Sv: Djupströbädd och tjäle?
Dock blev jag tveksam av helt nya orsaker. Jag hade inte föreställt mig att bädden skulle bli så tjock (den var nog närmare en meter redan nu och det är flera månader kvar före betessäsongen) och det innebär att hästarna skulle få rätt rejäla höjdskillnader när de ska in och ut. Dessutom verkar det inte särskilt troligt att man ska kunna köra ut djupströbädden och gödsla med den samma år, det verkar bli rätt mycket obrunnen halm i den. Överlag får man ju en bättre gödsel om man mellanlagrar den ett år men vi har ingen annanstans att lägga den under tiden. Kan man själv påverka hur fort bädden brinner färdigt?
Vi har en permanentbädd av halm och maxhöjden på den har varit ca 40 cm. Vi har för det mesta kört ut den efter ett år, förra omgången så låg den i två år och den blev inte märkbart högre än vanliga år. Vi har en tröskel på 1 dm in till lösdriften, mer än så behövs inte för att hålla bädden på plats (men då är inte golvet helt plant iofs utan det blir djupare ju längre in mot mitten man kommer).
Ser man sedan på bädden i genomskärning så består den av 3 lager: Översta som är ren och fluffig halm, mittenlagret som består av kompakt o blöt "röd" halm + lite kvarglömda bollar och så understa lagret som består av svart gegga.
Vi mockar dagligen ut de skithögar som blir och skull det röda kissiga, halvbrända dyka upp till ytan någonstans så tar vi bort det. När vi strör mycket så lägger vi in kanske 40-50 kg halm i veckan (detta till 3 hästar på ca 35 kvm lösdrift), övriga veckor ca hälften och då äter våra hästar en del.
Vid utmockning så sparar vi det vi kan av fluffhalmen att ha i botten på nästa bädd. Ingen risk att det hamnar en massa ren halm ute på gödselstacken! Vi har gödslat med årets gödsel utan problem.
Påskynda förbränningsprocessen skulle väl annars vara att man gräver om i gödselstacken + har maskar i den?
Hoppas du vågar prova halmbädd! Sköter man den rätt så får man en varm, mjuk, luktfri* och ren säng för hästarna att mysa i!
*) Under regntunga höstdagar så har vi hjälpt till att hålla bädden luktfri med Staldrent eller annat motsvarande pulver (några nävar i veckan).