Distanshäst

lfolkung

Trådstartare
Jag har ganska nyligen fått upp ögonen för distansritt och letar efter en trevlig häst att börja så smått med. Satsar väl kanske inte i nuläget på elitnivå men vill gärna rida lite längre sträckor på lång sikt.

Då till min fråga: verkar finnas många araber som inte är ridna mycket, d.v.s. som är utan grundkondition och bara ridna sporadiskt trots att de har hunnit bli runt 8-9 år. Tror ni att det är möjligt att träna upp en sådan "gammal" (läs det på rätt sätt, d.v.s. gammal för att vara i princip oriden) häst och få den hållbar? Är det bättre att satsa på en som är 6 år och lika oriden eller spelar det ingen roll?

Att det tar en massa tid att bygga upp hästen osv är inte det jag undrar över utan jag undrar bara hur ni själva skulle resonera om ni skulle köpa häst. Jag vill inte köpa en tre-fyraåring (jag har småbarn och jag vill därför inte ha en unghäst) så det är inte ett alternativ.

Ni kanske vet någon trevlig grundriden (el gärna mer) häst som är till salu? ;-)

Tacksam för svar!

Sv: Distanshäst

Jag skulle inte köpt en 8-9 åring som är sporadiskt riden. I ditt fall som inte vill ha en fyraåring skulle jag då hellre köpt sexåringen. Både ur hållbarhets och framtidssynpunkt. Araben växer ju ända tills de är 6-7 år gamla så det är ingen större katastrof i mina ögon. Men 9, det är för sent. Iallafall för mig :)

Sen finns det väl de som skulle gjort annorlunda, men det är så här jag resonerar ;) :)

Här får man varken annonsera häst för köpes eller säljes, så om du får ha din tråd kvar för moderatorn, och hinner se svaret - kolla på h*stn*t :)

Ok, tack för svaret! Min instinkt säger också att 9 år kanske är lite för gammalt...Synd bara för det är en såå fin häst.

Men sexåringen ska jag definitivt åka och titta på!

Beror på vad den gjort tidigare. Jag köpte mitt sto som 7 år. Hade inte gjort annat än blivit inriden tre år tidigare. Sen stått i hage. Nu tog jag i och för sig föl på henne direkt vilket gjorde att hon kom ut på banan sent. Men hon reds undertiden. Nu är hon 13 år och har gått 120 km FEI**.

Hästar är ju födda atleter. Det gör att även en äldre häst kan tränas upp. De behöver inte vara tränade som unga för att kunna hålla o prestera.
Jag hade tagit reda på hur hagarna har sett ut där hästen gått. Med bra hagar som ger frihet att ströva, full fart, gärna kuperat osv så hade jag inte tvekat på en 9åring. Speciellt inte om hjärtat säger ja.
Men det beror ju på vad just DU vill ha. Temprament o uppfostran kan vara viktigt om man behöver ha mindre barn runt hästen.
// Linda

Jag håller med i det du säger, framförallt det om hjärtat!
Hästar tar så pass mkt tid, pengar och energi så om man inte älskar hästen så är det helt enkelt inte värt det!

Min dam som kanske kommer starta i år har jag bara valt med hjärtat, hon har verkligen ingen stam som talar för att hon skulle kunna bli en bra distanshäst, det märks om mitt hjärta valde klokt eller inte.

Sen vill jag poängtera för TS att om hästen är 9 år så kan du inte behandla den som en äldre häst i ridningen, du måste låtsas att den är väldigt ung och gå försiktigt fram så att den har chans att bygga upp sig!

*kl*
Hur vill man att en distans häst ska vara tränad då? Är det just araber man vill ha? rena varmblod är det något som kan fungera? Om inte tala gärna om för och nackdelar.

Du kan ha vilken ras som helst, men vissa har lättare att gå ned i puls än andra. Vill man placera sig och också siktar på svårare klasser från 12 mil och uppåt är det nog arab som gäller.
Själv har jag tre varmblodstravare och har svårt att tänka mig ngt annat. Oftast välhanterade, snälla och inte så tittiga. Undantag finns och jag har ägt sådana också:-( Travaren har oftast en härligt framåtanda och behöver sällan manas på . Även vissa travare kan ha svårt att gå ned i puls, men då får man satsa på att rida lugna lopp istället. I år siktar vi på T100 med vår valack och T120 nästa år. Stona är nya och måste först klara CR och sedan får vi se.
På minussidan med travarna är att omskolningen från travhäst till ridhäst kan vara ganska lång och krävande. Alla har inte anlag för att bli ridhästar.

Okej. För jag har en travare jag skulle vilja att någon testade till distans. Man kan köra nästan hur långt som helst och han har alltid låg puls. han blir aldrig trött. Bra modell är det på han med.
Vart hittar man folk som skulle kunna tänka sig att testa?
Jag skulle nämligen typ kunna sponsra med hästen om någon seriöst ville pröva han till tävling.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 866
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 156
Distans Hej alla, Jag har precis fått hem min fina arab valack! Han är 6 år gammal och grundriden i dressyr samt lite hoppad. Vi håller...
Svar
1
· Visningar
2 449
Senast: Habina
·
Hästvård Hej, *Långt inlägg* Har placerat mig själv i en högst olycklig och oförnuftig position.. Har blivit hals över huvud förälskad i en...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 816
Senast: Silvery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar