Hallau

Trådstartare
Är lite nyfiken på distans. Har en islandshäst som jag ridit några långritter med ca 5-dagars tripper. Är det vanligt med islänningar på distansritterna. Och måste man ha speciell utrusning?
Hur ser eran utrustning ut?

Sv: Distans

Det är inte så vanligt med islänningar på distansritter, inte vanligare än de flesta andra raser. Alla möjliga olika raser går korta distanser, medan araber och travare dominerar på de längre distanserna. Så visst kan man ha kul med sin isis ute på distansbanorna.
För mer info kan du t.ex. titta här www.nerikesdistansryttare.org
Hälsning Maja

Men jag har hört att man inte får tävla islandshäst överhuvudtaget förutom i gångarter och islandshästdressyr stämmer inte detta?? Oj vad jag har gått misste om i annat fall.. Jag har nämligen en islandshäat och en new forest jag tävlar hoppning,dressyr och fälttävlan men henne men islandshästen har jag inte kunnat tävla alls.. Hon går inge vidare i varken islandshäst dressyr eller gångarter så jag har inte vetat vad jag ska göra med henne. Hur börjar man med distans? Vart vänder man sej? Finns det olika klubbar eller?

:confused: Va?? Inte tävla annat med en islänning?? Har jag aldrig hört under mina år som isryttare. Jag har sett islandshäst på en hopptävlig. Varifrån har du hört detta??

Jag hörde det av en stuterie ägare. Tänke på att det var konstigt då men de är ju en ganska speciell ras så jag har bara tränat henne på hemma plan. Nu måste jag fråga på klubben hur det är.. TACK så mycket!!

Hallau skrev:
Är lite nyfiken på distans. Har en islandshäst som jag ridit några långritter med ca 5-dagars tripper. Är det vanligt med islänningar på distansritterna. Och måste man ha speciell utrusning?
Hur ser eran utrustning ut?

Joho då! man kan rida distans med islänningar!! tävla också för den delen! Min sköthästs (góffi- islandshäst) ägare tävlar med honom i distans!!

utrustning... hmm.. bara islandssadel och islandsträns.. :p

Vad det syftas på, är möjligtvis att man inte får tävla ponny när man är över 18?..

Visst kan man rida distans med en islandshäst. En del olika faktorer talar emot att du kommer att hamna på några topplaceringar (visserligen bara teoretiska spekulationer från min sida, jag är ingen expert på distans), men att 5 mil går bra vet jag av egen erfarenhet. Min mor red med mig på sin islandshäst på många av träningsrundorna förra året. Hennes Diddi gick ned i puls nästan lika snabbt som Millennia (arab), men låg högre i puls under tiden vi red. Nu hade inte hon någon tävlingsambition, men Diddi hade absolut kunnat klara en 5-milsritt.

Jag tror samtidigt att det krävs mer träning för att tävla i distans med en islandshäst. Men det spelar förstås in hur tung hästen är,hur tjock hud, mycket päls o.s.v. som den har. Vintertid bör man nog klippa (åtminstone delvis) en islandshäst för att inte hjärtat skall bli för påfrestat.

Det skulle vara intressant att komma i kontakt med er som tävlat islandshästar i distans. Ni får hemskt gärna maila mig på annette.tegnemo@spray.se så ringer jag upp. Det kunde kanske bli en artikel i Stormurbladet?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 768
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar