Berätta vad för ras/raser du har!
Labrador av jakttyp och cairnterrier (fast han bor här på prov än så länge
)
Varför du valde just den/dem?
Labben; Jag valde egentligen inte rasen, jag valde Nikka
. Min dåvarande cairn var allvarligt sjuk och jag fick panik, jag ville ju inte vara utan hund! Samtidigt kände jag inte ett dugg för en valp igen, jag ville ju bara ha min Skroffa
.
Jaktlabbe var en av de raser jag tittat på tidigare, de fanns på "kanske-listan" och så hittade min kompis - som själv har labbe - Nikka i en FB-grupp av en slump.
Vi åkte och tittade och ja, hon har bott här i drygt tre år nu
.
Cairn; Jag ville ha en liten, sund, robust hund med tålig päls. En glad och käck kamrat med stor chans till stabil mentalitet och som jag kunde göra det mesta med men inte på någon högre nivå.
Det blev en cairn och det har jag inte ångrat! Fick dessutom en individ som passade mig otroligt bra
.
Nu är cairn nummer två här och jag är totalt frälst
.
Funderade du på andra raser och isf vilka?
Jag har betat igenom större delen av SKKs raser under åren och velat fram och tillbaks
. När jag skaffade Nikka så var jag egentligen inne på schnauzer. Två så totalt olika raser men jag attraheras av olika egenskaper hos dem.
Vallhundar, terriers, olika bruksraser, spetsar (
älskar spetsar
!!), pinscher/schnauzer, lagotto, whippet, saluki, rhodesian ridgeback (har haft en), retrievers och spaniels, diverse mer utpräglade sällskapshundar...
Är du nöjd med ditt val?
Labbe; Jag är jättenöjd med Nikka som individ och tycker att jaktlabbar är trevliga, okomplicerade hundar och fartiga och roliga att träna med - men rasen är inte klockrent rätt. De är lite för..."snälla och förutsägbara", jag vill ha en hund med mer attityd i.
Cairn; Oh, yes! Det känns sååå rätt; en kavat liten hund som faktiskt är roligare att träna med än vad folk tror, alltid glad och positiv, lite lagom kaxig men inte så att det går till överdrift. Väldigt praktisk storlek och funkar i alla lägen, från att vara myspropp i sängen till att flanera på stan eller hänga med på bruksläger.
Vilken/vilka raser vill du ev. äga i framtiden?
Cairn är nummer ett på listan för framtida hundar, jag tror i vilket fall att det kommer att bli liknande raser även i fortsättningen. Robusta hundar både fysiskt och mentalt, som de flesta terriers och även schnauzer.
Har ett gott öga till borderterrier, skall jag gå upp några snäpp i storlek så ligger airedaleterrier och schnauzer bra till.
Samtidigt kan jag inte låta bli att snegla på spetsarna, har kikat mycket på lapsk vallhund och hjärtat kommer alltid att klappa lite extra för isländsk fårhund som var min första ras
.