Djävulsklo???

Sv: Djävulsklo???

Tror det finns i näthandlar som säljer Djävulsklo. Tittade på det för ett år sedan när min häst var skadad, men minns inte sidans namn.

Kanske kan vara något för Dust med? Antar att det var till änglahästen du tänkte?
Måste gogglas.!!

Japp, stämmer det. Djävulsklo är inget jag skulle använda "bara för att", men som en smärtlindring på slutet.. Och du vet ju vad som felas Dust.

Tycker det är många preparat inom hästeriet som omnämns lite luddigt från tillverkarna. Jag har tidigare använt djävulsklorot då det beskrivits som ett hälsokostmedel som bättrar på ledvätska och dylikt på hästar. Men inte har jag kunnat utläsa att det är klassat som dopingmedel eller jämförbart med butta någonstans!:eek: Här hade vi en hopptränare som sålde preparatet för några år sedan. Då var rådet att vara förebyggande och tänka på lederna hos hästen ungefär på samma sätt som man tar vitaminer själv vissa tider på året. Jag vet flera tävlingsryttare som säkert trodde det var hälsovitaminer de stoppade i pållarna.

Nu då min ena häst är dräktig frågade jag i en hästaffär där de säljer mycket foder från ett företag som även säljer Djävulsklorot om det var OK att ge till henne. Svaret blev att de inte visste. Läser man om det i reklambladet där alla foder och tillskott framhålls och redovisas för finns inte en bokstav om dräktiga ston eller doping.

Jag tycker jag läser överallt hur djävulsklo har liknande egenskaper som butta fast utan dom negativa effekterna som buttan kan ha, det står också när man köper de vad det är för nåt och hur de ska användas. Har aldrig sett någonstans där dom säljer där detta inte står.

Det här med dopingen är jag osäker på. Vad jag vet så är det inte dopingklassat men har en karenstid på 96 timmar.

Tycker inte det är dålig information när det gäller djävulsklon. Jag ger det då o då nån vecka i taget till min häst för att det är bra för lederna osv, bra i förebyggande syfte, jag rider aldrig hårt när hästen äter de utan lättare motion den veckan, bra också för att se om hästen är ofräsch, blir hästen helt plötsligt väldigt bra att rida eller mycket bättre så är de ju nåt som är galet.

Jag använder även djävulsklo gelen till benen efter hårda pass.

Folk borde inte sälja saker dom inte vet nåt om, dom måste ju ha information om sakerna dom säljer tycker man ju.

Senast ändrad av en moderator:

Så här står det beskrivet här http://www.brogaardenisweden.com/orter.html
Om inte jag är helt ute och cyklar så har det kommit till en röd varning sedan jag använde det men det betyder inte att det var annorlunda som preparat då man gav hästarna det. Nu gav jag det till en äldre herre som har lite pålagringar. Min tränare tyckte dock att det kunde man ge till tävlingshästarna också och sålde en flytande variant. Jag vet flera som tävlade aktivt och gav DKR för några år sedan.:crazy:

Angående hallonblad verkar det vara nyttigt för dräktiga och digivande om man ska lita på denna sida.

KL När det gäller registrerade läkemedel så har man antingen en riktig dokumentation på att det är ok vid dräktighet eller så skriver man ut en varning! När det gäller narurmedel brukar det vara tvärtom det anses ofrligt tills någon bevisat motsatsen!
Enligt djurskyddslagstiftningen är det doping att använda något som kan antas ha antiinflammatorisk effekt eller säljs som ett medel med antiinflmmatorisk effekt.
PL

Kan jag ge djävulsklo till mitt digivande sto? jag vet ju att man inte bör ge det till dräktiga ston pga att det kan sätta igång fölningen men hur är det vid digivning?
Det ska finnas en studie nånstans kanske det var SLU som gjort den. Om att djävulsklo påverkar blodkropparna negativt. Jag skulle nog försöka behandla med andra alternativa metoder. Tycker själv att laser funkat väldigt bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 980
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka