Djur ägaren har överlåtit djuren.

Sv: Djur ägaren har överlåtit djuren.

Lycka till! Jag tycker (efter att ha läst alla inlägg) att du gjort helt rätt och ansträngt dig mer än man kan begära. Visst kan man tolka lagar och regler på många sätt, men med tanke på att du har kontakt med både länstyrelse, polis och jurist så har jag svårt att tro att du kan råka illa ut. Vad gäller äganderätten för varmblodet så har ju du gjort vad som står i den makt för att hitta rätt ägare, om denne sedan har ett annat avtal med fodervärden/hyresgästen och inte upplyser dig om det så kan du ju knappast lastas för det. Jag kanske resonerar utifrån sunt förnuft och inte vad lagen säger, men jag tycker att man borde få "poäng" för att man gör gott!

Btw... angående äganderätt så är det den som står som ägare som äger hästen. Jag har själv haft lite trassel med det då säljaren av den ponny vi köpt inte skickat in papper om ägarbyte när han fick hästen, vilket innebär att jag fått ta kontakt med den tidigare ägaren för att göra ägarbytet. Det spelar ingen roll att han som sålde hästen till mig har ett köpeavtal, ägarbytet måste enligt Svehäst göras mellan den som står som ägare och mig.

Det är helt fel information. Den som kan visa att den äger hästen (kvitto, överlåtelse etc) är ägare till hästen.

Att Svehäst har andra regler för sitt register är en helt annan sak. Men ägarförhållande och deras register är helt skilda saker.

Svarar många samtidigt:

Jag trodde också förr att det var "så enkelt att bara sälja en häst som någon dumpat på en" men efter att både ha haft häst uppstallad hos juridiskt kunniga och dessutom läst ett ganska gedigert antal trådar här på buke om just hästar som blivit dumpade (eller stallägare som fått skulder) så har jag lärt mig att det itne alls är så lätt som många (inklusive mig själv förr) tror. Det är en stor skillnad på döda ting och levande varelser när det kommer till lagen i mångt och mycket.

Och jag håller med dig, det Borde vara riskfritt eftersom hyresgästen enligt TS överlåtit djuren på TS men... det finns inga bevis för det.

Ingen verkar reflektera över Risken (inte den deffinitiva sanningen) att hyresgästen kan komma och kräva sina djur tillbaka.

TS har inte heller svarat på vilken typ av fodervärdskontrakt hyresgästen och varmblodets ägare hade. Är det frågan om livstids fodervärd?

Hyresgästen har enlit TS muntligt överlåtit djuren på TS och det innebär att TS hade laglig rätt att lämna tillbaka varmblodet men... återigen, överlåtandet är endast muntligt och tills dess att det finns skriftligt så finns risken att hyresgästen ändrar sig och säger att den aldrig överlåtit djuren.

I det här fallet rör det sig ju inte om att TS tagit emot en häst för uppstallning och den övergivits utan, om jag fattat det hela rätt, det är en hyresgäst som övergivit djur på den hyrda platsen. Jag har väldigt svårt att tro att fastighetsägare med automatik skulle vara ansvariga för att ta hand om övergivna djur och TS verkar inte ha varit delaktig i skötseln av de övergivna hästarna.

Man skulle kunna önska att alla jurister per automatik hade rätt om de sa att de visste något men så är inte fallet.
Allt beror på, vågar motpartnen dra sin sak till rätten? Är det samma polis som man haft kontakt med som kommer att ta emot anmälan? Det behöver det inte vara... anmälan kan komma om ett år och då kanske den polis man haft kontakt med inte jobbar kvar, eller så är h*n upptagen med annat och överlåter ärendet till en annan polis.
Det en jurist hävdar kommer en annan att motsätta sig.
Det är en fråga om tolkning av lagen och när det är en tolkning finns det gråskala, dvs variation.

Det undrar jag med. Även hur många jurister man ska kontakta igentligen.
Detta är inte första tråden som tar upp de här med jurister, i en annan tråd
fick en Ts rådet till att kontakta en jurist men när den väl gjort det och fått ett
svar så ifrågasattes svaret och jurïsten.
Dom om några här i landet borde väll ha lite hum om vad som gäller i lagens mening? Annars kan vi ju lägga ner utbildningarna om gemene man kan tolka lagen bättre :cool:

Lagen är en tolkningsfråga och även om jurist, polis och länstyrelsen (som fö inte har någon juridisk rättighet att avgöra om du har rätt att sälja djuren hyresgästens medgivande) säger att du ska göra något så innebär det inte att de per automatik har rätt om det skulle bli åtal och komma upp i rätten.

Du missförstår mig nog och tror att jag anser att du gjort fel, vilket jag inte tycker. Vad jag däremot tycker är att du inte bör förvänta dig att det inte kan bli några som helst problem för din del. Hade du haft skriftlig överlåtelse av djuren på dig hade du haft ryggen fri vid eventuella framtida problem men det saknas just nu.
Jag och säkert många med mig hoppas att polisen ska få tag på ägarna så att du kan få en skriftlig överlåtelse av djuren eftersom det är det du vill (väll?).

Det är det enda i din situation som gör att du kan få problem i framtiden. Obs att jag skriver kan, eftersom det inte alls är någon garanti för att hyresgästen får för sig att ta tillbaka sin muntliga överlåtlse till dig.

Det är kul att folk verkar veta mer än både polis, länsstyrelsen och jurist tillsammans. Som jag skrev innan är alla mina beslut gällande djuren tagna med dom. Om inte de har rätt vem ska man då vända sig till?:confused:

Precis! Det är lätt att tro att ett pass eller ett register är ett bevis för ägande men så är inte fallet.

Visst var det helt sunt förnuftigt korrekt att gröa som TS gjort, men det innebär inte att lagen tänker ändra på sig om det skulle bli problem.
Svensk lag Är svensk lag och har man gjort något som man inte får göra så blir det koncekvenser av det.

Polis, jurist och länstyrelsen (som återigen inte har den minsta befogenhet över äganderättsfrågor så jag vet inte varför den ens ska användas som någon sorts referens?) tolkar lagen, de läser inte den... Det är stor skillnad. Att läsa något är svart och vit, dvs det finns endast ett svar som är rätt. När man tolkar finns det olika rätt och då kan det bli problem om man gör något sådant som TS gjort och sedan utgår ifrån att hyresgästen (som ju redan bara muntligt överlåtit djuren på TS och försvunnit) kommer vara ärlig.

Lycka till! Jag tycker (efter att ha läst alla inlägg) att du gjort helt rätt och ansträngt dig mer än man kan begära. Visst kan man tolka lagar och regler på många sätt, men med tanke på att du har kontakt med både länstyrelse, polis och jurist så har jag svårt att tro att du kan råka illa ut. Vad gäller äganderätten för varmblodet så har ju du gjort vad som står i den makt för att hitta rätt ägare, om denne sedan har ett annat avtal med fodervärden/hyresgästen och inte upplyser dig om det så kan du ju knappast lastas för det. Jag kanske resonerar utifrån sunt förnuft och inte vad lagen säger, men jag tycker att man borde få "poäng" för att man gör gott!

Jag tycker att du har varit jätteduktig och verkligen gått igenom allt för att det ska bli så rätt som möjligt. Till och med kom du ihåg att din pappa behövde ett produktionsplatsnummer för fåren. Imponerande ;) Lycka till nu!

men borde då inte ägaren till travaren informera om att vi har ett livstidskontrakt. Annars så kan man kanske se det som att hon tillfälligt tar hand om sin häst då fodervärden fått förhinder. För i slutändan är det väl i alla fall ÄGARE som har det slutliga annsvaret för sin häst?

Hur menar du nu?

Ägaren har alltid det yttersta ansvaret så ja. Men frågan är, vem Är ägaren? TS, hyresgästen? Och i varmblodets fall finns det dessutom ytterligare ne partner, den person som nu har varmblodet.

Det egentliga svaret ska ju vara att det är TS som är ägaren men eftersom hyregästen bara stuckit och det utan att skriva något papper på överlåtande av djuren så är ju frågan, vad händer om hyresgästen kommer tillbaka och säger att den aldrig överlåtit djuren?

Fick bild på varmblodet igår av dess ägare och jag säger det är helt fantastiskt hur fin hon har blivit sedan hon hämtade hem henne, jätte fin i pälsen, ätit upp sig och har verkligen fått tillbaka gnistan på bloggen kan man se bilden som var tagen och skickad igår. Trodde inte att det var samma häst.

Nu ska man iväg och jobba 6 timmar sedan åka och plocka upp lite saker på hööks och charlies sedan bär det raka vägen upp till hälsingland och djuren. Kan knappt vänta. Hovslagren kommer i morgon och veterinären i övermorgon :)

Efter långhelgen med djuren.
Tur i oturen att hovslagren kom upp i torsdags, pappas häst var varm och svullen sedan tisdagen och han kunde inte förstå varför hästen haltade. Hovslagaren tog honom först och blev helt överlycklig när han fann en hovböld. Karvade ut reält och vi la ett bandage, haltade nästan inget efter det och idag (onsdag) haltar han inget. Både araben och shettisen fick sina hovar verkade och lilla shettisen fick jätte mycket beröm för sina ben.

Veterinären kom upp i Fredags och vaccinerade all kommer åter igen om fyra veckor. Misstankarna om att araben var dräktig släpptes direkt när jag kom upp förra veckan då magen gått tillbaka, enligt veterinären misstänker man att hon kasstat. Men hon var orolig för lilla Xtra (shettisen) som var jätte undernärd och man misstänkte ochkså att hon hade all mask en häst kan ha i magen. Veterinären ringde in recept på avmaskning och vi åkte ner direkt och hämtade, dubbel dos. Och så var det en sak till hon är totalt täckt i loppor/löss. Så vi skaffade medel mot det med, men tog inte riktigt bra, har nu fått utskrivet nått annat som pappa lade på igår, så för hoppningsvis blir hon av med dem små jävlarna snart.

Det ser även ut att lösa sig med överskrivningen med araben också.
Det ser ut som att det kan lösa sig rätt bra ändå :bump:

Efter långhelgen med djuren.
Tur i oturen att hovslagren kom upp i torsdags, pappas häst var varm och svullen sedan tisdagen och han kunde inte förstå varför hästen haltade. Hovslagaren tog honom först och blev helt överlycklig när han fann en hovböld. Karvade ut reält och vi la ett bandage, haltade nästan inget efter det och idag (onsdag) haltar han inget. Både araben och shettisen fick sina hovar verkade och lilla shettisen fick jätte mycket beröm för sina ben.

Veterinären kom upp i Fredags och vaccinerade all kommer åter igen om fyra veckor. Misstankarna om att araben var dräktig släpptes direkt när jag kom upp förra veckan då magen gått tillbaka, enligt veterinären misstänker man att hon kasstat. Men hon var orolig för lilla Xtra (shettisen) som var jätte undernärd och man misstänkte ochkså att hon hade all mask en häst kan ha i magen. Veterinären ringde in recept på avmaskning och vi åkte ner direkt och hämtade, dubbel dos. Och så var det en sak till hon är totalt täckt i loppor/löss. Så vi skaffade medel mot det med, men tog inte riktigt bra, har nu fått utskrivet nått annat som pappa lade på igår, så för hoppningsvis blir hon av med dem små jävlarna snart.

Det ser även ut att lösa sig med överskrivningen med araben också.
Det ser ut som att det kan lösa sig rätt bra ändå :bump:
vi fick hem en shettis med löss för ett antal år sedan (då man fortfarande fick använda etotal på häst) Vi insåg snabbt att klippa hästen underlättade behandlingen väldigt mycket. Så om ni inte blir av med dem nu, försök att helklippa och behandla igen. Det funkade för oss :)

Jag har också fått hem en unghäst med löss en gång....

Vi blev rekommenderad Switch....

Problemet var att det var mitt i vintern och att det då var extremt svårt att få fatt i men vi lyckades så småningom och lössen försvann på mindre än 1 dygn och kom aldrig åter....

Jag fick faktist ett tips från en välkänd äldre herre som haft häst hela sitt liv och har fortfarande. Helt underbar människa, har aldrig sett någon ha sådan koll och pli på sina hästar. Man kan sitta i flera timmar och bara lyssna på hans historier.
Han sa att en dosa lössnus som blandas med lika mycket vatten och t-röd. Gno rent hästen med grönsåpa och skölj, sedan gnor man in denna blandningen över hästen och upprepar 2-3 gånger, sedan är dem veck.

För övrigt mår alla djuren bra åker upp igen nästa vecka och pysslar om dem. Funderar på om man kanske ska ta ner araben till Jönköping efter sommaren så att jag verkligen kan sköta om henne, synd bara att det är så jävla dyrt när man hyr in sig i ett stall.

Ja man vattnar ju med nikotinvatten för att få bort spinnkvalster på blommor också.

Nu är allt äntligen löst :) hästägare till två fina hästar, som äter och mår bra och just nu bara går och myser i sin stora hage:banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Ekonomi & Juridik Hej, vet inte om jag postar rätt, men men. Har ett litet problem och vet inte alls vad för regler som gäller eller hur jag ska gå...
2
Svar
24
· Visningar
4 612
Senast: MonteRose
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 227
Senast: Lobelia
·
A
Övr. Hund Där min deltidshäst står har grannen en liten papillon, eller hade. Grannen över dessa grannar har två rottweiler, en tik och en hane...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama