Gabbi

Trådstartare
Ponera att man ska rida islandshäst över längre sträckor, och har med sig handhästar att byta emellan. Tempot ska vara sådant att hästen utan överdriven ansträngning eller risk för skador kan hålla det ca sex timmar per dag (dock inte med ryttare varje dag) och terrängen är varierande. Marken är bar.
Kan jag få några gissningar på hur långt man kommer varje dag?
(Uppskattningsvis såklart)

Sv: distans

Jag har ridit allt mellan 3-6 mil på 6 timmar, beroende på framkomlighet och hur långa raster vi tog.

Så pass ändå? Då tog jag nog i i underkant då. Kände du att det var ett tempo som du skulle kunna hållit i många dagar, eller hade det blivit för tufft?

Detta gjorde vi på en 6 dagars tur på Island, så det minsta vi red var nog strax under eller omkring 3 mil. Då var terrängen av svårare natur, på flackare och jämnare underlag kom vi upp i de långa sträckorna. Turen företogs med en flock hästar, vilket kan dra upp tempot en aning men är ändå inte skadlligt för hästen.

Har faktiskt ridit som längst närmare 8 mil på en dag, men då bytte jag häst flera gånger, terrängen var väldigt bra samt att vi red mer än 6 timmar.

Tack för intressanta svar!
Hur gjorde ni på nätterna? Där jag kommer att rida finns det inga fållor att släppa hästarna i, utan jag har att välja på att släppa lös dom och hoppas att jag hittar dem på morgonen, eller att binda upp dem. Hur binder jag upp dem på ett sådant sätt att de kan beta under natten. Räcker det för hästarna att bara beta nattetid? Jag vill inte att de ska tappa i hull. Jag tror inte jag kommer att ha möjlighet att bära med kraftfoder åt djuren, eftersom det kommer att röra sig om ganska många kilo om man ska vara ute ett tag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30