Distriktsveterinär

Bonita4

Trådstartare
Hur mycket tar de betalt / mil för att åka till en? Några andra kostnader det lägger på förutom själva behandlingen av hästen?

Sv: Distriktsveterinär

1. Arvode.

2. Reseersättning.

3. Ersättning för mediciner och förbrukningsmaterial.

4. Stationsavgift

5. Moms.

de övriga avgifterna är nästan alltid dyrare än själva behandlingen tycker jag ;P

Men om man har hästen 1 km från Distriktsstationen, då kan det väl inte kosta så mycket i reseersättning?

Vi bor ca:3 mil från stationen. För att spruta igång brunst på ett sto (sprutan kostar väldigt lite i sig) tog de 1100 (ca). Jag tycker distriktarna är dyra.

Häromdagen; ej jourtid, ett blodprov, enkelt sådant med bara ett tillägg; kolla ev selenbrist. Själva provet kostade ca 900 kr totalt. Slutsumma? 2495 kr!!! Jag ångrar att jag inte åkte till klinik istället, då hade det kostat mig en tusenlapp:(

Det går inte att använda distriktarna längre, de tar HELT befängda avgifter. Tror att de får backa på det här eller lägga ner för vanligt folk har inte råd med dem.

Så kliniken hade bara tagit hundra spänn för att ta blodprov på din häst, behandla provet, paketera det, skicka det, få svar, tolka svar, ringa dig? Men det förstås, veterinäryrket borde vara ett kall, inte något som säkrar pensionen. Eller?

Ja inte fasen ska de ta ockerpriser i a f! Jag vet vad jag har betalat förut på kliniken för ett blodprov och det låg alltså runt tusenlappen, deras klinikavgift är 150 kr om jag inte missminner mig.

Jag förmodar att en klinik samsänder sina prover och ang att ringa mig så är det jag som ringer dem för besked så jag vet inte vad du gnäller om? Rör det dig ö h t? Otrevligt inlägg från din sida.

Jag tycker inte att jag var otrevlig? Jag reflekterar bara över din prisjämförelse. Blodanalysen lär ju kosta detsamma oavsett vem som tar provet, alltså 900 kr. Även om du ringer för att få provsvar så är ska veterinären lägga ner tid på såväl tolkning av provsvar som diskussion med dig. Och den tiden måste ju veterinären ha betalt för.

Det är dessutom stor skillnad i tidsåtgång om du själv transporterar hästen till klinik eller om en veterinär ska åka ut till dig. Distriktsveterinärerna måste ha ersättning även för tiden i bilen. Det är helt uppenbart tycker jag.

Det är fö inte jag som gnäller och om du inte vill att andra forumanvändare ska kunna ta del av dina fakturor så gör du bäst i att inte lägga ut sådana inlägg.

"Rör det dig ö h t" - moget och trevligt av dig. Ska verkligen försöka ta efter ditt sätt att kommunicera.

Håller med om att de är dyra, till och med distriktveterinärerna själva, iallafall här i området, tycker det är dyra priser, speciellt reagerade de på den höjda körersättningen.

Tur man har lokalveterinärer som göre samma bra jobb till bättre pris ;)

Jag är glad att jag har min klinik att åka till, lokala veterinärer som inte tillhör Distriktsveterinärerna har vi ganska ont om här i närområdet tyvärr.

Nu har jag som tur är en väldigt lättlastad häst och bara ett par mil till tre olika kliniker så man är nog ganska lyckligt lottad på så vis. Tänk på de som bor i landsändar där det är väldigt långa avstånd till akutvård och kliniker:(

Att det blev distriktet den här gången var ren tidsbrist plus att jag hade förträngt deras priser:cool:

När jag tog ut distriktsveterinärena på jour tid för akut fång 9 Oktober -07 de tog 70:- då hon åkte från närliggande gård.

Hon tog tim tid, undersökning/behandling, recept, resa, stationsavgift/poliklinikavgift, inställelse och moms.

Jag tror många har svårt att begripa vad det kostar i tid o pengar att flänga omkring mellan olika ställen istället för att låta djurägarna köra.
Det behövs ju inte många resor för att göra en full arbetsdag.
PL

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
461
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka