Ditt val av ras

moofy

Trådstartare
Såg en sådan här tråd på ett annat forum och tänkte att det skulle vara roligt med en på Buke också! :D
Berätta vad för ras/raser du har!
Varför du valde just den/dem?
Funderade du på andra raser och isf vilka?
Är du nöjd med ditt val?
Vilken/vilka raser vill du ev. äga i framtiden?

Senast ändrad:
Berätta vad för ras/raser du har! Dalmatiner
Varför du valde just den/dem? Ville ha en stor hund med lättskött päls. Kräva mer fysisk än mental aktivering. Inte kräva extremt mycket men ändå orka hänga med på allt. Kunna ta utställningschampionatet utan övriga meriter.
Funderade du på andra raser? Ja
Är du nöjd med ditt val? Ja
Vilken/vilka raser vill du ev. äga i framtiden? Många olika men främst brukshundar.

Airedaleterrier

Jag har drömt om en terrier sedan jag var barn. Fox eller airedale. Jag tilltalas av utseendet och airedalen lockade mig då jag i samband med mitt intresse för världskrigen såg bilder på hur de bar meddelanden till fronten. Det var min morfars favorit och jag tilltalas av det lite retro utseendet. Sedan var det viktigt för mig med en robust allvädershund. Vill inte hålla på med täcken och kläder till hunden och jag ville ha en kamrat i alla väder.

Funderade du på andra raser?

Ja, jag var inne på en corgi men det kändes inte helt rätt när det kom till kritan. Jag ville verkligen ha en airedale eller ingen alls.

Är du nöjd med ditt val?

Ja, mycket. Han är allt och lite till. Mer utmanande än jag trodde men det är det värt alla dagar i veckan.

Om annat än airedale så blir det definitivt en annan terrier.

Rapportera

Smålandsstövare och hedehund, vet att hedehund inte är godkänd i skk men samarbetet med skk har börjat för att få den godkänd.
Smålandsstövare för att vi vill jaga med långdrivande hund på hare och räv och Småland passar oss både i temperament och i hur den jagar.

Hedehund för vi vill jaga älg och nu även gris och hedehunden har en bra storlek och smidigt men även ett bra jaktsätt som passar våra marker, även ett underbart sätt att vara.

Funderade du på andra raser?
Ja, skulle vilja prova på någon tysk allround/fågelhund, skulle jag inte jaga så skulle jag vilja testa mellanpudel eller lapsvallhund.

Är du nöjd med ditt val?
Ja annars hade vi inte varit inne på att skaffa den fjärde smålandsstövaren och andra hedehunden.

Hovawart
Min man har alltid velat ha en och efter massa lusläsning och prat med kunnigt folk så blev det en sån. Vi är en aktiv familj och jag vill ha en träningskompis vid promenader, löpning, cykling och ridning vilket passar en Hoffe perfekt. Vi vill även träna lydnad och spåra och speciellt spårandet passar en Hoffe som handen i handsken och det är det vi tycker är roligast också. Sen så ville vi ha len vakt/gårdshund också.
Lite olika bruksraser, t.ex Schäfer
Är du nöjd med ditt val?
Vi är väldigt nöjda! Verkar passa till allt vi tänkt och vill och lite till
Har alltid drömt om en Schäfer

Jag har en Mittelspitz

Jag ville ha en liten hund med få rasbundna sjukdomar, inte så mycket pälsvård, låg jaktinstinkt och som gillar att träna/lära sig saker (ej regelrätt lydnad eller liknande, mer på kul).

Funderade på alla mindre raser, främst dvärgschnauzer, västgötaspets, papillon, sheltie och dansk-svensk gårdshund.

Är du nöjd med ditt val?
Som ras ja, som individ är det tråkigt att det är så svårt med ensamhetsträningen, då jag köpte henne som vuxen och hon bott med flock och aldrig varit ensam innan.

Jag kan fortsätta med mittelspitz, men även västgötaspets eller sheltie beroende på vad jag vill göra med hunden framöver.

Lagotto romagnolo och labrador retriever

Lagotton för att jag ville ha en mindre ras än labradoren, en hund att prova på det mesta med då hon är min första egna hund.
Labradoren för att jag ville ha nåt mentalt stabilt och för att jag växt upp med labbar.

Nej

Är du nöjd med ditt val?
Jättenöjd!

Kommer definitivt bli fler lagotto i framtiden. Har även sneglat åt kromfohrländer och isländsk fårhund, men jag skulle tro att det blir lagotto igen innan jag ev byter ras.

]Berätta vad för ras/raser du har!
Dansk-svensk gårdshund.

Jag ville ha en sund, familjekär gårdshund som "såg ut som en hund", dvs inte sönderavlad .
Därefter listade jag vilken typ av liv jag kan erbjuda en hund: mycket tid, vill kunna ha den lös, är aktiv i min livsstil men tränar inte nåt specifikt.
Det stod mellan Cane corso och DSG. Corson föll bort p.g.a hälsan och för att det var för mycket hund, jag hade inte kunnat ta tillvara på den.

Är du nöjd med ditt val?
Mycket.

Jag har sneglat på Broholmern, men nuvarande sambon säger nej till större hundar så jag sparar en valp från nästa kull efter min tik. Hade jag fått välja fritt hade det blivit en Broholmer p.g.a deras avelsarbete och att rasen iaf på pappret skulle passa oss perfekt.

Såg en sådan här tråd på ett annat forum och tänkte att det skulle vara roligt med en på Buke också! :D
Är du nöjd med ditt val?

Jag har en dvärgschnauzer och en aussie. Är väl hyfsat nöjd men känner inte att jag hittat MIN ras utan nästa hund blir troligen nån annan. Till stor del beror det på att mina kriterier ändras och specificeras.

Dvärgschnauzern ville jag ha en hyfsat liten hund som hänger med på mycket men inte kräver att få jobba dagligen. Ville ha så lite jaktinstinkt som möjligt och att de inte fäller var en fördel men inte krav.
Han har lite för lite driv och träningsintresse för att passa mig perfekt, dessutom har jag insett att pälsvård inte är min grej.

När jag köpte aussien ville jag ha en lättmotiverad träningsnarkoman. Det stämmer hon in på men är snudd på för krävande och har svårt att slappna av.

Nästa hund vill jag ha ca 35 cm, utan pälsvård, lättmotiverad men inte för krävande. Och så lite jaktinstinkt som möjligt. Kikar på mittelspitz och corgi men ingen av de känns klockren. Det kommer dock inte bli hundköp de närmsta åren, jag är nöjd med de jag har.

Labrador av jakttyp och cairnterrier (fast han bor här på prov än så länge :))

Labben; Jag valde egentligen inte rasen, jag valde Nikka :love:. Min dåvarande cairn var allvarligt sjuk och jag fick panik, jag ville ju inte vara utan hund! Samtidigt kände jag inte ett dugg för en valp igen, jag ville ju bara ha min Skroffa :(.
Jaktlabbe var en av de raser jag tittat på tidigare, de fanns på "kanske-listan" och så hittade min kompis - som själv har labbe - Nikka i en FB-grupp av en slump.
Vi åkte och tittade och ja, hon har bott här i drygt tre år nu :heart.

Cairn; Jag ville ha en liten, sund, robust hund med tålig päls. En glad och käck kamrat med stor chans till stabil mentalitet och som jag kunde göra det mesta med men inte på någon högre nivå.
Det blev en cairn och det har jag inte ångrat! Fick dessutom en individ som passade mig otroligt bra :heart.
Nu är cairn nummer två här och jag är totalt frälst :up:.

Jag har betat igenom större delen av SKKs raser under åren och velat fram och tillbaks :idea:. När jag skaffade Nikka så var jag egentligen inne på schnauzer. Två så totalt olika raser men jag attraheras av olika egenskaper hos dem.
Vallhundar, terriers, olika bruksraser, spetsar (älskar spetsar :love:!!), pinscher/schnauzer, lagotto, whippet, saluki, rhodesian ridgeback (har haft en), retrievers och spaniels, diverse mer utpräglade sällskapshundar... :D

Är du nöjd med ditt val?
Labbe; Jag är jättenöjd med Nikka som individ och tycker att jaktlabbar är trevliga, okomplicerade hundar och fartiga och roliga att träna med - men rasen är inte klockrent rätt. De är lite för..."snälla och förutsägbara", jag vill ha en hund med mer attityd i.
Cairn; Oh, yes! Det känns sååå rätt; en kavat liten hund som faktiskt är roligare att träna med än vad folk tror, alltid glad och positiv, lite lagom kaxig men inte så att det går till överdrift. Väldigt praktisk storlek och funkar i alla lägen, från att vara myspropp i sängen till att flanera på stan eller hänga med på bruksläger.

Cairn är nummer ett på listan för framtida hundar, jag tror i vilket fall att det kommer att bli liknande raser även i fortsättningen. Robusta hundar både fysiskt och mentalt, som de flesta terriers och även schnauzer.
Har ett gott öga till borderterrier, skall jag gå upp några snäpp i storlek så ligger airedaleterrier och schnauzer bra till.
Samtidigt kan jag inte låta bli att snegla på spetsarna, har kikat mycket på lapsk vallhund och hjärtat kommer alltid att klappa lite extra för isländsk fårhund som var min första ras :heart.

Berätta vad för ras/raser du har! Parson Russell Terrier
Varför du valde just den/dem? Finns det någon hästmänniska utan en Russell? :eek: Nejdå men det bara blev att jag hittade henne när jag egentligen letade en stor brukshund för 6 år sedan. Då dök hon upp och fick följa med hem!
Funderade du på andra raser och isf vilka? Dobermann och Boxer var högst på listan. Jag kollade lite på Amstaffar också.
Är du nöjd med ditt val? Kunde inte bli nöjdare! :love: Det här är verkligen en brukshund när jag vill ha en brukshund och en soffpotatis när jag vill ha en soffpotatis. Hon hänger verkligen med på allt! Ridturerna, fiken, semestrarna, stranden, ja överallt. Toppenras för mig helt enkelt.
Vilken/vilka raser vill du ev. äga i framtiden? Jag är extremt kär i Russkiy Toy och Amstaff. I framtiden lär det bli någon av dessa raser beroende på hur mitt liv ser ut då.

Border Collie

Absolut första kriteriet var att hunden skulle vara sund, funktionellt byggd och ha alla sina "signaler" i behåll. Dvs inga rynkiga ansikten, överdrivet lång eller lockig päls, tunga öron, krullig svans, korta ben eller så. Sen handlar ju mitt hundägande till 99% om vallning, vilket gör att det bara finns två raser att välja på, och då är det border collien som tilltalar mig mest. Dessutom numerärt större ras där det är lättare att hitta en hund som stämmer helt in på mina kriterier.

Innan jag trillade in på vallning och BC, så var jag en aning sugen på schäfer. Och dalmatiner, faktiskt. Ingen av dem är det minsta aktuell idag, schäfer har jag provat att leva med som "bonusbarn" och det var väldigt avskräckande. Trots att det var bra bruksstam bakom. Helt enkelt inte min typ av hund!

Är du nöjd med ditt val?

JA! Så länge jag har kraft nog att hålla på med får, så kommer jag ha BC.

Om jag mot all förmodan nån dag skulle vilja äga en hund som inte ska valla, så är det bara malle som har tilltalar mig. Jag skulle kunna tänka mig en riktigt bra WK, lika mycket för min hundtränarutbildning som något annat, men inser att jag ganska snart skulle sucka över att den inte var någon BC...

Varför du valde just den/dem? Jag har saluki, vilket egentligen är en slump. Jag kom i kontakt med en som hade salukis, gillade hennes hundar, följde med till kenneln som de hundarna kom från och blev fast :p

Nej.

Är du nöjd med ditt val?
Ja! Ett liv utan saluki är otänkbart för mig. Därför är valpen jag fick hem förra hösten min fjärde saluki.

Saluki! Rent teoretiskt skulle jag vilja ha någon mer förig och samarbetsvillig sällskapshund. Jag älskar terriers med skägg, charmas lite av den fjantigt snälla bichon jag känner, tycker att riktiga "arbetshundar" är jäkligt coola. Men nä, alltså, det är inte troligt att det blir någon annan ras för mig.

Och som alla andra vill jag skriva varför jag älskar min ras :D

Jag älskar (såklart) att det är en sund och frisk ras. Det enda som ska vara extremt med en saluki är snabbheten, smidigheten och jaktlusten, inget osunt ideal med andra ord. Jag älskar deras intelligens, hur de självständigt funderar ut hur saker och ting fungerar, älskar alla deras hyss och tokiga påhitt, älskar att se dem kommunicera med levande varelser i deras omgivning (de är så otroligt tydliga, utan att göra speciellt stor grej av något). Jag älskar att de vill sova med mig på natten och tycker att långpromenader är en favoritaktivitet.

Jag älskar att träna lydnad och tricks med dem, samarbeta med dem, utvecklas med dem. Jag älskar att de gör skillnad på olika människor och vanligtvis inte tänker att varje människa de ser är en ny bästa vän. Sedan älskar jag såklart att titta på dem också, en vacker och vältränad saluki är det vackraste jag vet.

Dobermann

Har alltid velat ha dobermann, varför vet jag inte men det är den enda rasen jag kan minnas att jag velat ha. Från början mycket pga utseendet men när jag blev äldre läste jag på om dem och insåg att de passar mig väldigt bra.

Nej.

Är du nöjd med ditt val?
Ja, 90% av tiden i alla fall ;) Han gör mig gråhårig - men jag skrattar allt som oftast åt det han hittar på.

Det skulle vara om jag någon gång flyttar ut mer på landet och vill ha en sällskapshund förutom brukshund, då kan jag tänka mig att skaffa t.ex en västgöte eller något annat litet men roligt.

Dvärgschnauzer. Efter att ha haft några minst sagt komplicerade, sjuka blandraser av större bruksmixer ville jag ha raka motsattsen. Något friskt, smidigt, en hund som även sonen på 8 kunde vara delaktig i men som ändå gick att träna och som inte kändes pyttigt. En robust hund var ett krav.
Är jag nöjd? Både och. Skägget är en otroligt lättsam hund. Han har allt. Utom arbetslust. Han är egensinnig och arbetsskygg. Ett fantastiskt sällskap som orkar hänga med på alla äventyr. Men han är sin egen i tanken. Mina träningsdrömmar tog han död på med sin ovilja. Därför är jag tillbaka hos bruksraserna.
Schäfer av brukslinjer. Fick en kennel på köpet när jag träffade sambon. Det här är hundar som jag får energi och lust av. Jag vill ha en allroundhund för olika typer av spår/sök men också lydnad. Jag älskar schäferns mångsidighet, arbetslust, att de är förlåtande, fokuserade och har viljan.
Är jag nöjd? Japp!!! :love:
Ras jag skulle vilja ha i framtiden: Boxer. Älskar dessa glada, charmiga clowner. Men deras hälsa stoppar mig från att skaffa en.

En chihuahua och en chihuahua/papillon-blandis
Det var mest en slump att det blev chihuahua. Jag ville ha en enkel, liten hund som inte krävde så mycket men som samtidigt orkade mycket när jag hade mer ork (pga sjukdom). Jag ville inte ha en pyttevalp så jag letade efter en omplacering och min då 6 månader gamla blandis hamnade hos mig. När det blev dags för hund nr 2 ville jag ha en renrasig valp, velade mellan chihuahua och papillon men beslutade mig till slut för chihuahua mest pga storleken (min blandis är liten och då va hon fortfarande lite klen så jag ville inte ha en hund som var mycket större än henne och kunde köra över henne).
Ja, papillon.
Är du nöjd med ditt val?
Absolut! Det började inte så bra med första renraset men nuvarande chihuahuan är helt underbar, alltid pigg och glad och otroligt social.
Vilken/vilka raser vill du ev. äga i framtiden
Många. Är uppvuxen med bc och en sån vill jag äga någon gång, har tyvärr inte möjlighet att göra det nu. Har kikat på schapendoes, kooiker, jaktgolden, jaktlabbe, aussie och shelite (har säkert glömt ett dussin raser nu :o).

Cavalier och pumi.

Cavalieren är min första hund och ärligt talat hade jag ingen plan, mer än att det skulle vara en sällskapsras. Så jag rotade runt på blocket, hittade en kull och åkte dit och tingade. Alldeles för lite research.

Jag träffade flera pumi och föll pladask för deras sätt. Visste att jag ville ha en hund med lite mer "go" i än cavalieren till agility. Sen väntade jag i över ett år på valp från en särskild kennel, men i kullen som kom föddes det inte tillräckligt många till mig. Sen fick uppfödaren tillbaka en 10 månaders hane, och ja...

Jag tittade lite på whippet när jag fundera på andra valet, tycker dem är så himla fina. Men jag vill hellre ha vallhundstyp.

Är du nöjd med ditt val?
Ja och nej. Min cavalier har SM och det är ju en vanlig sjukdom i rasen, likaså hjärtfel. Så visst älskar jag min hund, men ska jag äga en cavalier igen vill jag ha efter föräldrar som är några år och kollade för SM och hjärtfel, bak i leden också. De uppfödarna är inte så många.

Pumin är det lite samma svar på. Jag älskar min hund och han är fantastisk på alla sätt, förutom att han dras med ljudrädslor. Det har hindrat oss en del i all träning som jag hade planerat. Men pumi kan jag mycket väl tänka mig igen och från samma kennel (fyra av sex valpar i min hunds kennel har inga ljudrädslor), men inte samma föräldradjur.

Vilken/vilka raser vill du ev. äga i framtiden
Ska jag vara realistisk eller inte? :D Jag har en liten dröm om några av brukshundarna, särskilt schäfer och kelpie - men ärligt talat tror jag inte att jag skulle palla med nån av dem. Sen då vinthundar, borzoi och whippet tycker jag är så coola. Pumi vill jag definitivt ha igen. Ja, jag ändrar mig typ hel tiden och det dröjer (förhoppningsvis) några år innan jag skaffar en till hund.

Golden retriever gånger två. Dock är enda likheten att de är ungefär lika stora och ungefär samma färg :angel:
Ville ha en stabil, lättsam och rolig hund som kan hänga med på allt utan att vara superkrävande. Snäll och enkel liksom.
Var lite inne på flatte eller labbe också.
Är du nöjd med ditt val?
Ja :love: I min värld finns inga bättre hundar! De som tror att goldens är tråkiga har bara träffat fel individer, så det så.
Fler goldens :love: Sen är jag även intresserad av båda springer spaniel-raserna, kanske framförallt den engelska, samt fortfarande labbe.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
636
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat