"Fast vad vet jag, jag har ju aldrig ridit nån större tävling...
Egentligen borde jag inte ens få uttala mig" /CK.
CK: alla ska få uttala sig, oavsett erfarenhet (annars skulle jag inte heller få föra fram mina åsikter). Jag gillar det du skriver, alltid genomtänkt och kloka och väl underbyggda synpunkter
. Självklart borde ett landslagskrav vara 2 st hästar på 120-160 km-nivån. En unghäst gör ju varken till eller från i dagsläget...
Dinamith: Jag tycker fortfarande att uttagningskritierierna bör modifieras en aning. Sedan undrar jag om det är tänkt att Sverige skall sända ekipage till WEG i USA? Blir alla, oturligen nog, uteslutna i Assissi är det väl kanske troligt att det kan bli ett liknande scenario i USA i höst, eftersom jag antar att man inte skickar dit ekipage enbart med avsikten att fullfölja?
Undrar om ni har koll på hur lång tid det tar att träna upp en 160km häst, sen är det inte säkert att den håller internationell toppklass, det är definitivt ett fåtal hästar som gör det., vilket innebär att man får börja om från början och träna upp en ny häst. Det kostar MYCKET pengar att hålla fler än en häst på 160km nivå och sponsorerna står inte direkt på kö! Du får också lägga massor av tid på att träna dina hästar, själv rider jag 4-8tim om dagen 7dagar i veckan, när alla är igång.Heltids jobb och extra jobb måste jag ha för att få ekonomin att gå ihop, hur jag hinner med??? har inga barn, gör inget annat än att träna hästar och jobba jan-okt och sova får jag göra när jag blir gammal!
Det är inte alla som har möjlighet eller vill lägga så mycket tid som jag gör, vilket är det som krävs om man ska ha flera hästar.
När det gäler WEG så har SVRF satt upp vissa kriterier som man måste uppnå för att vara aktuell för uttagning. Assisi var Assisi och Kentucky är Kentucky, två helt olika tävlingar med olika förutsättningar, bara för att alla "åkte ut" i Assisi betyder det definitivt inte att det samma ska ske i Kentucky. Isåfall får vi tänka så om ALLA tävlingar, å jag åkte ut på förra ritten så då kommer jag att åka ut på den här också. Ang Assisi så var det den absolut sämsta tävling jag ridit underlagsmässigt, vad sägs om 9 mil asfalt! Massor av hästar som gick omkull och skadade sig, ingen häst såg speciellt fräch ut dagen efter av de som genomfört. Kentucky har en helt annan typ av bana med massor av gräs.Så mao finns det inget som säger att de som åker till WEG inte kommer att lyckas, men satsar man så finns alltid risken att man åker ut, fast vi kan inte hålla på och rida säkert längre, det vinner vi inga tävlingar på.