären som besiktade trodde inte sina ögon.. hon ville inte ens prata om hästarnas läge framför fd ägaren och avrådde oss från att köpa..

jag och killarna har gått genom berg och dal men nu går de framåt och jag fick tag i två underbara killar!
anmälde fd ägaren och allt är "frid och fröjd"

så FORSÄTT amnäla om de så ska vara dagligen..
dessa "människor" om man ens kan kalla den de borde inte få ha med djur att göra..
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Ja då...här ska fortsätta anmälas var så säker...funderar på att kika med lokaltidningen oxå om de är något de skulle kunna skriva om eller så... för att få lite fart på de hela, men som sagt de här har anmälts till å från i 15 år... :(
Min önskan är att gubbjäveln kunde dö snart!!! :bump:

Till Cardan: Fick ringa min lilla syster ang, Regazzo.
Han finns kvar, men står INTE hos "gubben", är en tjej som har tagit hand om honom och flyttat honom till ett annat stall.
Syrran hade sett honom en gång, hon sa att han såg "fräsch" ut... allit nått... :laugh:

Nu har ja oxå fått specifiserat antalet hästar till 11, varav 3 står i anat stall (bla, Regazzo).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 557
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 696
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp