djupa strålfåror

misan

Trådstartare
Hur djupa ska/kan de egentligen vara utan att det är skadligt? Hästen ifråga har nog alltid haft ganska djupa strålfåror, men nu tycker jag det ser nästan äckligt ut. Alltså, inte att de ser konstiga ut, men bara så himla djupa. Han verkar inte ha ont eller nåt, så jag kanske bara överreagerar... Det kanske inte gör nåt om de är så, utom att det är så svårt att rengöra ordenligt, men går det alls göra något åt? Vad kan det bero på? Jag tycker hovarna ser fina/normala ut i övrigt och han har aldrig haft problem med dem.

Det kan vara svamp eller röta.

Ta fingervarmt grönsåpevatten och skrubba strålen med (med en diskborste) och låt sedan hästen stå med hoven i såpvatten 5-10min (i en 2liters galssburk). Upprepa ca var tredje dag.

Om det inte hjälper kanske du får ta till lite mer drastiska metoder, men prova med det först.

Jag tror tyvärr inte att chansen är så stor att jag fr honom att stå i vatten så länge, han kliver helst inte ens i vattenpölar... :) Jag håller på att behandla en annan häst mot strålröta, med kopparsulfat, men det kanske är dumt med så starkt medel om det inte säkert är nåt som behöver det... Får nog låta hovis kolla på det nästa gång, men känns så onödigt att släpa hit honom bara för att titta på nåt som kanske inte är nåt, vill ju inte varka hur hysterisk som helst :crazy:

Men du kan väl skrubba strålen med såpvatten även om han inte vill stå i det sedan. Någon nytta borde väl det göra..

Om det nu är röta"light" (alltså inte alltför mycket) tycker jag det brukar funka bra att pensla på rejält med tjära ett par tre gånger i veckan.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 890
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar