Distriktsveterinärerna ändrade betalningssystem - hur många har informerats?

Alexandra_W

Trådstartare
Blev väldigt häpen av en diskussion på ett annat forum (än Bukefalos) ikväll, då en kompis berättade att Distriktsveterinärerna slutat med faktura, och nu kräver kontant betalning eller betalning med kort, annars ingen behandling (annat än när det handlar om rena djurskyddsgrejer, där det inte är förenligt med djurskyddslagstiftnbing att vänta med behandling tills ägaren fixat pengarna).

Jag tycker dte är fel system att komam tillrätta med 'svinnet' via obetalda räkningar. Bättre att kolal på fakturahistorik och så länge folk sköter betalningarna låt de få faktura. Missköter de sig - kontant betalning. Då skulle folk bli mer betalningsmotiverade med. Att kräva kontant/kortbetalning slår hårt mot de som HAR möjligheten att få fram pengarna, men inte pang poff där och då. T ex de som kan låna av föräldrarna/sambo/etc om det krävs, men det går kanske inte så bra att göra inom en timme mitt i natten. Dvs de som både kan och vill betala, men nu kommer hamna i kläm.

Men, intressantaste saken tycker jag är att det tycks ha införts 'pang poff' utan information. Det hade ju varit trevligt med en informationskampanj och en övergångsperiod. En annons i fackhästpress t ex når ju stor del av djurägarna t ex. Så att folk är FÖRBEREDDA på det hela. Och inte som nu när kompisen behövde ha ut DV akut fick höra det pang poff och fick börja jaga rätt på de tusenlappar dte handlades om (eftersom hennes buffert sitter 'låst' så det tar några dagar att få loss pengar därifrån).

Så, hur många av er hade en aning om det hela? Jag har kollat på Jordbruksverkets hemsida, och på undersidan om Distriktsveterinärerna men inte hittat någonting om det?

(Ska bli intressant att se om min station kommer att använda systemet, de har inte lärt sig ha datorn i bilen än.. :devil:

Sv: Distriktsveterinärerna ändrade betalningssystem - hur många har informerats?

När har de slutat med fakturering då? Hade ju ute veterinär 14:e april, har fortfarande inte fått fakturan. Sen hade vi ute veterinär efter det och har heller inte fått fakturan, och att betala kontant var det inte tal om. Bor iof i västra götaland så det kanske är olika beroende vart man bor? Vet ju att det kan ta upp till 1 ½ månad innan man kan få sin faktura så de borde väl se över sina faktureringsrutiner tycker man ju.

Sv: Distriktsveterinärerna ändrade betalningssystem - hur många har informerats?

Oj! Är det verkligen så att alla har den regeln nu??:confused:
Verkar ju inte så smart, hur många går runt med tusen lappar i fickan "ifall att" liksom..:crazy: Och dom flesta har ju inte datorer och annan utrustning heller med sig?
Visst som du skriver att vissa kanske inte betalar, men då går det väl ändå vidare till slut? Är ju smidigt att man iallafall kan få ett tag på sig att få fram pengarna, eller om försäkringsbolaget ska betala.
Skumt:crazy:

Klart, smådjursklinike rhar ju endast kontant betalning, men tycker det är lika lustigt det..:(

Ingen aning om alla har det, jag TVIVLAR ju på att 'våra' distriktsveterinärer kommer ha det närmsta decenniet. De har inte ens lärt sig ha datorn med i bilen än *host* EN aning teknikfientliga typ..

Kompisen bor i Dalarna, och hade DV ute ikväll. Det är dock tydligen inget exklusivt för Dalarna, utan fler distrikt har infört det. Medana ndra säkerligen inte har det. Och antagligen kommer väl fler och fler att göra det.

Jag är ju GLAD att jag har en kortkredit just att utnyttja 'in case om emergency', men alla har ju inte det/kan inte få det liksom.

Men det som slår mig mest är att det inte informerats, 'kul' att mötas av 'ja har du pengar hemma då/pengar på kortet?' när man ringer. För är det akut-akut kommer d eju ut, men en kolik t ex, så det är ju betydligt trevligare om den behandlas i tid, än att man riskerar att den förvärras av att man skjuter upp behandlingen. Dvs de där som inte är akut-akut just då, men som kan bli om de väntar.

Men med information så hade ju djurägarna kunnat förbereda sig genom att ha en nödreserv på kortkontot, ha en nödreserv på kontot där man snabbt kan flytta via telefonbank till kortkontot, skaffa kortkredit, lägga en sudd pengar i amdrassen etc. Kan ju lätt bli ett antal tusenlappar om det är jour och kräver en del behandling.

Kan det ha med omorganisationen till att distriktarna ska drivas privat och inte via jordbruksverket längre? Det trodde jag iofs bara låg på planeringsstadiet än och inte genomfört.
Verkar skumt att de inte informerat, ja. Kan dock förstå.

Ang att smådjurskliniker bara tar kontant. Oj, oj vad mycket svinn det blir. :eek: Och SÅ många som efter att man tredje gången på 5 min sagt, nej, enbart kontant, på något vänster ändå har ett kort som de kan slänga fram efter att de nekat till att ha mer än de 70 kr de har i plånboken och ingen familj eller vänner.... :angel:

De flesta smådjurskliniker har dock avtal med något låneföretag som erbjuder ägarna räntefri avbetalning på 3 mån så blir ju inte kliniken utan pengar. Förutsätter dock att de har fast jobb och är utan anmärkning och konstigt nog brukar det vara de som vill ansöka som inte får det.... :devil: Och funkar ju inte att ansöka om mitt i natten förstås. Ok, lite OT.... :o

JAHA??? detta hade jag ingen aning om! Jag har ernjudit mig betala kontant men dom har vägrat ta emot kontant....*suck o stön* nu får dom bestämma sig. jag tycker dom kan ha bägge delar!

Märkligt att det inte har informerats alls om detta! Tycker att det är bra när de har skickat faktura, MEN jag har saknat möjligheten att kunna betala kontant. Är det bara en vaccinering kan man ju lika gärna betal på en gång-så är ju det ur världen. Har flera gånger varit med om att man får räkningen månader efter att vet varit ute, då hinner i alla fall jag glömma bort det i budgeten...

*Fiorano som inte är kreditvärdig, och numera är ett stort fan av kontantbetalning!*

Hej!!
Här i Östergötland så är det fortfarande faktura iaf!!
Om de ska hantera kontanter så lär det bli krav ett säkert system för att hindra/minska rånriskerna.
Annars kommer arbetsmiljöverket,lika säkert som ett brev på posten.

Det tycker jag är konstigt.. Jag finns oxå i dalarna och hadde ut distriktsvet, och faktura fick då jag..i Måndags.

Du kan ju pm.a vilken vet det var som var ut..

Jag ska få resten av mina provsvar på fredag så jag ska passa på och fråga om detta då.

Senast ändrad:

Nej Dv har inte slutat med faktura men ser gärna att vi tar betalt med kort eller kontant ffa från nya sällskapsdjurskunder. Hur detta tillämpas är olika från station till station.
PL

Nej Dv har inte slutat med faktura men ser gärna att vi tar betalt med kort eller kontant ffa från nya sällskapsdjurskunder. Hur detta tillämpas är olika från station till station.
PL

Enligt detta distrikt, + annan DV från annat distrikt så är det inte bara att 'gärna ta betalt så' och på nya kunder, utan rakt av utom från kända kunder som det tillämpas.

Så ja, det lär skilja en hel massa från station till station. Men hur det tillämpas är ju en sak, men det borde gått/gå ut information, så djurägare slipper 'obehagliga' överraskningar.

Men sen kommer det säkert skilja sig, de distrikt som haft mycket problem med uteblivna betalningar lär ju ha striktare regler. Och soms agt vårat teknikfientliga (*s*) distrikt lär nog inte använda det.

Men oavsett så var är informationen om detta liksom?

Hej!!
Här i Östergötland så är det fortfarande faktura iaf!!
Om de ska hantera kontanter så lär det bli krav ett säkert system för att hindra/minska rånriskerna.
Annars kommer arbetsmiljöverket,lika säkert som ett brev på posten.

De hade något kortbetalningssystem, när de kom ut till kompisen, så där var ju ingen kontant betalning. men det kan bli rätt mycket pengar ja.

QOdrofenia - kan kanske bero på om man utnyttjat dem innan eller ej (är känd eller inte) ang fakturan kanske? vet ej vilken veterinär det var då det som sagt inte var jag som råkade ut för det.

JAHA??? detta hade jag ingen aning om! Jag har ernjudit mig betala kontant men dom har vägrat ta emot kontant....*suck o stön* nu får dom bestämma sig. jag tycker dom kan ha bägge delar!

Jo, håller med om att det vore trevligt med mer valmöjlighet. Men ffa tycker jag att om de nu vill minska svinnet (för jag fattar att det är stort), så kolla istället betalningshistorik t ex, och de som skött sina betalningar får fortsätta betala på faktura (inkl nya kunder). Men om man inte sköter betalningen, då är det kort/kontant punkt slut alla besök efter det. Då skulle folk nog bli mer betalningsvilliga med förhoppningsvis, då det får större betydelse om man missköter betalningen.

Kan väl rent spontant tycka att det är tråkigt att somliga inte gör rätt för sig... Tror ju inte att dv inför detta "för skoj skull"... Det är ju så mkt enklare att fakturera..

Jag har typ prenumererat ;-) på DV den senaste tiden. Haft dom ute otaliga gånger för min häst med allergisk bronkit. Igår fick jag tyvärr ha ut dom igen till min shettis som fått fång och inte en enda utav dessa gångerna har jag betalt kontant eller med kort. Får faktura underlag hem och sen fakturan från jordbruksverket någon dag senare. Bor i Skåne....
Även när vi åker till deras klinik med hundar eller katter får vi faktura och det är toppen!! Så jag hoppas innerligt att de inte tänker sluta med det. Och kontanter i bilen och köra ensam alltid låter inte som en så lyckad kombination, alla vet att veterinärer har mkt pengar i rullning när de är ute i tjänst.

Hmm, vi hade distriktare ute i lördags, alltså fem dagar sedan.

Hon vägrade att ta kontant betalning, faktura skickades till hästägaren.

Kan väl rent spontant tycka att det är tråkigt att somliga inte gör rätt för sig... Tror ju inte att dv inför detta "för skoj skull"... Det är ju så mkt enklare att fakturera..

Jo, djurägare är ju tyvärr skamligt dåliga på att betala för sig, och det 'är ju det som slår tillbaka nu. (Och antagligen därför det tillämpas olika 'hårt' i olika distrikt det här med kontant/kort-betalning, jag kan ju anta att olika distrikt har olika stora problem med obetalda fakturor, och det återspeglas i hur de tillämpar det här nya). Har man smådjur s är man ju van med det där, det släpps ju sällan ut ett smådjur från de stora klinikerna/djursjukhusen utan att det betalats kontant/med kort.

Och även vissa hästkliniker har ju skärpt betalningskraven. Dock tycker jag det är lite intressant, SLU här t ex har en skylt i receptionen om att vid kostsammare ingrepp kan de kräva hela eller delar av beloppet i förskott för en oförsäkrad häst. Men när min K stod där sså kalaset gick ju lös på över 30 000 kr, och de kollade inte med försäkringsbolaget innan. Nu betalade ju bolaget snällt, men de kunde ju sagt nej, det vet ju inte SLU. Och är jag MER kreditvärdig för jag har ett försäkrat djur än om jag har ett oförsäkrat djur liksom?

Min hemmavet (smådjurklinik och åker ut till häst i begränsad omfattning) har börjat sälja sina fakturor till factoringbolag. Och tar helst kontant/kortbetalning. Han hade sådana kostnader och jobb för att få in fakturapengarna att han räknade ut att det var enklare att sälja dem för 95% av värdet till factoringbolaget och låta de äta risken' att de förföll obetalda, och då få ta jobbet med att kräva in pengarna.

Och vet ju mer äne n höbonde, bilverkstad (faktiskt), hovslagare etc som INTE fakturerar hästägare, punkt. Flera av höbönderna här lastar inte ens släpet innan du 'visa pengarna'.

Så, det finns ju utan tvekan en anledning, och även om jag tycker det bord ekunnat lösas annorlunda så är jag inte emot systemet i sig, men däremot det att det inte kommit någon information omd et, utan kan komma som en chock för berörda hästägare.

Jag vet inte vad mitt distrikt gjort, men troligen anv de INTE systemet. och om de skulle göra dte vet jag inte om jag skulle anses som betrodd, känd kund. Jag anlitar DV 1 - 2 ggr/år, de vet var jag bor och så och jag har alltid betalat mina räkningar. Men om det 'räcker' vet jag inte. Och jag har inga problem med att de skulle tycka 'kontant/kortbetalning, tack', om jag visste om det INNAN. (Som jag ju gör nu iofs). Värre om man får veta det när man ringer akut till vet, att 'har du pengar hemma/på kortet då?'

En annons i t ex Ridsport att det KAN vara så att du måste betala kontant/med kort vore ju både enkelt och skulle nå en stor del av målgruppen.

Hmm, vi hade distriktare ute i lördags, alltså fem dagar sedan.

Hon vägrade att ta kontant betalning, faktura skickades till hästägaren.

Som sagt är det tydligen väldigt olika hur de olika distrikten tillämpar det. Både om de alls tillämpar det, och hur hårda de är. Har hört med alla Dv-bekantskaper och det skiljer sig väldigt.

Här har som sagt iaf det ena av det distrikt som delar på jouren inte ens kommit så långt att de har dator i bilen (vilket distrikten runtomkring började med för nästan tio år sen..), så de lär ju knappast ha börjat med kortbetalning. Medan som sagt andra distrikt kör det fullt ut.

P_L skrev ju att det är ett 'önskemål', och det tillämpas uppenbarligen olika 'hårt'.

Men soms agt, systemet är okej, men var är INFORMATIONEN liksom?

Jo tom när jga var på stationen fast detta är dalsland så fick jag inte betala kontant för en skabbehandling på marsvinet som inte var dyr. HAn är oxå försäkrad så det hade ju inte kostat mig mer än 400 men ialla fall.
Men jag vill ju gärna veta om de vill ha kontant betalning vid akutfall. min hsät är fösäkrad men jag har lixom inte 2800 liggande till självrisken o vill de ha mer så får hästen avlivas istället nej skämtar lite men man får ju ofta ringa ut på akutfall fre natt eller lör kväll o då kanske man inte kan fixa pengar så fort.
SÅ det måste ut info annars kommer fler djurskyddsärenden uppstå för att människor väntar med att ringa ut vet

Råkade ut för detta för 3 veckor sen när en av våra hästar fick kolik kl 23.00 dv sa inget förrens hon kom. Det var verkligen en kalldusch när vi trodde att hon inte skulle behandla det sjuka stoet. Men vi fick som tur var ta det på faktura ändå. Bor i Skaraborg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka