A

amazingbatman

Min ponny har head shaking syndrome och jag måste rida med ett nät som heter "Net Relief Muzzle Net". Det syns knappt men det hjälper verkligen, jag vill verkligen kunna tävla med min ponny då han har sån begåvning.. Vet ni om man kan få dispens inom att tävla i dressyr? Och hur får man det? :confused:

Sv: Dispens

Prova kan du ju alltid göra, SvRF.
De brukar inte ge dispenser utan hänvisar till att hästen inte är i tävlingsmässigt skick om den inte kan gå enbart i godkänd utrustning.

Jag har för mig att det finns hästar som fått dispens för detta. men är inte säker. Vet dock att det är tillåtet i UK.Tror att det finns att läsa någonstans om man googlar.

Senast ändrad av en moderator:

Även jag rider och tävlar min häst på ett sånt här nät. När jag skulle tävla med det första gången så frågade jag överdomaren som sa nej. Jag mailade sedan till svenska ridsportförbundet och de såg ingen anledning till att jag inte skulle få tävla med det. Så jag har ett godkännade per mail, deras ståndpunkt var däremot att jag inte behövde ett undantag utan att TR inte sa emot det.

Efter första tävlingen så har jag varit på ett 20-tal tävlingar och det är ingen annan överdomare som har sagt något om det.

Hade jag kollat nogrannare i TR innan första tävlingen så hade jag argumentarat emot att jag inte skulle få rida på det.

Så, tävla du! :)

Så jag har ett godkännade per mail, deras ståndpunkt var däremot att jag inte behövde ett undantag utan att TR inte sa emot det.

Mja, såhär står det i TR....
(skrämmande btw om SvRF inte kan läsa innantill i sitt eget reglemente :eek: )

"Flughuva är endast tillåten efter given dispens, och då endast för att skydda hästen
från insekter. Dispens lämnas av överdomare eller domarordförande. Dispensen gäller
då alla deltagande hästar.

All övrig utrustning, ej nämnd ovan, är förbjuden och dess användande leder till uteslutning
ur klass/klasser."

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 606
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka