djävulsklorot

aglaonema

Trådstartare
Hur länge kan man max ge en häst djävulsklo och hur stor mängd? Har hört
10-15 kg/dag men vet inte hur lång tid man kan använda den dosen.

Sv: djävulsklorot

Om du söker på forumet så kommer du att hitta massvis med trådar om Djävulsklo.

Ja fast det står ingenstans hur mycket man kan ge under hur lång tid utan att hästens mage tar skada. ;)

Max två veckor i taget brukar man väl säga om antiinflammatoriskt?
För att inte missa symptom helt enkelt som jag förstått eftersom det också verkar smärtlindrande.

nja finns många hästar som käkar butta i en månad och fler..... att det inte är så jättebra är ju en annan sak, men det finns hästar som gör det och klarar av det.

men örter fungerar annorlunda. ofta, men inte alltid, får man ge det i några veckor innan man får en effekt av det.
man kan ge den ganska länge bara man har koll på magen. skulle ge nåt för magen samtidigt!

ts; varför vill du ge dk?? tänk på att för vissa hästar så är en dos dk lika med 2-3 g butta! detta enligt forskning på preparatet buteless, undersökningen publicerades i en utländsk hästtidning för några år sen. det är alltså inget man ska ge utan vidare.

Ska ge det pga artros men kan man ge så mycket som 15 g/dag i månader, när bör man sänka dosen eller sluta ge.

nja finns många hästar som käkar butta i en månad och fler..... att det inte är så jättebra är ju en annan sak, men det finns hästar som gör det och klarar av det.

Jag tänker som så att Djävulsklo är icke-receptbelagt. Om ett otränat öga ska avgöra så bör man inte ge så lång tid just för att undvika att överbelasta hästen när den plötsligt känns fräschare.
Känner man att det inte gett önskvärt resultat på den tiden kan man alltid fortsätta en 2 veckors-period till. Men inte i all evighet givetvis! ;)

Om en veterinär skriver ut butta så är det ju en sak och när en amatör chansar på huskurer är det en annan! :angel:

men har hästen en aktiv ledinflammation eller pålagringar? vill du ge det för att hålla en gammal häst smärtfri så den kan njuta av ett pensionärsliv? eller för att kunde rida den?

Hästen hade enligt veterinären en förändring i brosket men ingen inflammation. Vill ge det för att se om det går att få hästen symtomfri då hon är snubblig. Hon rids inte så mycket i nuläget endast i skritt och bara rakt fram.

Veterinären säger att det inte finns mer än artroskopi att göra men jag är inte helt säker att jag tror honom. :D :angel:

okej. jag frågar bara för att jag vill att du ska vara medveten om att på många hästar har dk en rejält smärtstillande effekt utöver den antiinflammatoriska. dvs att det kan vara svårt att veta om hästen verkligen är bättre eller bara smärtstillad. och då är det lätt att en skada kan förvärras. det finns tom folk som tränar och även tävlar sina hästar på dk i den tro att det är naturligt och därför okej. :crazy:

men om hon bara rids på skrittpromenader borde det inte vara någon fara.:) ge lite bakjäst eller annat för magen samtidigt.

Ger man djälvulsklo i flytande form (tinktur) så brukar man ge under en månad. Följ doseringsråd på flaskan.
Torkad rot behöver längre tid på sig för att tas upp i kroppen (3 veckor innan mäkbara resultat) så där bör man ge under 1,5 månad ungefär. Av den torkade roten ger man 15-20g per dag för ponny och 20-30 g per dag för stor häst.
Hästar med känslig mage (magsår/katarr) bör undvika djävulsklo. Det finns en annan ört som heter Boswellia som har i stort sett samma egenskaper som dk men den är mer snabbverkande och påverkar inte magen lika negativt.

Torkad rot behöver längre tid på sig för att tas upp i kroppen (3 veckor innan mäkbara resultat) så där bör man ge under 1,5 månad ungefär. Av den torkade roten ger man 15-20g per dag för ponny och 20-30 g per dag för stor häst.
Hästar med känslig mage (magsår/katarr) bör undvika djävulsklo. Det finns en annan ört som heter Boswellia som har i stort sett samma egenskaper som dk men den är mer snabbverkande och påverkar inte magen lika negativt.

Nu vet jag inte så mkt om djävulsklo.
Men jag har förstått det som att det kan vara ganska stor skillnad på hur pass starka olika växtplantor är. Det kan kanske vara ännu större skillnad mellan två olika rötter? Rötterna lagrar väl olika ämnen?
Jag undrar därför om jag skulle våga ge ngt liknande till en häst. Om det tar 1,5 månad innan man märker ngt resulat så måste det betyda att det verksamma ämnet lagras i kroppen. Jag tycker att det låter lite läskigt även detta med magen.

Men det är kanske jag som har för stor respekt för alla dessa växter som används till allt möjligt? Hur vet man att man inte ger förstor dos?

Som tillägg till det du skrivit så är väl ett ev. alternativ att smörja utvärtes istället?
Vet att det finns liniment med djävulsklo. Lite som reklamen; "varför behandla hela kroppen när du vet vart du har ont?" :p

Ger man djälvulsklo i flytande form (tinktur) så brukar man ge under en månad. Följ doseringsråd på flaskan.
Alltså, det här undrar jag lite över. Fick tipset av en veterinär:eek: att ge en hund dk. Fick hem burken med ordinationsrekomendationen 1 tablett för liten hund, 2 tabletter för stor hund. Då undrar jag verkligen. Liten hund för mig är från chihuahua (vikt, under kilot) till låt säga mops (fem till tio kilo?) Stor hund... Dalmartinertik (ca 20-25 kilo) - st Bernard (ca 70 kilo). Detsamma gäller tydligen ordinationen för häst: 15-20g per dag för ponny = vikt från 100 kilo till 400 kilo, 20-30 g per dag för stor häst: från ca 400-1000 kilo... Vad ska man gå efter???? Inte riktigt seriöst tycker jag...

Alltså, det här undrar jag lite över. Fick tipset av en veterinär:eek: att ge en hund dk. Fick hem burken med ordinationsrekomendationen 1 tablett för liten hund, 2 tabletter för stor hund. Då undrar jag verkligen. Liten hund för mig är från chihuahua (vikt, under kilot) till låt säga mops (fem till tio kilo?) Stor hund... Dalmartinertik (ca 20-25 kilo) - st Bernard (ca 70 kilo). Detsamma gäller tydligen ordinationen för häst: 15-20g per dag för ponny = vikt från 100 kilo till 400 kilo, 20-30 g per dag för stor häst: från ca 400-1000 kilo... Vad ska man gå efter???? Inte riktigt seriöst tycker jag...

Rekommendatioenerna är ju ändå bara rekommendationer. Man får väl använda sunt förnuft.

Nu vet jag inte så mkt om djävulsklo.
Men jag har förstått det som att det kan vara ganska stor skillnad på hur pass starka olika växtplantor är. Det kan kanske vara ännu större skillnad mellan två olika rötter? Rötterna lagrar väl olika ämnen?
Plockar man själv örter så bör man vara noggrann med VAR man plockar dem, NÄR man plockar dem, vilken del av växten man ska ta och vilken ålder plantan har. Köper man av en välrenommerad tillverkare så kan man nog förutsätta att örten är "korrekt" och av jämn kvalitet. Nu plockar vi ju knappast djävulsklorot här i Sverige så just i detta fallet är det nog inte aktuellt.
Jag undrar därför om jag skulle våga ge ngt liknande till en häst. Om det tar 1,5 månad innan man märker ngt resulat så måste det betyda att det verksamma ämnet lagras i kroppen. Jag tycker att det låter lite läskigt även detta med magen.
Örterna skall absorberas av hela kroppen innan man märker av en förändring. Olika örter tar olika lång tid på sig för att tas upp i kroppens vävnader och därför tar det olika lång tid för olika växter att ge synbara resultat. Torkad ört (ffa rötter som är lite hårda) behöver längre tid för att absorberas än t ex blad.
Djävulsklorot stimulerar matsmältningen men skall undvikas om det finns minsta lilla indikation på mag- eller tarmproblem. Då är Boswellia betydligt säkrare att använda.
Men det är kanske jag som har för stor respekt för alla dessa växter som används till allt möjligt? Hur vet man att man inte ger förstor dos?
Det är bra att ha respekt. Örter kan vara farliga vid felaktig användning. De flesta av de vanligast "hästörterna" är dock inte skadliga och ger man inte dem under längre tid än 1,5-2 månader skall de inte påverka negativt med några få undantagsfall.
De flesta örter kan man ge 30-40 gram av per dag till 500 kg häst utan att det är skadligt men det är sällan det behövs så stor mängd. Ibland kan det räcka med så liten dos som 10 gram, det är helt beroende på varje individ.

Örter är dock inget som man själv ska laborera om man inte har de kunskaper som krävs. Ta kontakt med en utbildad fytoterapeut för rådfrågan.

. Köper man av en välrenommerad tillverkare så kan man nog förutsätta att örten är "korrekt" och av jämn kvalitet.

Örterna skall absorberas av hela kroppen innan man märker av en förändring. Olika örter tar olika lång tid på sig för att tas upp i kroppens vävnader och därför tar det olika lång tid för olika växter att ge synbara resultat. Torkad ört (ffa rötter som är lite hårda) behöver längre tid för att absorberas än t ex blad.

jag antar att de analyserar dem ibland i så fall.

Det måste väl ändå betyda att det lagras i vävnaderna? Att rötter tar längre tid beror väl på att det tar längre tid för kroppen att bryta ner dem och då hinner den inte ta upp lika mkt? Jag är fortfarande lite tveksam. men det är nog jag som är misstänksam.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar