Djurmisshandel!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurmisshandel!!!

STACKARNA!
En sån människa borde inte få ha hästar... Dom är ju levande varelser lika som alla andra. Tänk om den gubben skulle få va med om samma sak som hästarna. Då skulle han garranterat inte finnas nu....
 
Sv: Djurmisshandel!!!

I dag är det en artikel i lokal tidningen igen!!
Det står i stora drag, att de inte kommer göras någon direkt åtgärd mot "gubben", det är en polisanmälning gjord men det kommer ta tid bla bla bla, först skickas ett brev till gubben som han har 14 dagar på sig att svara på, hur han ser på situationen!!! (Ja vad i helvete tror ni?!!?) Sen ska ärendet upp i "rätten" ang, djurförbud lr vilka åtgärder som ska göras bla bla bla...men även om han döms till djurförbud så kan han överklaga det, å då ska hans överklagan prövas i rätten bla bla bla...
Med andra ord skulle man kort och gott kunna säga att hans hästar kommer få gå där tills de antingen dör av någon form av åkomma, som uttorkning, svält, eller kanske att de blivit uppätna infrån av parasiter... eller tills han dör!!!
Ja ska ju erkänna att ja är frestad att gå och bjuda honom på en hääärlig blåbärspaj med lite smaskens arsenik lr liknande i som extra krydda!!!
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Nu har han blivit av med alla sina hästar kan jag gladligen medela...!!!vissa har blivit avlivade o vissa sålda...shettis stot bor hemma hos mig nu:-)
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Skönt att få höra att de slutade bra, att hästarna slapp bort från han var än de hamnade..
 
Sv: Djurmisshandel!!!

*KL*
Lägg inte mer eld på den här brasan..är nära involverad i ärendet och hästarna var inte vanvårdade, misshandlade eller avmagrade, däremot hade han inte ett godkänt stall, hästhållningen var kanske inte den ultimata men alla har vi olika kriterier för vad som är ok och inte. Ärendet är nu avslutat, några hästar utplacerade resten avlivade. Att han hade hingstarna instängda har jag full förståelse för efer att ha träffat dem under längre tid.
Ni kan väl tänka på hur ni uttrycker er, inget varesej vuxet eller trevligt språk som används här och håll er till fakta när ni kommer med påståenden och kritik så det blir en relevant diskussion.
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Glöm inte bort att han fick en häst avlivad av veterinär mot sin vilja på grund av att den var skadad och den legat hjälplös i över ett dygn....

Visst, stallet var ej i skick att ha hästar i men han hade även inte gett hästarna hovvård i tillräcklig utsträckning..... och det var en hel del andra saker som önskades i hans tillsyn/hantering av hästarna...
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Javisst, allt är relativt. Men det finns mycket i mångas hästhållning som har mer att önska enligt mej. De här hade en stor hage, sällskap, mat och inga som satt o red sönder dem av okunskap. Men visst, det kunde i många fall varit bättre även där. Jag tycker bara att man kan hålla sej till fakta och tt vårdat språk om man ska diskutera sakfrågor som denna. Och i övrigt kunde ärendet skötts betydligt bättre från många håll.
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Visst är det så att man kan önska att alla var jätteduktiga och bäst på att ta hand om sina hästar. Men bara för att andra också kan bli bättre ska det inte accepteras att hästar lider. Det är ju nästan som att säga att om tillräckligt många gör inbrott så ska det bli tillåtet.....

Ska det accepteras att hästen låg ner utan att han kallade på hjälp?
Hade han kontaktat veterinär på eget bevåg eler gått med på att avliva hästen självmant så hade han haft det gamla föreläggandet på sig att dra ner på antalet hästar och göra vid stallet så hästarna han skulle ha kvar hade en bra miljö. Troligen skulle han efter det haft regelbundna besök av länsstyrelsens inspektörer så att hovvård osv sköttes....

Visst, de är tragiskt att en gammal hästkarl slutar på det viset, men han har ju faktiskt sig själv att skylla.
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Jag har aldrig sagt att det är ok eller ska accepteras.
Jag har heller aldrig sagt att han har någon annan att skylla än sej själv, dock undrar jag om förfarandet av ärendet var det bästa för hästarna, i mångt kunde det skötts smidigare och betydligt bättre.
Men nu är det som det är och de flesta av dem är ju nu borta.
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Hur man än vrider och vänder på sånt här är det i alla fall en sak som är säker. Människor tycker alltid olika. Vissa skulle vilja hänga upp honom i ögonlocken och tvinga honom att blinka medans andra rycker på axlarna och tycker att det är väl inget att hetsa upp sig för.

Som själv när inpå just detta som hänt kan jag tycka det är tragiskt och helt oacceptabelt det som hände den skadade hästen. Om någon männniska har förlorat sitt medlidande och förståelse får att varelser har ont och lider. Oberoende om det är pga senilitet eller av ren tjurighet så kan samma sak upprepas igen och då kanske det är bättre att han inte har några hästar kvar.
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Till horse_angel.
Är det de gamla stot du har, som varit där i typ ALLA år?
Då skulle min syster bli glad, hon trodde hon blivit avlivad... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Djurmisshandel!!!

Hur man än vrider och vänder på sånt här är det i alla fall en sak som är säker. Människor tycker alltid olika. Vissa skulle vilja hänga upp honom i ögonlocken och tvinga honom att blinka medans andra rycker på axlarna och tycker att det är väl inget att hetsa upp sig för.

Som själv när inpå just detta som hänt kan jag tycka det är tragiskt och helt oacceptabelt det som hände den skadade hästen. Om någon männniska har förlorat sitt medlidande och förståelse får att varelser har ont och lider. Oberoende om det är pga senilitet eller av ren tjurighet så kan samma sak upprepas igen och då kanske det är bättre att han inte har några hästar kvar.

Så fullkommligt UNDERBART RÄTT skrivet!!!
 
Sv: Djurmisshandel!!!

Då det tydligen är en hel del på gång i detta ärende och en del redan har hänt så låser jag härmed denna tråd.

Mvh

/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 557
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 696
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp