Djävulsklo - dosering

M

Mr_right

Hej!

Ska på vet. inrådan ge lillkillen djävulsklo och är lite osäker på doseringen. Har för mig att det är 10 - 15 g per dag (länge sedan jag gav det sist). Är detta "tillräckligt" för behandling av inflammation, eller ska man öka dosen? Jag menar, är 10 - 15 g behandlingsdos och att man sedan ska minska dosen för underhåll, eller är 10 - 15 g underhållsdos (om man fortsätter ge för underhåll)

Tacksam för svar!

Sv: Djävulsklo - dosering

Det beror ju på vilket märke du använder, men den gängse dosen som jag känner till är 30 ml per 500 kg kropsvikt.

Fast det är av den flytande va?
Jag uppfattar det som trådskaparen har torkad rot jag :p

japp, torkad rot (har hört att det ska funka bättre?).

Jag ger (eller ska börja ge) "Hilton Herbs" djävulsklo...

För vad ger du djävulsklo? För "behandling" 15 g per dag för att sedan minska ner (man ska väl halvera dosen efter ett tag om man vill ge en underhållningsdos då ämnet redan finns i kroppen) eller ger du 15 g per dag under en längre tid?

Jag har gett 15 g/dag i två veckors intervaller. Har aldrig sänkt dosen eftersom det inte handlar om någon längre tid jag ger.
Men jag vet att man ska halvera dosen om man ska ge en längre tid, står så på DK-flaskan iaf.

Min häst hade erlichias( med ledvärk/inflammationer i hela kroppen) för ett par år sedan, och efter behandlingen var hon rätt stel och ofräsch. Jag gav då DK periodvis när hon var som krattigast. I bland en vecka ,oftast två. Gav 4 omgångar från höst till vår. Hon svarade jättebra på torkad rot, det blev inte alls samma resultat med den flytande.

Sen gav jag henne DK i april på vets. inrådan 2 veckor. Hennes tandhalsar var framträdande och hon hade fått riktiga ilningar i tänderna efter metallbettet. Resultatet blev givetvis spända och ömma käkmuskler. Så på med gummibett och en DK-kur så var allt frid och fröjd sen ;)
Hon hade haft ett väldigt obehag i munnen med tanke på ilningarna, så DK´n fick hon för att kunna slappna av igen..

Senast ändrad av en moderator:

**Raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Alltså - du har gett det som medicin, för behandling av sjukdom/skada! Tack, då e jag på det klara...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: Indiana
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 832
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 823
Senast: vtok
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 101
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar