DJ/CC Amerigo

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 5 233
M

md5krist

Hur stor skillnad är det i bommen mellan dessa båda Amerigo-modeller?
Jag letar efter en begagnad DJ, men blev erbjuden en CC i rätt storlek. Men jag gissar att det är två helt skilda bommar, så det här är väl egentligen bara ett desperat försök att få motsatsen bevisad... :D .
Någon som vet hur det förhåller sig?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: DJ/CC Amerigo

CC är mkt rakare än DJ skiljer ganska mkt på uppbyggnaden. DJ kan man mer uppfatta som om den har rundbossor och CC mer åt kilbosshållet. Blir en mkt kortare anläggningsyta på DJ än på CC. Har hästen rak rygg så har DJ en förmåga att "slå" en i ändan när man rider lätt alltså följer med för mkt.
DJ blir också pga sin djupare sits mindre i sätet. Har båda och kan klart säga att det är fler hästar CC passar på än DJ. DJ är dock perfekt till min ena som är lite överbyggd bak ända sadeln som hon verkligen tycker.

gylle:
Ok, tack för hjälpen. Då passar den nog inte (det var väl det jag trodde). Hästen som ska ha den är sänkt bakom manken så problemet är att hitta en sadel som "följer med" ned tillräckligt snabbt, vilket inte är det lättaste.

Diabolic_Kitten. Ja, skulle jag varit seriöst intresserad så skulle jag ju gjort det, har haft kontakt med dem tidigare. Men nu låter det ju inte som att den passar, vilket stämmer överens med vad jag tidigare hört också.

Men om hästen bara har en "dip" bakom manken och sedan är ganska rak så vet jag att det finns en modell som är så. Ring Ridin och kolla och sedan kan du ju leta efter den modellen som verkar passa bäst.

Återigen pratar vi här om Amerigos HOPPSADLAR och där finns tyvärr bara dessa två modeller att välja på i Sverige (finns ytterligare ett par utomlands men att hitta de begagnat är nog omöjligt).

Liknande trådar

Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Kristall10
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 555
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka