Djur ägaren har överlåtit djuren.

TIzzANO

Trådstartare
Tänkte höra lite med Bukus folket.
Jag hyr ut min gård, i onsdagskväll fick jag ett samtal från hyresgästen om att han var tvungen att sticka och lämna djuren. Då jag har 6 mån uppsägningstid så undrade han om jag var intresserad av att ta över djuren som betalning för 6 månader. Jag tänkte inte så mycket på det då men sa att jag tar hande om djuren och vill att han återkommer (ringer) om en vecka så att vi får lösa detta. Det har nu gått en vecka och jag har försökt att nå personen flera gånger via mobil, sms och mail även hans sambo. Inte ett ljud. Polisen och länsstyrelsen är inkopplade men kan inget göra då djuren inte är vanvårdade. Alla pass och papper finns kvar på gården. Hur går man tillväga nu?
Vi tar ju gärna över djuren men då det bara var ett muntligt avtal och ingen som hörde är det gilltigt? ENligt polisen så var det ett avtal men ett "sviningt" Vi kan inte flytta djuren förens vi står som ägare och för att det skall hända måste han ju skriva över dem på oss/mig. Det är får och 3 hästar (shettis, varmblod och en arab).
Vi känner ju även så att det blir svårt att hålla koll på dem om vi inte kan flytta dem till pappas gård då jag bor på annan ort. Lite moment 22, någon som varit med om liknande och hur kan man lösa detta?

Sv: Djur ägaren har överlåtit djuren.

Jag hade tagit hand om djuren sålänge , flyttat över dom till din pappas gård. Djuren ska ju inte behöva lida för att han är ett svin!!!!

Det måste väl finnas motsvarande regel som om en hyresgäst försvinner och lämnar sitt bohag? Då vill jag minnas att man ska förvara bohaget, om personen inte hört av sig inom 6 mån övergår sakerna i ens egen ägo och då kan man göra vad man vill med dem.

Det är inte så att hyresgästen har blivit hämtad för att avtjäna straff? I så fall lär det ju bli svårt att få tag på vederbörande.

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle få några större konsekvenser om ni flyttar djuren, så jag tycker att ni ska flytta dem till din pappa. Det är ju inte så att ni undanhåller djuren från ägaren, utan ni försöker bara lösa en situation där ägaren har satt er i skiten.

Det värsta som kan hända om ägaren börjar bråka är förmodligen att ni får en skitsumma i böter - förmodligen mindre än bensinkostnaden för att åka och ta hand om djuren.

Jag hade flyttat djuren, meddelat Länsstyrelsen och Polisen var de finns. Ni har ju faktiskt omvårdnadsansvar för dem, och för att uppfylla detta på ett bra sätt är det inte orimligt att behöva flytta dem.

Pratade med Länsstyrelsen igår och vi har fått klartäcken att flytta djuren så att vi kan se över dem bättre. Har även talat med en Jurist för att kunna skriva över hästarna på mig. Enligt juristen så gäller det muntliga, men det kan bli svårt att bevisa, då jag inte spelade in samtalet (lätta att vara efterklok). Så frågan är hur man lyckas få dem överskrivna så att jag står som ägare??

Hästarna är inte heller vaccinerade under en 2 års tid och säkert inte avmaskade heller. Ska man lägga ut pengar på det nu eller avvakta? Ingen av hästarna är i akut behov av veterinär. Dock så vet jag inte om Araben är dräktig. Personen som ärger hästen pratade om att någon av hästarna skulle föla, men det var i februari dem pratade om det. Men araben är den av hästarna som är mest rund om magen och buken, samt såg jag något som ser ut som vaxproppar i söndags, juvrena är platta och småa. Hon är väldigt tillgiven och vill vara nära en hela tiden och följer en vart man än går. Jag hoppas att detta jävla skit löser sig snart.

För övrigt ligger detta ärende hos Lässtyrelsen och hos polisen, polisen har även varit upp och gått igenom hela gården och kollat igenom papprena som finns på alla djuren.

För övrigt ligger detta ärende hos Lässtyrelsen och hos polisen, polisen har även varit upp och gått igenom hela gården och kollat igenom papprena som finns på alla djuren.
Ägaren kanske var efterlyst och stuckit utomlands...polisen lär väl inte gå igenom hela gården (husrannsakan?) annars..?

Ägaren kanske var efterlyst och stuckit utomlands...polisen lär väl inte gå igenom hela gården (husrannsakan?) annars..?

var ingen husrannsaka, dem ville bara konstatera att ingen person gömde sig där. Papprena gick dem igenom för att finna telefonnummer, adresser osv.

dem ville bara konstatera att ingen person gömde sig där.
Undrar varför de ville veta att ingen gömde sig där...låter konstigt. Alltså jag menar inte att det du skriver är fel, känns bara konstigt att de gjorde så. Kanske ägaren hade nåt otalt med dem ändå.
Man ger väl inte bort sina djur och försvinner spårlöst utan anledning.

Vill bara uppdatera lite.
Har idag hållt på hela dagen med att spåra två av hästarna då jag inte kunde hitta något köpekontrakt på dem och att hyresgästens namn inte heller stod i passen.
Ringde uppfödaren till Shettisen och fick tala med uppfödaren, hon var mycket lessen att höra vad som hänt. Personen i fråga hade haft ponny på foder och sedan efter en utdragen prosses betalat före henne. Man har skickat pappren om ägarbyte, men personen i fråga har inte skickat in dem och uppfödraren står fortfarande som ägare. Hon skickar nya pappren till mig.

Varmblodet, hittade inget nummer till ägaren så även där ringde jag till uppfödaren (som precis vid samtalet var på 3-års test på strömsholm). Även här var man mycket trevliga och ville hjälpa till. En timme senare ringde ägaren till varmblodet upp och jag förklarade som det var. hon blev jätte lessen då hon bara haft ut sin häst på foder och dem slutade att höra av sig. Hon hade heller ingen aning om att dem hade flyttat ca 3,5 timmar bort heller. Hon var dock mycket glad att jag tagit hand om hennes häst och att jag ringde. hon kommer och hämtar hem henne i morgon.

Nu är det bara araben kvar och hon är den enda som veklingen hyresgästen står som ägare på. Men skall tala mer med Juristen till veckan osh se hur vi kan lösa det med överskrivingen. Återkommer

Jösses vilken soppa! Ang om araben är dräktig så kan det ju vara bra att veta med tanke på foder, förberedelser för fölningen osv. Be någon som är mer erfaren med hästavel titta på henne om du inte har möjlighet att ta ut veterinären på en gång.

Ang avmaskning så träckprova dem och se om du behöver avmaska. Vaccination är bra att göra, men det är ju inget som är akut.

Vilken tur att du kollade upp hästarna så att varmblodets ägare får tillbaka henne.
Innan du skickar iväg hästen till denna person, finns det något bevis på att hon verkligen fortfarande äger hästen? Menar inte att vara negativ men säger det så att du inte ska bli lurad. Hästen kan mkt väl ha skickats på foder för att senare blivit köpt av din hyresgäst.
Hoppas dock att det löser sig för er.

Personen som ägde varmblodet stog även som ägare i passet. När jag talade med henne så hade hon bara lånat ut hästen på foder. Hon dokumenterade sig med leg när hon kom upp och det stämde med personen som stog som ägare i passet. Hon var i alla fall mycket glad att jag kontaktade henne så att hon kunde hämta hem sin häst och var oss evigt tacksamm att vi tagit hand om hennes häst under dessa dagar.

Veterinär och hovslagare är beställd upp till nästa vecka för att verka hovarna på araben samt veterinären skall vaccinera hästarna och kolla hur långt gånget araben är i sin dräktighet.

Undrar precis som "korven" hur ska fölet reggas? Hittar inga papper på att araben har blivit beteckt denna gången. Hinnar beteckningspapper till fölet hon fick förra året och på att man såld det fölet, men sedan inget mer.

Nu har hästen åkt men...

Ett hästpass är inget ägarbevis, det är en handling som tillhör hästen, inte ägaren. Vem som står som ägare i passet spelar ingen roll.
Vem hästen är regostrerad på är inte ens ett bevis för att man äger hästen. Ett kvitto eller köpekontrakt är det däremot. (och jag gissar att ni inte hittade något sådant i huset).
När någon köper en häst så kan de låta bli att registrera om hästen på sig, det innebär ju inte att de inte köpt hästen.

Nu säger jag inte att det i ditt fall var så att personen som kom och hämtade hästen ljög för dig men skriver detta utifall att någon annan i din situation och läser tråden.

Låter dock märkligt att din hyresgäst bara stuckit och nu inte går att nå!
Har de lämnat mycket papper och andra saker (kläder, papper, personliga saker) eller är det endast saker som rör djuren som är kvarlämnade?
Om det finns personliga saker kvar låter det nästan som de flytt!?

När en travägande bekant drog så tog han bara med sej passet och ett ombyte kläder, resten lämnade han i lägenheten och nu ligger alla papper på vinden i några kartonger....
Dom papprena som inte polisen tog med sej förståss.....

Han drog p.g.a. pengaskulder både här och där..... betäckningsavgifter, moms, skatteskulder m.m. m.m.

Nu har hästen åkt men...

Ett hästpass är inget ägarbevis, det är en handling som tillhör hästen, inte ägaren. Vem som står som ägare i passet spelar ingen roll.
Vem hästen är regostrerad på är inte ens ett bevis för att man äger hästen. Ett kvitto eller köpekontrakt är det däremot. (och jag gissar att ni inte hittade något sådant i huset).
När någon köper en häst så kan de låta bli att registrera om hästen på sig, det innebär ju inte att de inte köpt hästen.

Nu säger jag inte att det i ditt fall var så att personen som kom och hämtade hästen ljög för dig men skriver detta utifall att någon annan i din situation och läser tråden.

Låter dock märkligt att din hyresgäst bara stuckit och nu inte går att nå!
Har de lämnat mycket papper och andra saker (kläder, papper, personliga saker) eller är det endast saker som rör djuren som är kvarlämnade?
Om det finns personliga saker kvar låter det nästan som de flytt!?

Det har ju framgått tidigare i tråden att hästarnas ägare smitit... polisen har varit där osv.

Hur som helst är det ju inte riktigt TS problem om nu den som hämtat hästen skulle ha ljugit, det blir ju en häst mindre att ta hand om... hästar som inte var TS från början utan som hon bara hux flux fick "dumpade" på sig.

Dessutom tycker jag nog att man inte alltid behöver utgå ifrån att folk ljuger och luras... ;)

kl*

Personen som stod i passet och som också hämtade hästen måste ha velat hästen väl, annars hade personen knappast hämtat den.
Win-win för hästen och TS ser jag det som.

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Ekonomi & Juridik Hej, vet inte om jag postar rätt, men men. Har ett litet problem och vet inte alls vad för regler som gäller eller hur jag ska gå...
2
Svar
24
· Visningar
4 612
Senast: MonteRose
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 227
Senast: Lobelia
·
A
Övr. Hund Där min deltidshäst står har grannen en liten papillon, eller hade. Grannen över dessa grannar har två rottweiler, en tik och en hane...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama