distansträns - kan inte välja...:)

A

Annikan

Jag är på g att köpa nytt distansträns..... det finns ju ett par olika varianter nu... o ett par olika märken...

Vad rider ni i? Vad är positivt/negativt? Vad skulle ni köpa idag??

Toppen om jag kunde få lite tips och infallsvinklar!

Sv: distansträns - kan inte välja...:)

jag hr två olika modeller, båda från zilco. Ett vanligt distansträns, som är som en grimma, och bettet sitter i löstagbara sidstycken.
Det använder jag inte längre.

Eftersom jag rider min häst med kimblewickbett så gick det aldrig att sätta fast bettet på ena sidan, och sen trä in bettet i truten på honom, som man kan göra om man har tränsbett.
Man var tvungen att få in bettet i munnen först, och sen knäppa fast på sidorna, vilket gjorde att man endera fick ta hjälp av någon, eller förvandla sig till bläckfisk.

Det jag nu har, och som jag tycker är överlägset, är varianten där det är en grimma, och ett vanligt huvudlag, som knäpps ihop med pannbandet.

Det som var lite läskigt med det första huvudlaget var att om man hade hakarna på sidstyckena med öppningen utåt, (som alla har) finns risken att hästen fastnar i nåt när den kliar sig.
http://www.cliffords.se/distans.html

Jag gillar Marylots distansträns! Jag har ett av varje modell tror jag.. På tal om beslutsångest!

Min tanke är väl att jag ska kunna lossa bettet och att den helst ska fungera som ett side-pull då.... så att det går att rida även bettlöst.... o så har jag fått för mig att det ska vara vinröt :)

oops... vinrött ska det naturligtvis vara...

ett jäkla jehu är det att köpa träns... först ska man bestämma modell... och sen färg... har klurat länge på vad jag ska ha för färg till min 3 åring, har fått tips om silver... men det känns som att det bara kommer se grått ut... och det gillar jag inte!!

om nån kännner sig manad att hjälpa mig välja färg så är hon fux, mot det mörare hållet, men inte riktigt mörk.

kanske snorgrönt?

funderar på turkos oxå...
de är ju så himla dyra att man inte kan köpa alla, annars hade det ju varit en lösning.

såg att turkos inte fanns med på den listan så jag lägger in en bild

sidepullML200.jpg

vitt känns lite... ja jag vet inte...

Min tanke är väl att jag ska kunna lossa bettet och att den helst ska fungera som ett side-pull då.... så att det går att rida även bettlöst.... o så har jag fått för mig att det ska vara vinröt :)

Sådant har jag, fast klarrött istället. Det är superbra på alla sätt, förutom att bettringarna liksom "står ut" över nosgrimman. Jag har löst det genom att fästa sidostyckena innanför nosgrimman, men det känns inte optimalt. :crazy:

vet du vad det är för märke på ditt?

Kimmis: Du kan ju se hur turkost ser ut, då jag dyker upp på många bilder på distriktets hemsida och har turkost som min tävlingsfärg. Har ju allt från brösta,martingal till de alla olika modellerna av träns samt övrig utrustning och hjälm i turkost. Kommer dyka upp bilder på min blogg också.

problemet är ju att olika färger ser helt olika ut på olika hästar.... så igentligen borde jag fråga om jag får hälsa på nån dag och prova tränset på min märr :D

men först ska jag skaffa körkort :p

hrm. Beslutsångest när det gäller färg känner jag igen. :angel: Min beslutsångest resulterade i att jag köpte ett svart Marylot-träns. Svart är snyggt, men ändå en inte speciellt spektakulär färg. (Min kära stallvärd Kesella (här på buke) mobbar mig dagligen för fegheten i färgvalet och gav mig ett par illgröna strumpor och illgröna extra betthängare i present. Jag anar en pik... :D )

Är du nöjd med ditt Marylot? Det är inte godkänt att rida i om man inte har bettet i eller?

Jag funderar på de tränsen utan pannband - hur verkar de? Jag gillar utseendet på dem, men kanar de lättare av eller ngt sådant....det borde de väl inte göra egentligen...??

Jag har ett "hackamorehuvudlag" (ingen nosgrimma och inga betthållare som går att ta bort) + hack. från Running Bear. Skrikigt grönt :love:
Är supernöjd med det, lätt att göra rent och inga skavsår. Honey verkar också trivas finfint med det.

Matte går i köpartankar på ett rött träns av samma märke, för att variera "hemma-färger" lite (på tävling/ritter blir det alltid grööönt :D)..eller kanske ett möööörkblått..eller illgult, för att matcha reflexerna..

kastar in en liten bild också :D
DSCN1551.JPG

Jag funderar på de tränsen utan pannband - hur verkar de? Jag gillar utseendet på dem, men kanar de lättare av eller ngt sådant....det borde de väl inte göra egentligen...??

funderar jag också på (har fortfarande inte bestämt om det ska bli ett till av det jag har, ett "vanligt" träns eller ett sidepull/träns :angel: ) .. de är ju supersnygga!! :love:
tror inte att pannbandet, eller avsaknaden av ett, gör någon skillnad när det kommer till att sitta kvar.. skulle väl vara om hästen kliar sig mot benet t.ex., men det vill jag inte att min gör annars heller :devil:

Jag är rätt nöjd med Marylot-tränset. Fast det funkar bäst att använda till vanligt bett. Rider med hackamore en del också, och då blir det lite mycket remmar över nosen, eftersom att grim-delen sitter där den sitter.

Jag har ett Biothane. Det är två träns som jag satt ihop delar av. Det äldsta köpt 1998.
20080712124.jpg

Nu har jag även köpt ett ljusbrunt i betaflex och gillar materialet skarpt. Det är mjukt o följsamt som välsmort läder. Funderar på att köpa ett i rätt färg.
Till min påläggskalv vill jag hitta limegrönt. Men då har jag bara sett ett från Australien. Ganska dyrt och ingen information o materialet. Annars finns det i galoppträns. Men jag vill ju ha distansträns.
// Linda

funderar jag också på (har fortfarande inte bestämt om det ska bli ett till av det jag har, ett "vanligt" träns eller ett sidepull/träns :angel: ) .. de är ju supersnygga!! :love:
tror inte att pannbandet, eller avsaknaden av ett, gör någon skillnad när det kommer till att sitta kvar.. skulle väl vara om hästen kliar sig mot benet t.ex., men det vill jag inte att min gör annars heller :devil:

Jag vet att jag sett de där varianterna med tränsbett som man kan ta bort o så blir det ett fungerande side-pull istället någonstans... men nu hittar jag det inte?? Vet du vart jag hittar sådant eller märket på ngt?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: MML
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 998
Senast: Bufera
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 048
Senast: Keb71
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
706
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka