Dissar höt.

C

Chappe_

Nu när min häst går på bete, vill hon inte äta nått hö, även om jag lägger ut hö (dom har betat av det mesta i hagen, ny hage är på G.) så låter hon det vara och äter det lilla gräs som finns kvar. Problemet är att hon är väldigt smal.. Jag ger henne ca 1 mått groov90 (vitt krafftmått) och ett mått Fibergi bas samt ½ mått betfor och det ätre hon..

Hur skulle ni gjort?

Sv: Dissar höt.

Vi har stora hagar året om så de släpps aldrig på bete från en dag till en annan. Men jag brukar ge dem hö i hagen ända tills de slutar att äta det. Jag har alltid antagit att när gräset räcker så vill de inte ha mer hö. Men man ska kanske se upp så att de får i sig tillräckligt med fibrer om det bara finns av det späda gräset i hagen. Jag hade kanske provat att ta in henne ett tag och sett om hon ätit då. Men det beror på hur mkt gräs som finns i hagen. Det gjorde jag med ponnyerna som går på magert bete. De fick lusern och betfor i stallet två gånger om dagen i början.

problemet är att vi har inget stall att ställa in i.. tror inte hon skulle äta nått om hon stod själv inne ändå..

skulle kankse provat att ge lusern istället eller olja, kan inte sifrorna i huvudet men tror inte det är så mkt energi i grov 90.

hon får linfröolja också i maten... Lusern vore kanske nått att prova ja, hon gick på det i vintras.

Nu när min häst går på bete, vill hon inte äta nått hö, även om jag lägger ut hö (dom har betat av det mesta i hagen, ny hage är på G.) så låter hon det vara och äter det lilla gräs som finns kvar. Problemet är att hon är väldigt smal.. Jag ger henne ca 1 mått groov90 (vitt krafftmått) och ett mått Fibergi bas samt ½ mått betfor och det ätre hon..

Hur skulle ni gjort?

ta groov 125 istället de har ännu högre fett och proteinhalt 1mått groov är inte mkt om du ska ha upp hästen i vikt.

jag skulle göda upp mitt hbl vallack 160cm, han slutade äta sin lusern o magrade en del så jag bytte foder ganska så omg. jag gav rek dos på 2.5kg groov alt alfa groov från hippo 2kg havrefri musli alt harmoni bas från hippo (+1 skopa betfor 1halv m havrekross 1 dl mineraler) och 2 msk kentchuky careen oil denna finns på granngården 100kr/L den är bra för fettsammansättningen hos hästen. detta fick han när han gick på bete, obs att under denna period reds han mkt sparsamt! rider du din häst oxå så öka på grovfodret ännu lite till (groov o musli i mitt fall)
det kan vara svårt att hitta en bra balans på en svårgödd häst... kraft har en foderrådslinje man kan ringa om man vill för råd ang foder m.m ang höet det är inte så mkt näring kvar i fjolårshöet så det gör inte en enorm skillnad ifall hästen äter det eller inte.. det bästa är ju ett bra bete! LYCKA TILL :)

skulle kankse provat att ge lusern istället eller olja, kan inte sifrorna i huvudet men tror inte det är så mkt energi i grov 90.

grund är för "tjockisar"
groov60 för "gamlingar"
groov90 är för unghästar och hästar i behov av lite mer protein m.m
groov 125 är den groov som innehåller mest fett o protein. lämplig att ge hästar som är i behov av viktuppgång!

groov är bra för att dom ska lägga på sig men det innehåller väldigt mycket bindningsmedel så slemhinnorna förstörs efter långvarigt användande.. då får de tyvärr hosta ist om man har otur..

groov är bra för att dom ska lägga på sig men det innehåller väldigt mycket bindningsmedel så slemhinnorna förstörs efter långvarigt användande.. då får de tyvärr hosta ist om man har otur..

Jag har aldrig använt detta foder, Men det är ett rätt häftigt påstående du kommer med. Var har du fått det ifrån?

hästen är 25 år och har tills hon kom till mig för fyra år sedan bara ätit havre... Förra våren började jag ge henne groov så jag tror knappast att hon får hosta av att äta det sina två-tre sista r

Hur skulle ni gjort?

Vilket knivigt problem hörru du... min mamma hade en häst förut som också hade svårt att sätta hull på sig. Hon fick något sorts grön pellets som man blöter upp. kan inte komma ihåg vad pelletsen heter. men, det funkade på henne. hon gick upp i vikt av pelletsen och mådde prima.

En annat sak som din häst kan ha problem med är tänderna. hästar brukar tappa aptiten när dom problem med tänderna

hoppas det löser sig för din häst

Vilket knivigt problem hörru du... min mamma hade en häst förut som också hade svårt att sätta hull på sig. Hon fick något sorts grön pellets som man blöter upp. kan inte komma ihåg vad pelletsen heter. men, det funkade på henne. hon gick upp i vikt av pelletsen och mådde prima.

En annat sak som din häst kan ha problem med är tänderna. hästar brukar tappa aptiten när dom problem med tänderna

hoppas det löser sig för din häst

lusernpellets menar du?

Tänderna är prickfria, är väldigt noga med det, kollar alltid både innan betesläpp och när hon börjar gå in på nätterna.

ah tack :)... ska försöka lägga det där på minnet. har lite svårt att komma ihåg namn på saker ibland.

aa.. precis

oki... bra att du är nogrann med det :D

har inga bättre tips... att få hästar som har problem med att sätta hull att gå upp i vikt är ingen lätt match... usch hoppas att det lösa sig på något sätt iaf

Har precis samma problem med min B-ponny. Fast han har lite problem med tänderna också, som vi håller på att fixa till, men det tar tid. Han äter i princip inget hö alls, men gräset i hagen går bra. Däremot har han magrat av ordentligt av att inte äta hö, så vi har fått rådet att ge honom alfalfa. Om det är för att han är mager eller för att han inte äter höet vet jag faktiskt inte, men i alla fall.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 798
Senast: Angel
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 274
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka