Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nja finns många hästar som käkar butta i en månad och fler..... att det inte är så jättebra är ju en annan sak, men det finns hästar som gör det och klarar av det.
Torkad rot behöver längre tid på sig för att tas upp i kroppen (3 veckor innan mäkbara resultat) så där bör man ge under 1,5 månad ungefär. Av den torkade roten ger man 15-20g per dag för ponny och 20-30 g per dag för stor häst.
Hästar med känslig mage (magsår/katarr) bör undvika djävulsklo. Det finns en annan ört som heter Boswellia som har i stort sett samma egenskaper som dk men den är mer snabbverkande och påverkar inte magen lika negativt.
Alltså, det här undrar jag lite över. Fick tipset av en veterinär att ge en hund dk. Fick hem burken med ordinationsrekomendationen 1 tablett för liten hund, 2 tabletter för stor hund. Då undrar jag verkligen. Liten hund för mig är från chihuahua (vikt, under kilot) till låt säga mops (fem till tio kilo?) Stor hund... Dalmartinertik (ca 20-25 kilo) - st Bernard (ca 70 kilo). Detsamma gäller tydligen ordinationen för häst: 15-20g per dag för ponny = vikt från 100 kilo till 400 kilo, 20-30 g per dag för stor häst: från ca 400-1000 kilo... Vad ska man gå efter???? Inte riktigt seriöst tycker jag...Ger man djälvulsklo i flytande form (tinktur) så brukar man ge under en månad. Följ doseringsråd på flaskan.
Torkad rot behöver längre tid på sig för att tas upp i kroppen (3 veckor innan mäkbara resultat) så där bör man ge under 1,5 månad ungefär. Av den torkade roten ger man 15-20g per dag för ponny och 20-30 g per dag för stor häst.
Hästar med känslig mage (magsår/katarr) bör undvika djävulsklo. Det finns en annan ört som heter Boswellia som har i stort sett samma egenskaper som dk men den är mer snabbverkande och påverkar inte magen lika negativt.
Alltså, det här undrar jag lite över. Fick tipset av en veterinär att ge en hund dk. Fick hem burken med ordinationsrekomendationen 1 tablett för liten hund, 2 tabletter för stor hund. Då undrar jag verkligen. Liten hund för mig är från chihuahua (vikt, under kilot) till låt säga mops (fem till tio kilo?) Stor hund... Dalmartinertik (ca 20-25 kilo) - st Bernard (ca 70 kilo). Detsamma gäller tydligen ordinationen för häst: 15-20g per dag för ponny = vikt från 100 kilo till 400 kilo, 20-30 g per dag för stor häst: från ca 400-1000 kilo... Vad ska man gå efter???? Inte riktigt seriöst tycker jag...
Plockar man själv örter så bör man vara noggrann med VAR man plockar dem, NÄR man plockar dem, vilken del av växten man ska ta och vilken ålder plantan har. Köper man av en välrenommerad tillverkare så kan man nog förutsätta att örten är "korrekt" och av jämn kvalitet. Nu plockar vi ju knappast djävulsklorot här i Sverige så just i detta fallet är det nog inte aktuellt.Nu vet jag inte så mkt om djävulsklo.
Men jag har förstått det som att det kan vara ganska stor skillnad på hur pass starka olika växtplantor är. Det kan kanske vara ännu större skillnad mellan två olika rötter? Rötterna lagrar väl olika ämnen?
Örterna skall absorberas av hela kroppen innan man märker av en förändring. Olika örter tar olika lång tid på sig för att tas upp i kroppens vävnader och därför tar det olika lång tid för olika växter att ge synbara resultat. Torkad ört (ffa rötter som är lite hårda) behöver längre tid för att absorberas än t ex blad.Jag undrar därför om jag skulle våga ge ngt liknande till en häst. Om det tar 1,5 månad innan man märker ngt resulat så måste det betyda att det verksamma ämnet lagras i kroppen. Jag tycker att det låter lite läskigt även detta med magen.
Det är bra att ha respekt. Örter kan vara farliga vid felaktig användning. De flesta av de vanligast "hästörterna" är dock inte skadliga och ger man inte dem under längre tid än 1,5-2 månader skall de inte påverka negativt med några få undantagsfall.Men det är kanske jag som har för stor respekt för alla dessa växter som används till allt möjligt? Hur vet man att man inte ger förstor dos?
. Köper man av en välrenommerad tillverkare så kan man nog förutsätta att örten är "korrekt" och av jämn kvalitet.
Örterna skall absorberas av hela kroppen innan man märker av en förändring. Olika örter tar olika lång tid på sig för att tas upp i kroppens vävnader och därför tar det olika lång tid för olika växter att ge synbara resultat. Torkad ört (ffa rötter som är lite hårda) behöver längre tid för att absorberas än t ex blad.