Djävulsklo???

Tuvalisan

Trådstartare
Kan jag ge djävulsklo till mitt digivande sto? jag vet ju att man inte bör ge det till dräktiga ston pga att det kan sätta igång fölningen men hur är det vid digivning?

Sv: Djävulsklo???

det hör väl iofs inte till min fråga, men hon har problem i sitt ena framknä, därav djävulsklon...

hur tänkte du att det skulle hjälpa? vad har djävulsklo för egenskaper?
är nyfiken för jag har hört lite om djävulsklo och funderat om det är nått för min pålle.

djävulsklo är smärtstillande och inflammationshämmande, samma egenskaper som butta fast det tar ngt längre för djävulsklon att verka. jag brukar ge 1 månad utan uppehåll. har funkat kanon på mina pållar. men som sagt min fråga är om jag kan ge det nu trots digivning.

Tack för svaret, jag kan ju tyvärr inte svara på din fråga. Men en fråga till, hur länge kan man ge det och hur vet man vilken dos? Vars handlar du det?
Pålle får smärtstillande och antiinflammatoriskt nu, utskrivet av vet, men när den behandlingen är över, är detta något man kan ge för att hjälpa till?

ja, jag förstår ju att du kanske inte tävlar med ditt digivande halta sto, men jag informerade i all välmening övriga som inte ens vet vad preparatet är och hur det verkar...

Det var inte alls illa ment!!!:o Jag bara reflekterade över ditt inlägg. Du har ingen anledning att bli upprörd! ;)

Djävulsklo blev nog dopningklassat from 1/7-08 om jag inte har fel?

Tvärtom djävulsklo har tidigare varit dopingklassat med 14 dagars karens på karenslistorna men är numera borttaget från dopinglistan pga att det finns godkända tillskott med djävulsklo som ingridiens.
Dock har det alltid påståtts att djävulsklo inte går att spåra med dopingprov därav att det var allmänt känt även tidigare att det gick att använda utan positiva dopingprov, huruvida det stämmer eller ej (alltså om det syns) har jag ingen aning om, och numera spelar det som sagt ingen roll då det numera är tillåtet. Sedan kan man ju verkligen fråga sig om det är tillrådligt att tävla på smärtstillande för det är verkligen det har använt det förr till min gamling med väldigt tydlig effekt (obs när han inte tävlade utan var skadad).

jag föreställde mig en tjock metallsko med långa spetsiga broddar som stack ut :angel:

Det är nog tveksamt om man ska våga sig på det. Butta skriver ju veterinärerna som regel aldrig ut till digivande. Men å andra sidan så sägs det ju att dk skulle vara snällare mot magen än butta. Om det ligger någon sanning i det har jag inte en aning om. Men njae, jag skulle nog inte våga mig på det om hon ger di. Skulle magen reagera på fölisen så blir det nog problematiskt. Men är det inte dags att avvänja den snart då?

förmodligen kommer du smärtstilla fölet också.. jag skulle inte göra det. behandla knät med arnikaliniment, akupunktur, laser ed istället.

Håller med, hade inte heller riskerat att fölet fått i sig av djävulsklon. Men du Centaur, som har lite koll på örter - djävulskloliniment? Kan det vara något för TS?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 980
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka