Distans sadel?

Sv: Distans sadel?

Bara vanliga dressyr-allroundsadlar av varierande märken. Den jag tycker bäst om är en Stübben i dressyrmodell. Man sitter som i en soffa.

excalibb.jpg

Alla "distanssadlar" jag suttit i har gett mig mardrömmar. Bomlösa får man aldrig riktigt fast så det känns vingligt och för mig som inte är van är det svårt att påverka och hjälpa hästen. Att rida dressyr eller hoppa i såna måste vara knepigt. Sen har Liza Sundberg någon slags sadel med bom men som inte är en engelsk sadel. Säkert någon som kan berätta vad det är och googla fram bilder. De är som att sitta på en planka och där du normalt har skänkeln sitter gjorden.

Nej, jag tror på en bra vanlig engelsk lädersadel som är väl inpassad på hästen och väl inpassad för dig. Bara för att man rider distans måste man inte ha andra sadlar. Det beror helt på hästen och det är viktigt att man som ryttare får stöd så du inte faller framåt om du blir trött.

Den enda anledningen till en annan sadel jag kan hitta är om man satsar på att rida 160 km och har problem med vikten. Då kan det vara bra med en lite tyngre sadel OM man inte vill använda någon av de jättebra viktpaddarna som finns.

Jag rider som sagt i en vanlig engelsk sadel och ovanstående är bara synpunkter från mig som är ovan vid övriga modeller. Det finns säkert massa fördelar.

Äntligen efter nästan 3 års sadeltestande hit o dit har jag hittat den..
Sport saddle! Underbar att rida i, hästen gillar den o den är inte gräsligt ful som en del bomlösa kan vara.Hästen får ett helt annat steg, kommer ta ett tag o vänja sig att rida med den, han blev en annan häst att rida..Då han känner mina vikthjälper ännu tydligare nu så trodde ja vi skulle vippa omkull :D är ju van att tynga lite mer än vad jag behövde i denna. Underbar underbar...

Alla "distanssadlar" jag suttit i har gett mig mardrömmar. Bomlösa får man aldrig riktigt fast så det känns vingligt och för mig som inte är van är det svårt att påverka och hjälpa hästen. Att rida dressyr eller hoppa i såna måste vara knepigt.

Grejen med bomlösa är att de är ganska avslöjande.
Har man inte balans och tyngden rakt över hästen så glider de snett.

Jag ser ingen nackdel med det, för då lär man sig korrigera sin sits så man är rak över hästen.
Men den bomsadel kan man ju ha mer än 2/3 av sin vikt åt ena sidan, utan att sadeln hasar.
Men hur bra är det för hästen?

Jag rider i en westernsadel Continental Equiflex (flexibel bom), helt fantastisk, men tung, 14 kg. Jag varvar med Freeform Classic till den smalare av stona och tjockisen har en Barefoot Cheyenne. Makens rider till vardags o tävlar i en Wintex Isabell Werth, som han är ewxtremt nöjd med. Jag skulle gärna ha en bomlös westernsadel också, som inte är gräsligt ful. Får bli när plånboken tillåter, för de finns.

Liknande trådar

Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 819
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 485
Senast: Kakis
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
23
· Visningar
1 999
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
767
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar