Ditt val av ras

Berätta vad för ras/raser du har!
2 Staffordshire bullterrier

Varför du valde just den/dem?
Vi sökte efter en ras som hänger med på det mesta, i lagom förpackning, korthårig, will-to-please, glad i människor och med mycket humor. Min man hade bra erfarenhet utav staffar och "sålde in" dem. Föll pladask när jag fick träffa en.

Funderade du på andra raser och isf vilka?
Nej, det var bara staffen som kom på tal då.

Är du nöjd med ditt val?
Val av ras - absolut! Men jag kommer vara betydligt petigare med val av uppfödare.

Vilken/vilka raser vill du ev. äga i framtiden?
Många står på den listan! Bland annat Miniatyrbullterrier, Bullmastiff, CCD och såklart fler staffar. :p

Dansksvensk gårdshund
Varför du valde just den?
Ville ha en liten hund utan pälsvård med tydlig on/off knapp. Kvick som jag främst kunde träna rallylydnad och agility med. Inte allt för mycket viltintresse, frisk och sund både psykiskt och fysiskt.
Dvärgpinsher och västgöta spets.
Är du nöjd med ditt val?
Oftast. Det är lite mer vakt i henne än vad jag hade önskat men i övrigt är hon helt fantastisk. Rolig att träna med, rolig att ha med, glad och trevlig men med åsikter.
Blir nog en DSG till men sen får jag se, kanske en som är lite högre.

Såg en sådan här tråd på ett annat forum och tänkte att det skulle vara roligt med en på Buke också! :D
Berätta vad för ras/raser du har! Jag har en labradoodle, blandras pudel labrador, hon är tredje led avlad labradoodle
Varför du valde just den/dem? De är kända för att vara lättlärda, vänliga, kloka och för att många kan klara allergi tillsammans med en doodle.
Funderade du på andra raser och isf vilka? kungspudel, korthårig collie
Är du nöjd med ditt val?mycket. Det som är tråkigt är att hon inte får vara med på många grenar hos brukshundsklubben eftersom hon är blandras. Det är ett stort bekymmer. Hon är en fantastisk spårhund. Hon är väldigt snäll, lättlärd och rolig. Hon älskar att jobba, men kan softa lika bra. Hon är lite rädd. Det är tråkigt. Hon är försiktig med att hälsa på nya människor och gillar inte smällare.
släthårig dvärgtax merle, korthårig collie (men jag törs nog inte för de ska ofta vara veka)

Borzoi

Ville ha en stor men hälsosam hund som inte kräver speciellt mycket mental aktivering utan är lätt att få nöjd med tillräckligt med fysisk aktivitet. Ville ha en hund som är lätt att ha även på en ganska liten boyta och som är lätt att ha att göra med.

Funderade lite på t.ex. irlänsk varghund men de föll bort ffa pga hälsan.

Är du nöjd med ditt val?
Mycket nöjd.

Finns många jag skulle kunna tänka mig, men någon mindre sällskapshund skulle jag vilja komplettera med.

Berätta vad för ras
Två vita herdehundar
Hälsade på uppfödaren för ca 10 år sen och blev fast beslutsam att skaffa en! Ville ha en aktiv hund med tydlig av och påknapp som även skulle passa i familj med små barn.
Var intresserad av schäfer först men nu skulle jag inte byta till schäfer.
Är du nöjd med ditt val?
Mycket! Trevliga hundar som passar bra som både familjehund och tävlingshund, iaf mina två. De kan båda lyckas bra på tävlingar och i utställningsringen. Tycker det är trist med en del raser som är så uppdelade i utseende och arbetsduglighet.
Just nu är det ingen annan ras som lockar men vem vet i framtiden.

2 chinese crested. En naken och en powderpuff.

Den nakna köpte jag för att jag ville ha en mindre hund, hade då en schäferblandis sen tidigare. Jag har alltid tilltalats av utseendet på kineserna och de har verkat lite fräcka.
Puffen är en omplacering, lite akut. Vill egentligen slippa hårvården men det ordnar sig.

Jag har varit inne på fransk bulldog eller bostonterrier också. Hälsoproblemen har gjort mig osäker dock.

Är du nöjd med ditt val?
Ja, fast en vit powderpuff ger en del pälsvård som jag inte var jättesugen på. Annars gillar jag rasen i sig. De är lite knasiga, mycket underhållande och totalt olika mot min schäferblandning. Han ville ju vara lydig, tyckte samarbete var roligt, de här flamsar mest runt. Men de har ju inte heller samma behov av den stimulansen som träningen gav. Sen har hanen en del problembeteenden, men tror de kommer från hans uppväxt, att han blivit vanvårdad.

Fler nakna kineser. Kan tänka mig spaniel också då vi haft flera amerikanare i familjen. Sen en silvergrå grand danois är ju drömmen, men det stannar nog bara som dröm.

Korthårig collie, två stycken.

Jag ville ha en ras som passade för träning och tävling utan att riskera att kräva mer än jag kunde erbjuda. Rasen skulle också ha en storlek som passade, vara frisk, lättlärd och samarbetsvillig samt inte kräva en massa pälsvård.

Lapsk vallhund var nog den som var mest tänkbar som alternativ men tittade lite på schnauzer, airedaleterrier och storpudel också.

Är du nöjd med ditt val?
Ja, väldigt.

Helst vill jag fortsätta med korthårscollie, men det förutsätter förstås att jag kan köpa valp från en kull som har goda förutsättningar att bli riktigt bra mentalt. Funderar ibland på bruksschäfer också, vissa som jag träffar känns helt perfekta medan andra nog skulle kräva för mycket om man ser till hur mycket jag tränar/aktiverar idag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
636
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat