Diverse marsvinsfrågor.

R8n

Trådstartare
Jag har några tankar kring marsvinsraserna Skinny och Crested.

1. Som jag sett så blir cresteden något större än t.ex. nonself, kan detta stämma?
2. Lever Skinnysar lika länge som "vanliga" marsvin, eller är deras livslängd förkortad? p.g.a. vad i såfall?
3. Hur sköter man en skinny rent generellt?, måste man smörja in den eller något? och kan man ha den ute varma sommardagar tillsammans med de andra?

Sv: Diverse marsvinsfrågor.

Hur stora marsvinen blir beror ju såklart inte endast på rasen utan också anlag, foder osv. men jag har inte upplevt att crested skulle vara större än vanliga selfar och nonselfar.

Angående skinnysar så är dom ju såklart känsligare än "vanliga" marsvin mot kyla och drag, men det är klart att dom kan vara ute en varm sommar dag med sina kompisar så länge det inte är fuktigt, kallt eller blåser
Dom äter också mer än "vanliga", dom äter nästan hela tiden och behöver det för att hålla värmen.

Och smörja in behöver man vanligtvis inte, dom brukar vara rätt feta i huden av sig själva, men om dom är torra så kan men tex. smörja in dom med lite barnolja eller annat mjukgörande.
Men på vintern kan dom bli torra om man har torr luft inne, då kan det hjälpa med att ställa in en luftfuktare.

Hoppas du fick svar på dina frågor :)

Tack för jättebra svar!

Men jag undrar fortfarande om åldern. Det jag läst om dem är att de ofta dör plöstligt och ingen vet varför. Och att de dör tidigare än vad de bepälsade grisarna gör. Kan det stämma eller är det bara myt?

Är det även sant att skinnybärarna är lika kelsjuka som vanliga skinnysar?

Vad jag har hört så får skinny marsvin lätt hjärtproblem och något som
heter hyperthyroid som jag tror är att de får för många hormoner i kroppen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka