Distansgalan?

Sv: Distansgalan?

Det var jättetrevligt!
Ett stort tack till arrangörerna. Det är så kul att träffa alla distanskompisar igen, och, vi dansade till halv två. Idag har jag träningsvärk.

Sv: Distansgalan?

Det var framför allt kul att träffa allt folk igen, när ingen är stressad och har dallrande tävlingsnerver.

Bäst föreläsning tyckte jag att Johanne Hvid hade (trots danskan :angel: )
Hon vågade bjuda de fel hon själv gjort och återupprepade sådant som vi alla kanske måste få hör många gånger: att om man rider fort på unga hästar så kan man inte räkna med att få behålla sin tävlingskompis speciellt många år.

Det gav egentligen ett tydligt svar på om det är vettigt att tillåta en maxfart på 18 km i timmen på en unghästklass om jag får lov att åter tjata om detta.

Annars så fick vi ju veta mer om denna unghästklass under rittpresentationerna senare på söndagen.

Jag tycker att tanken är vettig med de kringarrangemang som ska göras runt unghästklassen och en vision om ett unghästchampionat med flera deltävlingar är bra!
Men att ha en tävling där hög fart är ett möjligt (och ganska troligt) inslag och tro att det ska vaska fram unga lovande distansförmågor? :confused:
Låter mer som "search and destroy" för mig.

Men jag ska lugna mig tills vidare, för tävlingen skulle ju utvärderas efteråt och då kan det ju bli förändringar så att allt som var bra behålls och det som inte är så gynnsamt för unghästar görs om eller tas bort.
...Fast jag tycker nog att det är rätt uppenbart vad som redan nu skulle ändras i reglerna kring unghästklassen...

Som Johanne sa: Konditionen byggs upp inom loppet av VECKOR, hållbarheten inom loppet av ÅR.
Så vad är det som avgör om en ung häst blir en bra distanshäst?
Konditionen? - Näh, eller hur?

I övrigt: tack Växjödistriktet för att ni gjort detta jättejobb att arrangera Distansgalan! Vi hade kul!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har problem med trånga/inflammerade senskidor på två fingrar och har fått operationstid. Är det någon här som gjort det och kan...
Svar
7
· Visningar
390
Senast: Corax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
1 006
Senast: IngelaH
·
V
Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: Migo
·
Fritid Vi funderar på att åka dit i sommar, ingen av oss har varit där förut. Ni som varit där, skulle ni säga att det vore roligt för barn...
Svar
18
· Visningar
692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka